• Simsonen

Hur gäller det när man åker till Tyskland?

Måste fråga för jag är helt okunnig när det kommer till att resa.

En kompis till min sambo frågade lite löst om sambon hade lust att köra till Tyskland, fylla bilen med alkohol, (så mycket man får naturligtvis) och sen köra hem igen.
    För detta skulle sambon få 3000 plus att alla omkostnader är betalda.
    Men hur funkar det egentligen, måste man ha pass eller räcker det med körkort för honom? Om jag följer med, räcker mitt ID-kort då?

• Svar på tråden Hur gäller det när man åker till Tyskland?
  • miliasmamma

Man måste ha pass eller nationellt ID-kort, till det senare räknas inte körkort eller "vanligt id-kort", lär mer på polisens hemsida.

• miliasmamma

Det är iofs väldigt sällan man blir stoppad, men tråkigt om man skulle råka ut för det..

• Argo
    Simsonen skrev 2010-06-01 21:07:19 följande:
    Måste fråga för jag är helt okunnig när det kommer till att resa.

En kompis till min sambo frågade lite löst om sambon hade lust att köra till Tyskland, fylla bilen med alkohol, (så mycket man får naturligtvis) och sen köra hem igen.
    För detta skulle sambon få 3000 plus att alla omkostnader är betalda.
    Men hur funkar det egentligen, måste man ha pass eller räcker det med körkort för honom? Om jag följer med, räcker mitt ID-kort då?

Förutom pass och körkort ska ni tänka på att inte överlasta bilen och att det ska vara en rimlig mängd alkohol i förhållande till er egen konsumtion.

Det finns inga exakta införselgränser längre och 60 liter vin till ett stort planerat bröllop lär gå an. 60 liter vin "för att ni dricker så mycket hemma" kommer tullen förmodligen att plocka av er och ge er böter på. För att inte tala om hur ni ska motivera kanske 100-tals liter sprit och öl till det ...

Jag är dessutom ganska säker på att man inte får föra in alkohol som ombud för någon annan person.

Men kolla med tullen innan för allt i välden.

• Simsonen
    Argo skrev 2010-06-02 12:57:10 följande:
    Fast just som ombud för annan är ju omöjligt att bevisa. De kan ju omöjligt veta vem som dricker det vi för in.
  • Örnie

Jag tror inte att det är legalt att föra in alkohol som ombud, så det ska ni inte säga. Man kan föra in mycket alkohol om man kan visa att det är till en jämn födelsedag eller bröllop eller så, annars kan det bli problem. Å andra sidan är det största problemet att överlasta bilen. Jag har sett hur många bilar som helst som är kraftigt överviktiga som står vid färjan och när de öppnar bakluckan ser man varför. Om polisen kollar upp er när ni kommer över så kan ni få körförbud.

• Simsonen
    Örnie skrev 2010-06-02 15:56:12 följande:
    Jag tror inte att det är legalt att föra in alkohol som ombud, så det ska ni inte säga. Man kan föra in mycket alkohol om man kan visa att det är till en jämn födelsedag eller bröllop eller så, annars kan det bli problem. Å andra sidan är det största problemet att överlasta bilen. Jag har sett hur många bilar som helst som är kraftigt överviktiga som står vid färjan och när de öppnar bakluckan ser man varför. Om polisen kollar upp er när ni kommer över så kan ni få körförbud.
    Usch jag vet ju inte något om detta, dricker inte ens alkohol själv så kanske det är för mycket jobb för att det ska vara värt det.
  • Argo
    Simsonen skrev 2010-06-02 15:44:08 följande:
    Fast just som ombud för annan är ju omöjligt att bevisa. De kan ju omöjligt veta vem som dricker det vi för in.
    Jag tror nog faktiskt att det kan vara så förjäkligt att det är ni som har bevisbördan när tullen stoppar er. Ni ska alltså "bevisa" för (eller övertyga, om du vill) tullen att ni ska konsumera all den alkohol som ni tar med er i bilen.
  • Simsonen
    Argo skrev 2010-06-02 20:13:30 följande:
    Jag tror nog faktiskt att det kan vara så förjäkligt att det är ni som har bevisbördan när tullen stoppar er. Ni ska alltså "bevisa" för (eller övertyga, om du vill) tullen att ni ska konsumera all den alkohol som ni tar med er i bilen.
    Men hur bevisar man det? Det är ju liksom omöjligt. Jag måste vara trög för jag förstår inte.
    De kan ju aldrig veta. 
  • Idis1
    Simsonen skrev 2010-06-02 20:21:27 följande:
    Men hur bevisar man det? Det är ju liksom omöjligt. Jag måste vara trög för jag förstår inte.
    De kan ju aldrig veta. 
    Som exempel kan man ta med sig hindrsprövningen om det är bröllop man handlar till Eller något annat "bevis" på att det är till en stor fest och inte alkohol man ska sälja vidare.
  • Simsonen
    Idis1 skrev 2010-06-02 20:25:58 följande:
    Som exempel kan man ta med sig hindrsprövningen om det är bröllop man handlar till Eller något annat "bevis" på att det är till en stor fest och inte alkohol man ska sälja vidare.
    Hmmm jaha, jo men nåt bevis ska det nog finnas.
  • Argo
    Simsonen skrev 2010-06-02 20:21:27 följande:
    De kan ju aldrig veta. 
    Ja, som ovan så i vissa fall akn du ju bevisa att du ska gifta dig. Du kan visa ditt körkort så de ser att du snart fyller 50 och så. Annnars är det bara god övertalningsförmåga som gäller, antar jag.

