• klamseklomsa

Bebis vaknar 4 varje morgon, vad ska jag göra?!

Snälla, om du har ett råd, tips, självupplevt eller nån kompis som varit med om detta, klicka inte bara vidare utan svara gärna!!

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre. Min BVC-sköterska säger att han ska ha mer mat på dagen bara, vilket han får. Han är snart 8 månader, lägger sig runt 20 varje kväll, sover som ett lamm till 4, sen är det kört! Ibland e han vaken i en timme, ibland 2, för att sedan sova 2-3 timmar till. På dagen sover han 2 pass, mellan 45 min och 2 timmar. Oftast 1 timme 2 ggr.

Vad ska jag göra för att komma ur detta? Jag blir, på riktigt, snart galen. Jag har tyvärr en gen i mej som gör att jag behöver sova 8-10 timmar per natt för att funka... Jag är svimfärdig, irriterad och mina hormoner är inte heller i balans efter graviditeten, vilket inte gör saken bättre. (OBS! GNÄLL, jag vet...)

Finns det något att göra, eller är det bara att rida ut stormen?

• Svar på tråden Bebis vaknar 4 varje morgon, vad ska jag göra?!
  • klamseklomsa

Men gud...okej. Tackskaduha för tipset.

• Giraff

Men om du själv går och lägger dig vid niotiden får du ju sova i alla fall sju timmar i ett svep! Det borde du väl klara dig på?

Annars vet jag inte vad jag ska råda dig till. Är det mörkt i rummet? Kan du förskjuta läggningstiden lite? Om han är trött och vill gå och lägga sig vid åtta på kvällen, kan du inte ge honom lite frukt och kanske ta ett bad så han piggnar på sig och kan vara vaken liiiite till?

Har du provat att inte ta upp honom när han vaknar vid fyratiden? Stick ner en nappflaska under tystnad, och när han ätit upp går du därifrån.

• Glenda Glad

Jag tycker det verkar vara väldigt vanligt att barn är vakna supertidigt på sommarmorgnarna när de är i din bebis ålder. Min son gjorde så och det var verkligen hur jobbigt som helst.

Jag tror inte att det finns någon direkt lösning tyvärr utan man för se det som en period. Inte vad du vill höra, sorry....
    Gå själv och lägg dig samtidigt som han - alla gånger han sover? Man är ju inte direkt social, kul eller får speciellt mycket gjort, men man blir iallafall inte galen av sömn

• Hervor 1

Hur gör ni när han är vaken där vid 4-tiden? Att äta mer på dagen påverkar ofta inte alls nattsömnen, späda- och små barn har helt enkelt ett annat sömnmönster än vad vi vuxna har och din gosse verkar ju dessutom ha fått in lite andra vanor också.. Mitt tips är att göra det så otroligt tråkigt som det bara går då han vaknar mitt i natten. Tänd inga lampor utan försök att bevara mörker och natt. Blir han ledsen så klart att han skall tröstas och verkar han hungrig skall han såklart ammas eller flaskas men bortsett från det, låtsassov! Gör så lite som möjligt med honom, det skall vara tråkigt att vara vaken på natten! När man är mitt uppe i någonting känns det som att det aldrig kommer att gå över, men det gör det!

• Habaladabala

Jag tror oxå på att ni ska vara så tråkiga som möjligt och hålla det mörkt och tyst men sen tror jag även ni ska försöka låta bli att ge honom mat, tror de kan få in en vana att vakna efter mat utan att egentligen vara hungriga. (Men om han verkligen är hungrig ska ha ju såklart få mat men jag menar att man kanske inte ska vara för snabb att ge bröst/flaska)

• klamseklomsa

Tack för alla råd! Ja det är väl kanske bara så att det är ngt som skall gås igenom då, och visst jag kan lägga mej kl 9, det kan jag. Som ensam med honom har jag ju fått min egentid när han lagt sig, men den får jag nog hoppa över denna perioden då helt enkelt!

• Melly

klamesklomsa: Gå och lägg dig kl 22 på kvällen och sov till 4. Då har du fått sova 6 timmar. Sen så är du vaken med din bebis mellan 4 och 6, sov sen mellan 6 och 8 medans han sover. Då så har du sovit totalt 8 timmar. Vad är problemet

• Habaladabala
    Melly skrev 2010-06-02 19:26:38 följande:
    klamesklomsa: Gå och lägg dig kl 22 på kvällen och sov till 4. Då har du fått sova 6 timmar. Sen så är du vaken med din bebis mellan 4 och 6, sov sen mellan 6 och 8 medans han sover. Då så har du sovit totalt 8 timmar. Vad är problemet
    Ja problemet är väl att hon måste gå upp mitt i natten och att bebisen inte vill somna om direkt efter maten utan vara uppe i flera timmar.
    Det står i ts om du tittar  
  • Melly
    Habaladabala skrev 2010-06-02 20:14:52 följande:
    Ja problemet är väl att hon måste gå upp mitt i natten och att bebisen inte vill somna om direkt efter maten utan vara uppe i flera timmar.
    Det står i ts om du tittar  
    Ja men att då så kan hon väl ha bebisen hos sig i sängen medans han är vaken och lägga dit ett par leksaker och så ligger hon bredvid och vilar under tiden och sen så skriver hon att efter en eller två timmar så somnar han om och sover 2-3 timmar till och då så kan ju hon oxå sova Så att jag ser faktiskt inte att det är nåt stort problem.
Svar på tråden Bebis vaknar 4 varje morgon, vad ska jag göra?!