Jag har mailat med Britax pga att jag ville veta mer om modellen gällande vinkeln och framåtvänd kontra bakåtvänd.
Vad man får/bör eller inte får/bör göra. Jag tycker att det är oklart när Britax skriver en sak, NTF en annan, dessutom det rent erfarenhetsmässiga som man får av någon som använder den missar man. Detta har jag fått i svar från dem:
Hej!
I manualen finns fler avsnitt för olika platser i bilen hur den skall monteras. Bakåtvänd respektive framåtvänt. Det som sägs på Hemsidan är denna rekommendation NTF, VTI m.fl har, nämligen att sitta bakåtvänt så länge som det är möjligt och gärna till 4,5 års åldern. Vi vill poängtera detta eftersom hela branschen har denna rekommendation.
Multi-Tech är dock godkänd att använda framåtvänd i såväl fram och baksäte från 9kg, viktigt att monteras rätt enligt anvisningar. MEN det är alltså inget vi i branschen rekommenderar eftersom det är mkt säkrare för barnet att färdas bakåtvänd i mindre ålder. Denna information skall man få när man köper stolen!
Angående vinkeln. Stolen kan få ha kontakt med ryggstödet på stolen framför. Anledningen till denna skrivelse om att den ej får vara det, är för att undvika felbruk. Risken finns att man annars kan missa att stödbenet stödjer på golvet ifall den lutas mot ryggstödet först. Har man ett mellanrum mellan MT´s rygg och sätets ryggstöd är man säker att stödbenet går ned i golvet. OM man har uppmärksammat detta är det helt ok att du ger barnet så mkt lutning och utrymme som möjligt!
Vissa bilar kan ha väldigt skålade säten, och du kan lägga något under fotänden på MT på sätet för att fylla ut hålrummet.
Gör så här,
- Välj en lagom lutning som gör att huvudet inte faller framåt ifall barnet somnar.
- Trä bilens bälte enl anvisning och se till att det inte är ngt slack. Lås bältet med hjälp av de två lock offsen på vardera sida.
- Stödbenet skall var något över golvet
- Efter att du har fäst de 2 underförankringsbanden i stolen framför, knäpper du fast dem enl anvisning och drar åt. Dra åt så stödbenet går ned ordentligt i golvet. Om du vill kan du trycka in stödbenet något under MT så den spänns upp. Du kommer att märka skillnaden. Får du inte fast stolen ordentligt, så kan stödbenet behövas justeras till kortare eller längre beroende på lutningen.
- Vi har fått en mkt bra lutning i bak på en Audi A3 med sportsäte, så du kan isf behöva justera framstolen ngt för att få plats.
Vi kommer att bli bättre på denna information i framtiden när fler o fler gör som du och kontaktar oss och undrar. Men visst är det skillnad vid ett personligt möte. Det gäller bara att kunna locka fram dina frågor och vad man skall tänka på i tidigt skede så du slipper oroa dig.
Mvh
Britax