• Anonym

Uppfödare utan moral? (katt)

I våras köpte vi vår renrasiga katt via en registrerad uppfödare. Vi har en katt tidigare från den uppfödaren.

När vi hämtade vår katt, var besiktningsdatumet 18/2. Vi hämtade katten den 5/3. Då var alltså besiktningspappret för gammalt. Katten hade gojs i ögonen, vilket hon förklarade var normalt för kattungar, och gav oss en salva som en annan katt ur kullen fått utskrivet, då den haft samma problem.

En vecka efter att vi hämtat denna katt, visar våra två andra katter symptom, varav den ena rätt grova sådana (nossår, röda ögon).
    Vi uppsöker veterinär. Det rör sig om ett virus. Totalt har vi lagt ut ca 2000 på vet. och medicinkostnader.

Vi får också reda på att den som köpte kullsyskonet till vår katt upplever samma problem: dennes andra katt har också blivit sjuk. De har fått samma diagnos och samma medicinering.

Nu när vi tog upp detta med uppfödaren (ersättning, dolda fel), säger denne att gegga i ögonen är vanligt bland kattungar, och att vi får gilla läget.

Rent instinktivt kommer jag att bryta all kontakt med denne. Jag kommer inte att rekommendera denne (utan snarare varna folk som har förfrågningar gällande denna uppfödares seriositet) mm.
    Kan tala om att denne uppfödare satte igång ännu en kull efter att denna var utflugen. Ingen sanering i hemmer (ett virus vi pratar om) samt att alla avelskatterna i hemmet med 100% bär på detta virus. Om jag inte missminner mig, har uppfödaren tagit 2 kullar efter detta, och planerar ytterligare.
    Denna skriver inte heller om detta under sin dagbok. Denne väljer att medvetet inte skriva om negativa aspekter, utan enbart positiva (konstigt, om man gör sin djuruppfödning till någonting luckrativt.

Vad anser ni om detta? Vems är ansvaret att sjukdomen spred sig, och vem ska egentligen stå för kostnaderna?

Vi håller på att sammanställa papper till försäkringsbolaget, men det egentliga moraliska ansvaret i denna situationen är... vår eller uppfödarens?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 15:25
    Edit: Uppfödaren svarade ordagrant; 'Nej, tyvärr det går inte på dolda fel. Detta är ett fel som man kan se... eller ja, han var ju lite kladdig i ögona och det är ganska vanligt bland småtissar. Så har ni inte medicin med på er förs. så är det väl bara att gilla läget.'

(Nu är ju dock inte problemet kostnaderna för medicinering, eller att försäkringen inte tar det, vilket det givetvis gör. Problemet är dock att försäkringen tecknades efter att vi hämtade katten, dvs efter att sjukdom uppstod, samt att det finns en karens på denne.)

• Svar på tråden Uppfödare utan moral? (katt)
  • skorpionen80

Varför tog ni hem kattungen om den inte hade alla papper i ordning?

Jag skyller absolut inte på er, men det var ju dumt gjort. Uppfödaren ska stå för "dolda fel", men frågan är om detta räknas som ett dolt fel iom att ni visste om det när ni tog katten? Jag har tyvärr ingen aning, men den uppfödaren skulle jag också varna för. Som uppfödare brukar man itne vara så pigg på att lämna ifrån sig sjuka obehandlade djur...

• Anonym

Nej, det var ju det stora misstaget vi gjorde. Vi hade kört 40 mil till denne uppfödaren, och hon sa att det inte var någon fara, samt att hon inte orkade förnya besiktningsprotokollet hos veterinär igen.
    Eftersom jag är ovan med att köpa raskatter (den andra katten från dennes uppfödning var en omplacering från tidigare ägare), trodde jag på dennes ord och att denne var seriös och skulle ta sitt ansvar om en sådan här situation skulle uppstå.
    Men eftersom denne bedyrade att det bara var ögongojs, och ingen fara, litade vi på dennes omdöme. Det kommer vi aldrig att göra om igen.

Vi visste ju inte om sjukdomen per se, och vi ifrågasatte ju ögonen som denne bortförklarade som 'normalt'/vanligt.

• skorpionen80

Jag förstår dig. När jag fortfarande bodde hemma så skulle Mamma köpa en katt. Vi pratade lite med uppfödaren och diskuterade hur mycket vi ogillar inavel etc. Inget konstigt där. Stamtavlan hade hon inte hunnit få när hon lämnade katten, men det gjorde inget. Vi hade träffat föräldrarna och vi träffade uppfödaren på utställning första gången, så jag visste ju att katten var renrasig.

Men när vi fick hem stamtavlan efter några veckor såg vi att det var inavel. Hon hade parat dotter med far, tror jag. Inte så bra. Hon hade ju kunnat vara ärlig när vi pratar om det och berättat varför hon valt att göra den parningen, men inte.

• Anonym

Borde det rimligtvis inte häva köpekontraktet, och ge er rätt till pengarna tillbaka?

Iofs, det var ungefär samma misstag (fast värre än vårt, måste jag erkänna) än att inte ta nytt bes. protokoll. Alltså, konsekvenserna av det, är det jag syftar på.

