• Smultronpajen88

HJÄLP! Vad gör man när man hittar en ensam skatunge?

Nu måste vi ha hjälp.
    Vad gör man när man hittar en ensam fågelunge? En liten dunboll, som inte var det minsta rädd för människor eller liknande! OBS!!! VI TOG VERKLIGEN INTE PÅ DEN!!!

Den hoppar runt lite för sigsjälv, men återvänder till träder, där den sitter i sin ensamhet, och bara blundar..
    Han har suttit där hela dagen..

vad gör man? Skall man ringa någon som kan hjälpa den? Eller skall man bara låta den vara, och dö?
    Näe, någonting måste man väl kunna göra?

Jag har inte hjärta att bara lämna den...

• Svar på tråden HJÄLP! Vad gör man när man hittar en ensam skatunge?
  • MysTic PrincesS

Är det något bo vid trädet?

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • logg81

Jag vet inte riktigt men skator äter ju allt. Lägg ut lite matrester och se om den kan få i sig mat på egen hand.

Annars vill jag nog tipsa dej om att ringa och rådfråga en veterinär. Oftast brukar de råda en till att låta naturen ha sin gång, även om den är grym... tyvärr... Men att be om råd kostar ju inget och då har du gjort det du kan...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • far

Ojjj, men är den inte flygfärdig kan den ju inte hitta mat själv, tror du den har trillat ur boet? Tror inte mamman bryr sig längre. I bland puttar syskonen ut en unge för att själv få bättre plats. Kan ni kanske fånga den och ha' den i en stor bur ute? Det räcker ju med en ram av trä, lite pinnar i hörnen och hönsnät. Den måste ju ha' mat. Så synd. De kan bli extremt tama, och kan lära sig prata, om man tar hand om dem. Man kan ju ha' den tills den klara sig själv?

Om ni inte själv kan ta' hand om den kanske ni känner nån som har trädgård eller nåt?

• Smultronpajen88

vad vi kan se finns det inget bo vid träder..
    det är ett väldigt stort trä´d, och det ser ut att vara svårt att bygga bo på dom grenarna...

MEN, troligtvis kom mamman tillbaka.. när vi tittade upp i träder så kom det en skata dit..
    Kommer mammorna tillbaka och hämtar fågelungen? Tänk om någon tagit på fågelungen, den verkar inte det minsta rädd..

• Smultronpajen88
    Kråkfåglar (kråka, kaja, skata och råka)

Ungarna klättrar gärna runt i boträdet innan de lärt sig att flyga. Lyft tillbaka ungar i trädet om de fallit ner: sätt ungen på en lång nedfallen gren, bambukäpp eller rundstav och för upp ungen i trädkronan där den får stiga av på lämplig gren. Ungen är sällan

övergiven. Alla kråkfåglar utom råka matar sina ungar som fallit ner på marken. Sätt därför alltid tillbaka råkungar i trädet.

Såå stod det när vi sökte på google.. Men det tycks inte finnas något bo. kan mamman själv få upp den i träder igen?

• Kyami

Vad tråkigt att mamman inte verkar vara där hos skatungen... du kan ju alltid testa att lägga ett fat med lite uppblöta brödbitar till den...det borde vara lättsmält iaf!
    Hoppas det löser sig och att mamman kommer tillbaka!

• MysTic PrincesS
    Smultronpajen88 skrev 2010-06-02 20:13:00 följande:

vad vi kan se finns det inget bo vid träder..
    det är ett väldigt stort trä´d, och det ser ut att vara svårt att bygga bo på dom grenarna...

MEN, troligtvis kom mamman tillbaka.. när vi tittade upp i träder så kom det en skata dit..
    Kommer mammorna tillbaka och hämtar fågelungen? Tänk om någon tagit på fågelungen, den verkar inte det minsta rädd..

Det är säkert mamman som är där, men hon kan inte få upp den i boet igen. Antagligen matar hon den med. Men risken finns ju att den fryser ihjäl eller blir tagen av en katt på marken. Man kan föda upp dom själv, men det är ett riktigt jobb. De äter småkryp och maskar bl a.

Når man boet så kan man lägga upp den, det är ingen fara med lite människolukt.
    Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Smultronpajen88

Träder är jättestort, och grenarna sitter så högt så vi kan inte få upp den. har den trillat ur, borde den väl vara skadad?

Dren har tidigare hoppat runt lite, men använder sig inte utav vingarna.. Ingent alls.
    den återvänder hela tiden till samma träd och sitter och väntar..

Svar på tråden HJÄLP! Vad gör man när man hittar en ensam skatunge?