• Analoga

vaxduk - hur mkt extra köper man?

Vi har köpt nytt bord, och för att skydda bordsskivan från oöm behandling denna gång så tänkte jag införskaffa en vaxduk/textilvaxduk. Har några frågor:

1. Hur mkt extra köper man, i förhållande till bordets längd och bredd?

2. Ni som har vaxduk; ligger de något sånär stilla eller rör de sig väldigt mycket?

3. Ni som har vaxduk: var har ni köpt era? Har t ex Jysk snygga vaxdukar?

• Svar på tråden vaxduk - hur mkt extra köper man?
  • fruis

Jag brukar köpa ungefär en halvmeter extra. Är det ett bord med utdragsskiva eller liknande ska man inte glömma att utgå från den fulla längden (om man brukar fälla ut det).

Det är olika på olika dukar. Jag brukar få gå och rätta till min en gång i veckan kanske för att den glidit ner för mycket på ena långsidan. Det finns ju hållare också som håller duken stilla men jag tycker inte att det är värt att ha dem inomhus.

Jag brukar handla på Åhlens som jag tycker ofta har snygg design på sina. De har också både traditionell vaxduk och vaxat tyg som är mycket snyggare och mer likt en vanlig duk. Inte lika "läck-säker" dock så man får ju göra avväganden. Jag har vaxat tyg som jag använder när jag vill duka fint och så traditionell vaxduk i vardagen eftersom mina barn fortfarande spiller relativt mycket.

Svar på tråden vaxduk - hur mkt extra köper man?