Vad är det egentligen på ett "smörgåsbord"?
Eller är termen fri så att säga? Vad man vill?
Eller är termen fri så att säga? Vad man vill?
finns egentligen inga regler kring det utan det gäller mestadels att det är plockmat helt enkelt. När man säger "Smörgåsbord" rent traditionellt ska det ju vara saker man känner igen som olika sillar, kallskuret, sallader, olika röror, janssons osv...
men om man ska göra ett sånt själv så finns inga regler nej.. men beställer man smörgåsbord ute på resturang så är det traditionella rätter man får.
Smörgåsar?
Nu kan jag sova lugnt..
Jag letade lite och hittade följande
Smörgåsbord är en traditionell svensk buffé utvecklad ur borgerskapets brännvinsbord, som var populärt från 1500-talet tills smörgåsbordet slog igenom på 1800-talets mitt. Tore Wretman är en av svensk matkonsts största ikoner som under sin tid på Operakällaren återupprättade det svenska smörgåsbordet och marknadsförde det runt om i världen. Bland annat dukade han upp en kopia av Operakällarens buffé i den svenska paviljongen under världsutställningen i New York 1964, en stormsuccé! Tore Wretman förändrade också det klassiska bordet genom sin uppdelning i fem turer till buffén. Den första är “Hans Majestät Sillen” och den andra övrig fisk, ”rökt, gravad, rimmad, inkokt och i aladåb”. I tredje turen ingår köttet (korvar, syltor, aladåber, pastejer och stekar) och salladerna. Den fjärde består av ”småvarmt” och femte turen utgörs slutligen av dessert.