• Roxanne

Knöl i bakhuvudet och klagar på huvudvärk

Upptäckte nyss en knöl på höger sida av bakhuvudet på sonen som är 3 år gammal och jag har ingen aning om hur länge den funnits där. För ungefär 4 veckor sedan hade han feber som höll i sig i en vecka och det var bara feber han led av, i övrigt var han precis som vanligt.  

När febern försvunnit klagade han första gången på huvudvärk, eller rättare sagt, ont i pannan vilket jag klassar som huvudvärk på ett barn då vi frågade om han gjort sig illa vilket han sa att han inte gjort. Sedan dess har han med jämna mellanrum klagat på smärtan i pannan och vi har gett lite alvedon vissa gånger och vatten att dricka andra gånger. Trott att det berott på långa dagar på dagis, mycket fart och lek hela tiden osv men nu när jag upptäckte knölen blir jag riktigt orolig.

Kan det vara något som har med huvudvärken att göra och vad kan det vara isf? Sitter och väntar på att bli uppringd från sjukvårdsrådgivningen men jag känner mig som värsta hönsmorsan, har ringt dit en hel del då han haft problem med magen så jag klassas väl som en "tjatmorsa" men det är väl det dem är till för?

Knölen är förövrigt inte stenhård men inte jättemjuk heller och den sitter under huden. Finns inga märken eller rodnad där så jag tror inte att det är något bett av något slag.

Finns det någon som har varit med om något liknande?

Elias 050421 - Kasper 070203 - Lillasyster BF 100620 :)
  • Svar på tråden Knöl i bakhuvudet och klagar på huvudvärk
  • Isanje

Gå med honom till VC (imorgon) alt ring barnakuten.

• Roxanne

VC vill att man går via sjukvårdsrådgivningen för att få en tid, därför jag ringde dit och väntar på att bli uppringd.

• Isanje

Hoppas de skyndar sig och ringer upp. Behöver verkligen inte vara något farligt,men klart man blir orolig ändå. Första gången min son hade spyasjukan ringde jag dem 4 ggr på EN kväll

• Roxanne

Dem skulle ringa upp vid 18.30, vette sjutton vad dem håller på med där för det brukar sällan vara sån kö på kvällarna.

Det du gjorde låter som något jag också skulle göra. Därför det känns som man klassas som en riktigt hönsmamma.

• Isanje
    Roxanne skrev 2010-06-02 18:06:33 följande:
    Dem skulle ringa upp vid 18.30, vette sjutton vad dem håller på med där för det brukar sällan vara sån kö på kvällarna.

Det du gjorde låter som något jag också skulle göra. Därför det känns som man klassas som en riktigt hönsmamma.
    Haha ja men precis. Man måste få vara hönsig ibland.
  • CecAl

Har själv en knöl i bakhuvudet som i början ackompanjerades av huvudvärk, min mamma och flera andra har varit med om samma sak.

För min mamma löste det sig genom att få en riktigt bra massage några ggr i veckan. En av hennes vänner är massage terapeut och han förklarade att huvudvärken berodde på att när man får en muskel knöl som hon hade så kan det skapa mycket spänningar och orsaka huvudvärk. När hon fick bort knölen så fick hon bort huvudvärken också! 
    Stackarn kanske har sovit fel någon gång eller lekt lite väl hårt och orsakat en muskelknut? 

Själv har jag inte tagit hand om knölen och masserat ordentligt men det brukar väl i regel vara så att om det är ngt att oroa sig för (tumör) så växer knölen allt eftersom. Tack gode Gud så har inte min växt så jag oroar mig inte riktigt...

Så istället för att oroa dig kanske du kan ge en lätt massage?
    Våra knölar var/är förövrigt också av en typ du beskriver; inte hårda och intemjuka, men så känns ju muskel knutar!
    Om du känner efter så kan du kanske hitta mindre knutar längsmed barnets nacke längre upp på huvudet, mellan 'gropen' i nacken och uppåt.

Lycka till!  

• MiIou

Min son är 3 år och kan fortsätta att klaga över en åkomma han haft, kanske för att han hittat något som ger uppmärksamhet. Ett tag hade han problem med magen, vilket resulterade i att han ofta sa att han hade ont i magen när han vill ha uppmärksamhet. Han har även snappat upp att jag klagat på huvudvärkoch efter det följde en period då han klagadepå att han hade ont i huvudet och behövde medicin (såg mig ta en ipren). När min son hade feber senast så fick han ont i huvudet (det är ju vanligt när man är sjuk), han klagade, precis som din son, på att han hade ont i pannan.

Knölen i bakhuvudet kan ju egentligen vara vad somhelst, går han på dagis? Han kan ju faktiskt ha slagit i huvudet och fått en liten bula. Ibland kan inåtväxande hårstrån ge knölar i hårbotten. Att det skulle vara muskelknutar har jag svårt att tro då vi pratar om en 3-åring, om en treåring har problem med spänd rygg och nacke så hade jag börjat fundera över "varför". Jag har problem med muskel- och senknutor, som blir som hårda knutar eller knölar, men jag är väldigt stresskänslig, sitter mycket framför datorn när jag pluggar och det ger mig spänd nacke.

Säkert är det inget farligt, men kolla upp det, speciellt om pojken har ont.
    Och hönsmamma får man visst vara när man oroar sig över sina barn, han säger ju att han har ont, klart att du ska kolla upp det

Svar på tråden Knöl i bakhuvudet och klagar på huvudvärk