• Anonym

Citalopram och alkohol...

Hur många här har någongång varit ute och blivit berusade samtidigt som ni har gått under behandling med Citalopram? Hur gick det? Mådde du bra, eller fick du en snedfylla?

Jag har ätit Citalopram i drygt 7 månader pga depression och panikångest. I höstas var jag ritkigt dålig. Kunde inte gå utanför dörren pga svår ångest, kom knappt ur min säng.

Idag mår jag bra, i alla fall om man jämför med i höstas. Jag är ff sjukskriven, men känner hopp om framtiden och tycker om livet. Dock tycker jag det är lite ensamt och tråkigt att bara gå hemma och sköta om hem och barn hela tiden. (jag älskar mina barn såklart, men ni fattar säkert...man behöver komma ut och göra något annat ibland också)

Nu när sommaren är här, solen skiner känner jag att jag har blivit så himla sugen på en utekväll. Det vore så kul att få bli berusad, dansa, prata och skratta osv.  Har t o m varit på systemet idag och inhandlat vin inför helgen. Men sedan kom jag på "shit, jag äter ju citalopram! Då får man väl inte bil full?!"

Tror jag ska prova att dricka lite i helgen ändå. Min sambo kommer att vara med mig och jag kommer att dricka lugnt och försiktigt. Har hört att berusningen kan bli starkare när man går på antidepp...

Tycker ni det är en dum idé att dricka alkhol? Hur är det med er andra som knaprar såna här piller. Har ni blivit nykterister? Eller kan ni också unna er en utekväll då och då?

Soliga kramar till er alla!

• Svar på tråden Citalopram och alkohol...
  • Anonym

Nu äter jag inte citalopram men cipralex som är i stort sätt samma sak som citalopram. Jag vågade dricka ungefär ett år efter jag börjat och var på rätt inställd dos. Det har fungerat bra för det mesta men det har funnits gånger då jag fått extrema minnesluckor eller blivit kalasfull av nästan ingenting.

• Anonym (verde)

Har ätit olika antidepressiva, nu senast citalopram.
    Kan inte säga att alkohol har påverkat mig på något särskilt sätt, men jag dricker väldigt lite.  Men vad jag hört ska man inte blanda med alkohol alls. Men det verkar vara individuellt hur man reagerar. Men ta det försiktigt och testa dig fram, du vill inte utmana ångesten. Dagen efter kan vara jobbig om man blivit lite för berusad och gjort eller sagt konstiga saker.

• Anonym (Martin)

Det du bör vara uppmärksam på är att SSRI-preparat sänker kramptröskeln. Detsamma med alkohol. Det bör inte vara några problem så länge du inte tar något, typ tramadol, citodon eller annat, som också sänker kramptröskeln, eller har/har haft epilepsi. Var försiktig och prova dig fram...

• Anonym (hm)

det enda jag märkt av är ökad ångest dagen efter. Och då menar jag ingen vanlig bakfylleångest utan dödsångest eller panikångest. Testa med 1 glas vin första gången och kanske 2 andra...

Jag har vaknat tidigt tidigt och haft ångest och det har varit omöjligt att somna om. Detta är ju inte bra när det gäller depressioner. Det gäller ju att sova sina timmar.

Men testa, inte säkert du märker nåt!

Svar på tråden Citalopram och alkohol...