• skypigveon

Nån som opererat bort halva sköldkörteln?

Ska oprerera bort halva sköldkörteln eftersom jag har flera cystor i ena sköldkörtelloben. Är det nån här som gjort det?.
    Hur mår man efteråt?. Behöver ni äta Levaxin för att kompensera bortfallet av hormoner? Gick det bra att ställa in dosen? Har hört att Levaxin är svårinställt och man får stora problem med antingen över- eller underproduktion av sköldkörtelhormon...

• Svar på tråden Nån som opererat bort halva sköldkörteln?
  • ElinC

Jag kan bara svara delvis, eftersom jag har opererat bort hela. Förmodligen kan det bli svårt att ställa in levaxindosen för dig, eftersom man inte vet hur bra delen som är kvar fungerar. Den kan ju även börja fungera bättre och då får du förmodligen hålla på och sänka dosen. Själva operationen är inte särskillt svår. Jag klarade mig på alvedon som smärtlindring redan samma kväll. Men det stramade rejält i skinnet i halsen.

• Zawadi

Jag har. Det finns fler i sköldkörteltråden här bredvid, välkommen dit om du vill.

Jag hade en tumör på höger halva, och de var osäkra på om den var godartad eller inte så min högra halva opererades bort. Och tumören visades sig vara godartad tackolov.

Efteråt - naturligt ont i halsen ett tag, men det blir ganska snabbt bättre. Jag behövde inte någon levaxin, min halva sköldkörtel verka sköta jobbet bra själv, iaf enligt blodprovvärden. Och ofa är det så, att en halv sköldkörtel kan göra jobbet lika bra som en hel. Men det får man ta från fall till fall, en del behöver tillskott (levaxin). Mer om levaxin osv kan du fråga i andra tråden, där finns många med erfarenhet av det.

Svar på tråden Nån som opererat bort halva sköldkörteln?