• Mamma till gullungen

symtom vid pälsallergi

Min son är fyra år och han har haft hosta,vart snorig ett bra tag nu.Jag funderar på om han kan vara allergisk mot pälsdjur med tanke på att vi har både hund,katt och marsvin.Han har även förkylningastma.Jag undrar vad det är för symtom när man är allergisk mot pälsdjur?

• Svar på tråden symtom vid pälsallergi
  • hannis

Det varierar men vanligaste är nog klåda i ögon och näsa, astma, eksem/utslag på kroppen.

Är snuvan gul/grön och han har slemmig hosta så beror det sannolikt på ett virus och inte på allergi.

• SanTan

Jag skulle nog säga att nysningar är ett tydligt tecken! I alla fall är det så på mig. Under pollensäsong är jag konstant förkyld (om jag inte medicinerar så klart) och då nyser jag betydligt mycket mer än vad jag gör vid en vanlig förkylning.

Hosta och snuvig i samband med allergi brukar kunna tyda på astma....

Klåda i ögon och i näsa är också tydliga tecken på allergi till skillnad från vanlig förkylning.

Men det är svårt att avgöra. Jag tycker ni ska ringa och be att få göra ett pricktest!

Det är ju även pollensäsong nu så det kan ju lika gärna vara pollen han är allergisk mot och inte pälsdjur. Eller både ock...

• Mamma till gullungen

Tack för svaren.Han har förkylningsastma och jag har märkt att han kan vara tungandad ibland när han sover så det kan ju vara förkylningsastman som spökar.Ska beställa tid hos läkaren för pricktest så jag vet säkert om han är allergisk mot något eller om han har fått vanlig astma istället för förkylningsastma.

Svar på tråden symtom vid pälsallergi