• skorpionen80
    Anonym skrev 2010-06-02 15:35:47 följande:
    Borde det rimligtvis inte häva köpekontraktet, och ge er rätt till pengarna tillbaka?

Iofs, det var ungefär samma misstag (fast värre än vårt, måste jag erkänna) än att inte ta nytt bes. protokoll. Alltså, konsekvenserna av det, är det jag syftar på.
    Kanske. Men nu hade vi haft katten några veckor redan och hunnit fästa oss, så vi gick inte vidare med det.
  • Anonym
    skorpionen80 skrev 2010-06-02 15:37:31 följande:
    Kanske. Men nu hade vi haft katten några veckor redan och hunnit fästa oss, så vi gick inte vidare med det.
    Förståeligt. Men jag antar att du inte rekommenderat denne för någon?
  • skorpionen80
    Anonym skrev 2010-06-02 15:39:36 följande:
    Förståeligt. Men jag antar att du inte rekommenderat denne för någon?
    Nej. Det var nog sista kullen för henne också, hon la ner uppfödningen strax efter.

Det lär ju inte gå så bra för "din" uppfödare heller med smittor i katteriet! Hur många katter har hon om hon har så många kullar? Ju fler katter desto svårare att få alla friska...
  • Anonym
    skorpionen80 skrev 2010-06-02 15:41:20 följande:
    Nej. Det var nog sista kullen för henne också, hon la ner uppfödningen strax efter.

Det lär ju inte gå så bra för "din" uppfödare heller med smittor i katteriet! Hur många katter har hon om hon har så många kullar? Ju fler katter desto svårare att få alla friska...
    Jag skulle gissa på 10-12 stycken ATM.
    Om andra i den kullen, eller den andra kullen som föddes dagarna innan den vår katt kommer ifrån är drabbade eller inte, har vi ingen aning om eftersom uppfödaren inte skriver detta i sin dagbok på hemsidan...
  • Anonym (Oxå uppfödare)

Jag är uppfödare och gissar att det är Calici eller Klamydia din kattunge kom med? hur som helst är branschen en djungel av människor där en större del försöker tjäna pengar på sin uppfödning istället för att främja rasens utveckling och hälsa, det som faktiskt är vårt ansvar.

1. Har uppfödaren en katteriförsäkring med dolda fel så är det bara pga den snabba ryktesspridningen denne inte väljer att informera köpare om hälsotillståndet i katteriet.
    Om du har ögonsalvan du fick kvar: kolla när den är utskriven och kontakta behandlande veterinär. Är salvan utskriven i tiden mellan din kattunges besiktning och fram till att ni hämtade den OCH för ett smittsamt virus så har uppfödaren brustit när hon inte isolerat de andra katterna och informerat er köpare.

2. Jag släpper inte iväg en oförsäkrad kattunge härifrån, köparna får antingen fortsätta med det bolag jag har och då sköter jag ägarbytet eller teckna ny försäkring senast dagen innan kattungen flyttar och ta med sig försäkringsbrevet/bekräftelsen. Försäkrade ni alltså inte kattungen med en gång?

3. När mina köpare reser långt scannar jag in alla dokument och skickar dagarna innan lillkissen skall flytta. Det borde ALLA raskatt/hundköpare kräva så att inga överraskningar som t.ex gamla besiktningsintyg dyker upp. Att hävda att man inte "orkar" ombesiktiga är bara dumt, alla förstår ju att den uppfödaren bara vill undvika kostnaden (150-250:-/kattunge).

Den enda ev. förmildrande omständighet som uppfödaren kunde ha hävdat hade varit att kattungens rinnande ögon berodde på att den nyligen vaccinerats. Nu försvann ju den möjligheten eftersom man tydligen sökt vet. vård för samma åkomma men annan katt och därför var medveten om läget.

Ta ett snack med uppfödarens klubb, de kanske redan har en del på fötterna, brukar inte vara ovanligt!

I övrigt ang. inavel (branschen kallar det snyggt nog linjeavel) i den utsträckning detta ff förekommer så får man ju hoppas attt det rör sig om nya raser med extremt liten avelsbas. Annars finns återigen ingen annan anledning än ekonomi. Att hålla sig med egen avelshane är tufft och normalt är att man köper avelstjänsten. Att använda pappa/bror osv är på det stora hela bara ytterligare ett sätt att tjäna pengar.

• Anonym

Det är inte chlamydia/herpesvirus, men det är troligtvis en annan sträng av caciliviruset. Troligtvis är det så.
    Jag har dessvärre inte kvar salvan, men om jag inte missminner mig visade den andra kattungen symptom som gjorde att den andra köparen fick avvakta en vecka (tills kattungen var 13 veckor) för att hämta den.

Vi blev ombedda att lämna telefonnummer till uppfödaren ett par veckor innan avhämtning, så att en handläggare på agria kunde ringa oss dagen efter avhämtandet. Detta skedde således ine, eftersom uppfödaren gett ombudet ett felaktigt nummer. Vi tecknade försäkringen två dagar efter avhämtandet alltså.

(kattungarna är födda 25/11) och uppfödaren isolerade inga katter.

Svar på tråden Uppfödare utan moral? (katt)