• Babybalo

Hur leker era tvååriga söner?

Jag har en son som precis fyllt två. Han är fullständigt galen i bilar av alla de slag och plastdjur, ffa dinosaurier. Detta leker han med dagarna i ända. Det verkar vara det enda som roar honom. För några månader sedan lekte han mycket mer varierat, med Duplo, pussel osv, men nu är han helt insnöad på bilar och dinosar... Vi har det mesta i leksaksväg hemma inkl dockor, spis osv, men det tycker han inte om. När mina döttrar var två så lekte de så mycket mer varierat ( i mina ögon) med dockor som de pysslade om, lagade mat, ja mer rollekar helt enkelt. Vad leker era småkillar med?

• Svar på tråden Hur leker era tvååriga söner?
  • Faile
    Faile skrev 2010-06-02 19:32:34 följande:
    Bilar bilar och bilar. Och en och annan traktor däremellan
    Och ja, det finns dockor, dockvagn, bollar osv men nej.
    Ska tillägga dock att min äldsta som fyller tre snart nu har börjat leka rollekar, fast med bilarna.
    Han ska mata Blixten McQueen, bädda ner honom osv, något han inte sysslat med tidigare.
  • Laire

Min son leker bäst med det vi kan göra tillsammans, han tycker inte det är lika kul att leka själv.

Trä-järnvägen, lego, traktorer, dockvagnen eller tårtkalas (han steker trätårta, dukar och serverar föräldrar och dockor) är favoriter, böcker tycker han också om. 

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Shea 1

Vår son har alltid lekt VÄLDIGT "ensidigt" med bilar, traktorer, lastbilar. Just nu är det allra mest tåg, han fick en briobana när han fyllde två.
    Han har tillgång till alla slags leksaker men har alltid valt fordon. När han fick en docka så greppade han den över nacken och "körde" den över golvet och gjorde billjud...

Nu när det är varmt vill han iofs gärna leka med vatten, öser och häller mellan olika hinkar, men just nu är det nog hans enda hjullösa lek. När han ska välja godnattsaga så väljer han "Kalle Bromsvagn hoppar av"...

• Babybalo

Ja det är lustigt det här att det är såå roligt med bilar! Det första sonen säger på morgonen är "kom, lek bilar"! Han ligger tom och rabblar fordonstyper i sömnen... "labil, opbil, plibil, plyplan!!"

• Lottis77

Min son älskar:
    Böcker. Fast kasta med dem. Är det små klossböcker staplar han och välter.
    Pussel - fast att kasta bitarna eller sparka på dem.
    Att klättra, springa och dansa. Helst samtidigt, fast då ramlar han och får nya bulor.
    Att sjunga och lyssna på musik - eurodisco och schlager. 

Han leker i ungefär 14 sekunder med varje sak, om han leker själv. Annars kan han leka några minuter med storebror. (Sen blir det knuff och skrik och leken är slut).

Jag försöker få honom att leka med bilar. Storebror älskade bilar i den åldern. Han radade upp dem och körde med dem. Länge länge. Det var jättebra. Lugnt och skönt.

Bada är roligt. Och skvätta vatten över hela badrummet.

Jag har en intensiv son hemma, ombytlig och med ett hemskt humör. På dagis är han en ängel. Där leker han med två saker: en vagn och så står han på ett brunnslock och mimar och dansar när han tror att ingen ser honom. Jag vill ha hem det barnet någon gång, och lämna busen till dagis. :)

• jeeri74

Han gillar han att laga mat på leksaksspisen, bollar och ballonger, och  -favoriten just nu- blåsa såpbubblor, börjar intressera sig för böcker. Ibland är det roligt att rita och leka med lera.
    Fast mest trivs han när han får leka med storasyster.

Men mest tycker jag han vill vara med oss, hjälpa till när vi lagar mat och dukar osv.
    Hans storasyster lekte ungefär på samma sätt när hon var två. Dock är han mer för att leka med de andra barnen på dagis än vad hon var -om det beror på att han är andra barnet pch mer van med att leka med andra, eller för att ha mer social och framåt, vet jat inte (kombination säkert).

• Shea 1
    Babybalo skrev 2010-06-02 20:53:03 följande:
    Ja det är lustigt det här att det är såå roligt med bilar! Det första sonen säger på morgonen är "kom, lek bilar"! Han ligger tom och rabblar fordonstyper i sömnen... "labil, opbil, plibil, plyplan!!"
    Så gör vår son också, " Olla bil" viskar han i sömnen (kolla bil)

Han tycker mycket om när vi läser också.
  • Millies
    Babybalo skrev 2010-06-02 20:53:03 följande:
    Samma här. Vår två-åring säger godnatt till bilarna ute på gatan innan vi drar ner persiennen. Baaara bilar. Och traktorer. Fordon. "pluplan" och "kopter" ropar han jämt när vi är ute. Det ska tydligen bara vara detta nu. I och för sig leker han mycket med storasyster också och då är det bara bus. Ikväll har de stänkt ner HELA badrummet när de badade. Även taket droppade...
Svar på tråden Hur leker era tvååriga söner?