• Svar på tråden Hjälp med dumma fiskar
  • längtan09

Vore kanske enklare om du skrev vilka fisksorter det är? för jag misstänker att det finns flera olika vita fisksorter.

Mamma sedan juni 2009
  • Isbit
    längtan09 skrev 2010-06-02 18:13:38 följande:
    Vore kanske enklare om du skrev vilka fisksorter det är? för jag misstänker att det finns flera olika vita fisksorter.
    jag hann inte lägga upp bilderna
  • Charlotte1987

Nu kommer ja inte på vad fiskarna heter, ena måste vara en molly, den orangea kommer ja fasen inte på... Men jag har haft såna och dom ska kunna gå ihop.

• Isbit
    Charlotte1987 skrev 2010-06-02 18:30:17 följande:
    Nu kommer ja inte på vad fiskarna heter, ena måste vara en molly, den orangea kommer ja fasen inte på... Men jag har haft såna och dom ska kunna gå ihop.
    ja både dom svart o vita är nån sorts molly. hade för mig dom oranga oxå var de men är inte säker.
    en av dom oranga har liksom ryggfenan uppe jämt som om han är förbannad
  • Charlotte1987

Han kanske flashar upp sig? Försöker få honornas uppmärksamhet. Jag vet inte riktigt hur dom leker. Men det är väl ofta med fiskar att de som spänner upp sig då.

• Isbit
    Charlotte1987 skrev 2010-06-02 18:47:14 följande:

Han kanske flashar upp sig? Försöker få honornas uppmärksamhet. Jag vet inte riktigt hur dom leker. Men det är väl ofta med fiskar att de som spänner upp sig då.

fast när jag köpte dom sa dom att det var två hanar.
    Men varför jagar dom de andra fiskarna?
  • Charlotte1987

Kan det inte vara så då om dom är hanar båda två så kanske de skulle behöva några brudar? om ja inte minns fel så ska de ha 2 honor per hane.
    Om det redan finns honor för dom så har jag ingen aning varför dom jagar de andra.

• FH Mamma

En bra sak är att skriva upp vilken sorts fisk man köper så kan man fråga om de går ihop
     så att man inte som jag och sonen råkade köpa en kampfisk och vet inte arten men hanen var ljusblå och honan ljusrosa de hade jättefina fenor tills kampfisken förstörde deras fenor. De med fina fenor eller stjärt var nog guppy

Vissa fiskar är skumma.

Sonens farmor har en som sällan visar sig alls utan bor i ett slott och kommer fram när det är mat sen ner i slottet igen. Tror det är en praktbotia
    www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm

svärdbärare verkar byta kön helt plötsligt.

Min favorit är "Puss"fisken en mal som när han sitter på sidan av akvariet ser ut som han pussas.

• Buster78

den vita är en VIT MOLLY, den oranga kan va en molly, men ja tror snarare en PLATY! Svärdbärare brukar va minder i kroppen men längre!

och svärdbärare kan byta kön, så då borde dom informerat om det.

• Buster78
    FH Mamma skrev 2010-06-02 19:35:49 följande:
    En bra sak är att skriva upp vilken sorts fisk man köper så kan man fråga om de går ihop
     så att man inte som jag och sonen råkade köpa en kampfisk och vet inte arten men hanen var ljusblå och honan ljusrosa de hade jättefina fenor tills kampfisken förstörde deras fenor. De med fina fenor eller stjärt var nog guppy

Vissa fiskar är skumma.

Sonens farmor har en som sällan visar sig alls utan bor i ett slott och kommer fram när det är mat sen ner i slottet igen. Tror det är en praktbotia
    www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbo...

svärdbärare verkar byta kön helt plötsligt.

Min favorit är "Puss"fisken en mal som när han sitter på sidan av akvariet ser ut som han pussas.
    "puss"fisken är en mal!
  • Buster78
    Buster78 skrev 2010-06-02 19:45:46 följande:
    "puss"fisken är en mal!
    eller algätare! *för snabb i fingrarna i bland*
  • IssaPissa

Jag tror det är är Molly båda två, den vita en silvermollyhona och den gula en segelfensmolly och troligen även hane.
    De ska gå ihop men har man bara en hona till en hane blir han väääldigt på henne så därför bör man ha flera honor till en hane.

• Charlotte1987

Nä precis det är nog mollysar, och de ska gå ihop men som ja skrev tidigare så har jag för mig att det är 2 honor på en hane minst så de inte jagar sönder honan.

• IssaPissa

Ju fler honor desto bättre. Jag har nu bara 4 honor till min hane och det börjar bli stökigt så dags att fylla på med lite nya honor igen.

• Isbit

Men varför säger dom inget på affären när jag köper fiskar då? vet dom inget???

• Charlotte1987

Ja vissa vill ju bara sälja... Jag har gått på många tabbar i zoobutiker.. fick en gång med mig en påfågel ciklid, den var rätt liten då, den skulle passa fint i vårt 90 liters akvarium. Den växte som bara den och det visade sig att den skulle behöva ett akvarium på minst 550 liter.. Det är tråkigt att de bara tänker på att få fiskarna sålda.

Svar på tråden Hjälp med dumma fiskar