Uppfödare utan moral? (katt)
I våras köpte vi vår renrasiga katt via en registrerad uppfödare. Vi har en katt tidigare från den uppfödaren.
När vi hämtade vår katt, var besiktningsdatumet 18/2. Vi hämtade katten den 5/3. Då var alltså besiktningspappret för gammalt. Katten hade gojs i ögonen, vilket hon förklarade var normalt för kattungar, och gav oss en salva som en annan katt ur kullen fått utskrivet, då den haft samma problem.
En vecka efter att vi hämtat denna katt, visar våra två andra katter symptom, varav den ena rätt grova sådana (nossår, röda ögon).
Vi uppsöker veterinär. Det rör sig om ett virus. Totalt har vi lagt ut ca 2000 på vet. och medicinkostnader.
Vi får också reda på att den som köpte kullsyskonet till vår katt upplever samma problem: dennes andra katt har också blivit sjuk. De har fått samma diagnos och samma medicinering.
Nu när vi tog upp detta med uppfödaren (ersättning, dolda fel), säger denne att gegga i ögonen är vanligt bland kattungar, och att vi får gilla läget.
Rent instinktivt kommer jag att bryta all kontakt med denne. Jag kommer inte att rekommendera denne (utan snarare varna folk som har förfrågningar gällande denna uppfödares seriositet) mm.
Kan tala om att denne uppfödare satte igång ännu en kull efter att denna var utflugen. Ingen sanering i hemmer (ett virus vi pratar om) samt att alla avelskatterna i hemmet med 100% bär på detta virus. Om jag inte missminner mig, har uppfödaren tagit 2 kullar efter detta, och planerar ytterligare.
Denna skriver inte heller om detta under sin dagbok. Denne väljer att medvetet inte skriva om negativa aspekter, utan enbart positiva (konstigt, om man gör sin djuruppfödning till någonting luckrativt.
Vad anser ni om detta? Vems är ansvaret att sjukdomen spred sig, och vem ska egentligen stå för kostnaderna?
Vi håller på att sammanställa papper till försäkringsbolaget, men det egentliga moraliska ansvaret i denna situationen är... vår eller uppfödarens?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 15:25
Edit: Uppfödaren svarade ordagrant; 'Nej, tyvärr det går inte på dolda fel. Detta är ett fel som man kan se... eller ja, han var ju lite kladdig i ögona och det är ganska vanligt bland småtissar. Så har ni inte medicin med på er förs. så är det väl bara att gilla läget.'
(Nu är ju dock inte problemet kostnaderna för medicinering, eller att försäkringen inte tar det, vilket det givetvis gör. Problemet är dock att försäkringen tecknades efter att vi hämtade katten, dvs efter att sjukdom uppstod, samt att det finns en karens på denne.)