• Zimlis

Hemmagjord snigelfälla?

Någon som har tips på hur man gör en hemmagjord snigelfälla?
    Jag har hussniglar i hela trädgården och tycker de börjar bli "lite" för många.

Salta dem är totalt uteslutet

• Svar på tråden Hemmagjord snigelfälla?
  • BuoBä

Här finns tips: www.mordarsnigel.com/bekampa-mordarsnigel.html

Vi har inte jättemånga sniglar så jag brukar hälla salt i en svart plastpåse (typ hundpåse), plocka i sniglarna med en gammal stekpincett, skaka så de blir saltade och sen knyter jag ihop och slänger. Salta på dem på marken blir bara slemmigt och äckligt.

• Stårschan

Ställ ut skålar med öl bland växterna i rabatten. Sniglarna krälar ner, super sig fulla och drunknar. Hos oss har det funkat nästan för bra, för det blir så äckligt att tömma fällorna...

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Zimlis
    BuoBä skrev 2010-06-02 11:44:42 följande:

Här finns tips: www.mordarsnigel.com/bekampa-mordarsnigel.htm...

Vi har inte jättemånga sniglar så jag brukar hälla salt i en svart plastpåse (typ hundpåse), plocka i sniglarna med en gammal stekpincett, skaka så de blir saltade och sen knyter jag ihop och slänger. Salta på dem på marken blir bara slemmigt och äckligt.

jag kan inte det - salta på dem. Jag är för blödig.
    det är dessutom inte mördarsniglar utan hussniglar som jag överlag tycker är fina sniglar, men de behöver ju inte invadera min trädgård
  • Zimlis
    Stårschan skrev 2010-06-02 11:48:40 följande:
    Ställ ut skålar med öl bland växterna i rabatten. Sniglarna krälar ner, super sig fulla och drunknar. Hos oss har det funkat nästan för bra, för det blir så äckligt att tömma fällorna...
    Låter som en bra grej. Dö i ett rus.. ja det ska jag testa
  • Hallonbarn

Jag har hört att man kan spri ut kaffesump, de gillar inte att "gå" i de. Jag har dock inte prövat de.

• Zimlis
    Hallonbarn skrev 2010-06-02 11:56:02 följande:
    Jag har hört att man kan spri ut kaffesump, de gillar inte att "gå" i de. Jag har dock inte prövat de.
    Då får det bli ölfällor och locka bort alla sniglar som redan sitter i busken och sen kaffesump.
    Kaffesump är f ö bra näring - fått lära mej men inte testat
  • Hallonbarn
    Zimlis skrev 2010-06-02 11:59:41 följande:
    Då får det bli ölfällor och locka bort alla sniglar som redan sitter i busken och sen kaffesump.
    Kaffesump är f ö bra näring - fått lära mej men inte testat
    Ja lika bra att köra på alla metoder så man slipper dem
    Men det är ju bra, bara att sprida ut kaffesump då, måste bara börja dricka kaffe först
  • Zimlis
    Hallonbarn skrev 2010-06-02 12:15:23 följande:
    Ja lika bra att köra på alla metoder så man slipper dem
    Men det är ju bra, bara att sprida ut kaffesump då, måste bara börja dricka kaffe först
    Jag dricker redan *tur*

Eller så kan du fråga alla släktingar och vänner om du kan få deras sump - haha för det skulle ju inte verka märkligt  
  • BuoBä

Hehe jag bara förutsatte att det var mördarsniglar. Det är dem jag har krig mot.

Om det är vanliga sniglar med hus, och du inte nödvändigtvis vill döda dem, så kan du ju plocka dem i en hink och bära bort dem långt från huset. Lär ju dröja ett tag innan de kryper tillbaks...

• Zimlis
    BuoBä skrev 2010-06-03 11:43:05 följande:

Hehe jag bara förutsatte att det var mördarsniglar. Det är dem jag har krig mot.

Om det är vanliga sniglar med hus, och du inte nödvändigtvis vill döda dem, så kan du ju plocka dem i en hink och bära bort dem långt från huset. Lär ju dröja ett tag innan de kryper tillbaks...

Ja jag har redan gett flertalet sitt livs flygtur

Men jag gör nog lite både och - både super ned dem och plockar en del
Svar på tråden Hemmagjord snigelfälla?