• Anonym (medbrottsling)

Gammal otrohetshistoria - skulle du vilja veta?

Skulle du vilja veta att din pojkvän varit otrogen mot dig för flera år sedan?

Ska försöka göra historien kort. Paret Sara och Markus träffades när de gick på gymnasiet. Jag kände Markus sedan ett par år och han hade varit förälskad i mig men det var aldrig besvarat. När de hade varit tillsammans 1-2 år (minns inte exakt men nånstans där) så hade jag och Markus sex. Jag hade träffat Sara någon gång, men kände henne inte. Dock visste jag att hon fanns och fick extremt dåligt samvete, trots att det hela skedde helt p Markus initiativ (ja, självklart var jag medskyldig, men jag förförde honom inte). Vi fortsatte umgås som vanligt efter händelsen och ingenting mer har hänt, eller ens varit i närheten av att hända. Det här är nu 7-8 år sedan. Sara och Markus är fortfarande ihop och finns fortfarande i bekantskapskretsen.
    I början försökte jag tvinga Markus att erkänna för Sara men det gjorde han aldrig, hon vet fortfarande ingenting. Jag var för feg för att säga något och tyckte väl även att det var deras sak.
    De är nu i 25-årsåldern och är ett välfungerande par. De är sambos och har inga barn, men jag förväntar mig att de annonserar bröllop eller barn när som helst.
    Jag tror absolut inte att Markus har varit eller kommer att vara otrogen igen, jag tror det var en dum tonårsgrej i kombination med att jag var hans första kärlek.

Ibland har jag fortfarande samvetskval och undrar om inte Sara har rätt att veta. Samtidigt har det gått så många år och de är ett jättefint par. Jag är själv lyckligt gift och vill absolut inte sabba deras förhållande. Jag vet ärligt talat inte själv om jag skulle vilja veta...jag tror nästan inte det faktiskt.

Om du var Sara, skulle du vilja veta?

• Svar på tråden Gammal otrohetshistoria - skulle du vilja veta?
  • Anonym

Nej jag hade nog inte velat veta...
    Nu avskyr jag otrohet men i detta fallet så är det nog: det man inte vet har man inte ont av.

• Anonym (hmmmm)

Nej, när det har gått så många år tycker jag inte att det finns någon anledning att hon ska få veta. Efter så många år hade då inte jag velat veta det..

• vackert udda

Nej, jag hade inte viljat veta, inte när det gått så lång tid. Det skulle göra alldeles för ont att veta att man "levt i en lögn" i 8 år och jag hade aldrig kommit över det.

Hade det däremot varit nyligen så hade jag självklart viljat veta!

För övrigt så tycker jag inte heller att det är upp till dej att tala om det för henne, om hon nån gång skulle få veta så ska det komma från honom.

• Anonym (bläää)

Aldrig i helvete rent ut sagt!

Hade det hänt för några månader sen så absolut men komma dragande med sånt flera år senare när förhållandet dessutom kanske är i ett läge av att ta nästa stora steg är bara ren och skär elakhet i mina ögon.

ni som gjorde fel kan gott leva med ert dåliga samvete för er själva och låta tjejen få skonas från detta...

• Anonym

Nej, aldrig, du får nog leva med den lögnen.

• MammaMajs

Nej verkligen inte det hade bara varit elakt att berätta om det nu så här långt senare. Som du själv säger är han inte den otrogna typen och jag tycker inte det låter som om att det finns något att vinna på det för någon.

Du får nog leva med det, eller kanske lägga det bakom dig nu och något så gammalt är preskriberat i mina ögon enligt det du berättar.

• Anonym (L)

Jag hade velat veta, skulle inte vilja leva i blindo...

• Anonym

Så du låg med honom när ni gick på gymnasiet eller strax efter studenten? 

Nej, jag tycker inte du ska berätta. Vad gott skulle komma ur att göra det? Du skulle möjligen få lätta ditt samvete, men inte skulle det göra något för deras relation.
    De är ett välfungerande par som älskar varandra. Varför ska det förstöras för ett snedsteg som han gjorde för massor med år sedan och som inte kommer att upprepas?
    Jag hade inte velat veta, men även om någon berättat för mig så hade jag förlåtit min man.
  • Anonym (jag)

Jag hade velat veta, men från min man, och jag hade förlåtit honom.

• Anonym

Jag hade absolut velat veta. Det spelar ingen roll när det hände man har rätt att få veta sånt.
    Skriv ett anonymt mail/brev så hon får veta. Hon har rätt att veta.

• Caysa

Nej, nej, varför ska du dra upp något så gammalt?? Vart vill du komma med det egentligen?? Inte nog med att det är gammalt som gatan, det hände under tonnåren, då är man ju inte så mogen i sina beslut!

Varför vill du riskera att förstöra något som verkar vara bra?

Om det är någon som ska berätta så är det ju killen i fråga. Det kan jag förstå, men inte att du skulle berätta!

• FruSen

Nej, jag hade absolut inte velat veta.
    Är själv ihop med min sambo som jag blev tillsammans med som 17-åring, dvs 9 år sedan. Har han gjort något snedsteg för flera år sedan vill jag inte veta om det. Det vi har idag och det liv vi tillsammans skapat är värt så mycket mer tycker jag. Och om det nödvändigtvis ska komma fram vill jag höra det från honom, inte från någon annan. Och då skulle jag förlåta honom.
    Kom det ett anonymt brev i brevlådan skulle jag nog snarare bli skitförbannad på att du är en sån fegis som har mage att anonymt förstöra min idyll. Jag hade i så fall spårat upp dig och gett dig en rejäl avhyvling!

• levnadsglad

Jag hade velat veta. När jag är tillsammans med någon vill jag att det ska vara på lika villkor, vi ska spela med öppna kort. Jävligt dåligt av honom att inte säga något tidigare, men om jag var påväg att gifta mig och skaffa barn med någon hade jag hemskt gärna velat ha möjligheten att ta ställning till hans tidigare snedsteg - inte när barnen redan kommit och ringen redan sitter på fingret.

• enny signatur

ja men aboslut inte från dig. bara från partnern. vill inte denna så nej.

• Anonym (medbrottsling)

Jag håller helt och hållet med er om att det är hans sak att berätta om det någonsin ska berättas och som sagt så försökte jag länge få honom att göra det när det var aktuellt.

Har inga planer på att skicka några anonyma brev. Har heller inga som helst önskemål att såra henne eller förstöra deras förhållande.

Det jag egentligen var ute efter var om folk i allmänhet verkar resonera som mig, dvs under rådande omständigheter skulle jag inte vilja veta om jag var henne. Om folk enhälligt hade skrikit i kör att ni hade velat veta hade jag övervägt att prata med Honom om saken igen.

Det här var bara en liten ytterst ovetenskaplig undersökning om var folk i allmänhet verkar stå. Jag har för tillfället inga som helst planer på att dra upp den här gamla historien. Det är bara ett dålgit samvete som dyker upp då och då och helst av allt hade jag önskat att det aldrig hänt.

Svar på tråden Gammal otrohetshistoria - skulle du vilja veta?