• Nenne2

KLädsel smoking/mörk kostym, vilken klädsel för tjej??

Jag ska på en stor fin fest efter jul där det står på inbjudningskortet att klädsel är smoking/mörk kostym. Vad ska jag som tjej då ha på mig?

• Svar på tråden KLädsel smoking/mörk kostym, vilken klädsel för tjej??
  • Linda1976

Va? Får man välja mellan smoking/mörk kostym? Det är ju eg jättefel, men men....

För dig gäller ungefär samma: Snyggare klänning eller 2-delat. Finbrallor funkar också. Inte _för_ uppklätt, dvs inte hellång aftonklänning eller alltför mycket glitter...

• Linda1976

alltså, jag menar samma vare sig det är smoking el mörk kostym (som eg inte finns som klädkod, utan det heter kavaj)

• Miss Cee

En kavajklädsel är damen är en kortare klänning/blus med kortare kjol, mer än vardagsfint.
    Byxor funkar om de verkligen är festfina, tar man byxor måste man ofta anstränga sig mera för att "lyfta" klädseln än om man tar en kjol.

Till smoking så ska kvinnan ha en "coctail-klänning" (tänk den svarta som Julia Roberts har i Pretty woman), alltså ska en smoking-klädsel vara finare än en kavaj-klädsel. Ofta kan man ju ha klädkoden kavaj för en tillställning på dagen, medan klädkoden smoking är just en kvällsklädsel.

Det enda du INTE kan ha är en stor balklänning (tänk nobellfesten eller en brud/prinsessklänning) med en stor vid kjol som går ända ner till golvet. En "långkjol" som slutar vid anklarna, så att man fortfarande ser fötterna går utmärkt att ha som en smokingklänning, men den får inte vara vid som en "Balklänning"!

Eftersom de har satt 2 olika klädkoder så skulle jag nog som kvinna hellre klä mig i något som passar för smokingnivån. =)

Skor förresten. sandaletter eller vanliga tunna finkor passar bra, men inte stövlar!

• Linda1976

Smoking / Black Tie

Lång eller kort aftonklänning som antingen är baraxlad eller långärmad.

Mörk kostym

Om det står "Mörk kostym" gäller alltid mörk färg, som
    anses mer elegant. Lång klänning eller
    kort elegant klänning.

Detta är saxat från bröllopstorget. Du _behöver_ alltså inte vara finare på en smokingtillställning, även om brallor kanske inte funkar helbra till smoking...

• Nenne2

Ok en del att välja på alltså. Jag är gravid och kommer att ha 2 månader kvar till bf så det gäller att hitta ngt fint utan att jag ser alltför stor ut.

• Linda1976

Är man gravid så är man ofta ganska ursäktad vad gäller klädsel.... Han låter ju inte sy upp en balklänning tex bara för EN fest... Lycka tll!

Svar på tråden KLädsel smoking/mörk kostym, vilken klädsel för tjej??