Och nä, jag tycker inte att det är värt besväret att pallra sig ner till Tyskland för att köpa sprit.

Åtminstone inte om man gör det i ärligt syfte och inte har för avsikt att sälja vidare och tjäna svarta pengar.
  • Simsonen
    Argo skrev 2010-06-02 20:30:45 följande:
    Ja, som ovan så i vissa fall akn du ju bevisa att du ska gifta dig. Du kan visa ditt körkort så de ser att du snart fyller 50 och så. Annnars är det bara god övertalningsförmåga som gäller, antar jag.

Och nä, jag tycker inte att det är värt besväret att pallra sig ner till Tyskland för att köpa sprit.

Åtminstone inte om man gör det i ärligt syfte och inte har för avsikt att sälja vidare och tjäna svarta pengar.
    Men det har vi ju egentligen, jag visste inte att det var så fel.

Erbjudandet gällde ju att sambons kompis ville ha sprit till en större tillställning 
    men inte orkade med att köra över till Tyskland själv och hämta den.
    Han frågade om vi ville och då skulle vi få 3000 för besväret, för oss blir det som en liten semester, vilket vi inte har råd med i sommar annars.
    Men nu vill jag inte längre, det verkar för läskigt. 
  • Lakey

Jag har aldrig hört talas om någon som stoppats för mängden, däremot för vikten.

Vägledande mängder
    för avgiftsfri införsel (per person)
    Cigaretter 800 st Cigarrer 200 st Cigariller 400 Röktobak 1 kg Sprit 10 liter Starkvin 20 liter Bordsvin 90 liter (härav max. 60 l. mousserande vin) Öl 110 liter Parfym

För er två blir det alltså 20 liter sprit 180 liter vin och 220 liter öl ~500-550 kg vilket är mer än de flesta bilar får lasta  För privat bruk

• Argo
    Simsonen skrev 2010-06-02 20:34:31 följande:
    Men det har vi ju egentligen, jag visste inte att det var så fel.

Erbjudandet gällde ju att sambons kompis ville ha sprit till en större tillställning 
    men inte orkade med att köra över till Tyskland själv och hämta den.
    Han frågade om vi ville och då skulle vi få 3000 för besväret, för oss blir det som en liten semester, vilket vi inte har råd med i sommar annars.
    Men nu vill jag inte längre, det verkar för läskigt. 
    Som du kan läsa här nedanför så får du och din sambo bara ta in spriten om sambons kompis har anmält spritleverandes i förväg  till tullen och ställt en säkerhet för skatteinbetalningen innan gränspassage.

Någon som tror att sambons kompis kommer att göra någondera?

Nä, tänkte väl det ...

Tullens hemsida:

"Köpa alkohol på resa

- Jag ska åka till Polen och undrar hur mycket alkoholdrycker jag får ta med mig när jag kommer hem?
    När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk

- om du själv handlat dem
    - om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
    - om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
    - om du har fyllt 20 år.

Vid bedömningen av vad som är privat bruk är det syftet med din införsel av varan som är avgörande. Det är inte enbart mängden alkohol som är avgörande.  

- Är det tillåtet att köpa alkohol via Internet?
    Det är tillåtet att beställa alkohol, exempelvis via Internet, från ett annat EU-land. Men skatt ska betalas, annars stoppas alkoholen av Tullverket och misstanke om skattebrott kan uppstå.  
    Skatt ska betalas av säljaren när alkoholen transporteras av säljaren eller någon som säljaren anlitar för transporten. Detta kallas distansförsäljning och är vanligt när säljaren anger att transporten är inkluderad i priset på varan. Skatt ska betalas av köparen när köparen själv ordnar transporten av alkoholen till Sverige. Köparen ska då meddela Skatteverket innan transporten påbörjas och ställa säkerhet för varorna.

- Kan jag låta en vän handla alkohol åt mig i ett annat EU-land?
    Jo det går bra. Tänk bara på att då gäller samma villkor för införsel som när du beställer via Internet, dvs att du som köpare har anmält införseln till Skatteverket och ställt säkerhet innan alkoholen förs in i Sverige."
  • Argo
    Lakey skrev 2010-06-03 00:25:21 följande:
    Jag har aldrig hört talas om någon som stoppats för mängden, däremot för vikten.

Vägledande mängder
    för avgiftsfri införsel (per person) Cigaretter 800 st Cigarrer 200 st Cigariller 400 Röktobak 1 kg Sprit 10 liter Starkvin 20 liter Bordsvin 90 liter (härav max. 60 l. mousserande vin) Öl 110 liter Parfym

För er två blir det alltså 20 liter sprit 180 liter vin och 220 liter öl ~500-550 kg vilket är mer än de flesta bilar får lasta  För privat bruk

Det finns givetvis gott om folk som stoppas för mängdens skull, emn är det privatbilar så är det oftast även ett brott mot trafikreglerna och då är det enklare att bevisa överlast än att börja dividera om syftet. Därför kör amn mer på den varianten nu. 

Men folk som tagit lastbilar med sig och åkt tar man definitivt på mängden. X antal pallar öl på flaket är det ingen tullare i världen som tror är för privat bruk.
  • Simsonen
    Argo skrev 2010-06-03 08:05:15 följande:
    Som du kan läsa här nedanför så får du och din sambo bara ta in spriten om sambons kompis har anmält spritleverandes i förväg  till tullen och ställt en säkerhet för skatteinbetalningen innan gränspassage.

Någon som tror att sambons kompis kommer att göra någondera?

Nä, tänkte väl det ...

Tullens hemsida:

"Köpa alkohol på resa

- Jag ska åka till Polen och undrar hur mycket alkoholdrycker jag får ta med mig när jag kommer hem?
    När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk

- om du själv handlat dem
    - om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk
    - om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige
    - om du har fyllt 20 år.

Vid bedömningen av vad som är privat bruk är det syftet med din införsel av varan som är avgörande. Det är inte enbart mängden alkohol som är avgörande.  

- Är det tillåtet att köpa alkohol via Internet?
    Det är tillåtet att beställa alkohol, exempelvis via Internet, från ett annat EU-land. Men skatt ska betalas, annars stoppas alkoholen av Tullverket och misstanke om skattebrott kan uppstå.  
    Skatt ska betalas av säljaren när alkoholen transporteras av säljaren eller någon som säljaren anlitar för transporten. Detta kallas distansförsäljning och är vanligt när säljaren anger att transporten är inkluderad i priset på varan. Skatt ska betalas av köparen när köparen själv ordnar transporten av alkoholen till Sverige. Köparen ska då meddela Skatteverket innan transporten påbörjas och ställa säkerhet för varorna.

- Kan jag låta en vän handla alkohol åt mig i ett annat EU-land?
    Jo det går bra. Tänk bara på att då gäller samma villkor för införsel som när du beställer via Internet, dvs att du som köpare har anmält införseln till Skatteverket och ställt säkerhet innan alkoholen förs in i Sverige."
    Oj, det verkar som att du känner kompisen bättre än vi själva gör, vilket samanträffande.
  • Argo
    Simsonen skrev 2010-06-03 19:29:42 följande:
    Oj, det verkar som att du känner kompisen bättre än vi själva gör, vilket samanträffande.
    Nu frågade jag vad folk tror. Jag sa inte att jag vet om kompisen tänker sköta det hela legalt vägen eller inte.

Själv tror jag inte att han tänker för-deklarera sändinngen i tullen och dessutom betala importskatt på alkoholen. För om du ändå tänkte betala den skatt du ska betala om någon annan för in din alkohol så finns det i stort sett ingen förtjänst kvar att göra (om ens någon) på att hämta hem spriten från Tyskland.

Men andra kanske tror annorlunda?
Svar på tråden Hur gäller det när man åker till Tyskland?