• Helena82

Ny här och ny med PCO

Hej på er alla!

Jag googlade på PCO och hittade detta fantastiska ställe!

För ca 6 månader sedan slutade jag med p-piller för att jag vill bli gravid inom en inte allt för snar framtid. På grund av att jag har haft oregelbunden mens sen jag slutade med p-piller (jag har haft mens mer än vad jag inte har haft mens) så ringde jag gynmottagningen.

Jag var på gynmottagningen idag och fick veta att jag har PCO. Gynekologen kallade inte det PCO-S men jag tror att det är det jag har efter att ha läst på lite. Hon gjorde VUL men tog inga blodprover. Jag har också fått en del ökad hårväxt sedan jag slutade med p-piller och är överviktig. Det gynekologen sa till mig när jag var där var bland annat "det är ingen sjukdom, det är bara ett symptom  och vi brukar inte behandla det och de allra flesta med PCO blir gravida, även om det kan ta lite längre tid"... Det enda var att jag kunde få en remiss till en dietist om jag ville...

Men nu när jag läser om det verkar det ju som att många har jätteproblem att bli gravida och att man dessutom kan få en hel del följdsjukdomar.

Har ni några råd, ni som har haft den här diagnosen längre? Är det något mer man kan göra än att gå ner i vikt? Hur vet ni när ni har ägglossning, funkar ägglossningstest när man har PCO? Jag känner att jag har tusen frågor som jag inte fick svar på på gynmottagningen.

Jag och min man har inte börjat försöka bli gravida ännu, men nu känner jag att vi kanske borde sätta igång, för man vet ju aldrig hur lång tid det kan ta... På sätt och vis är det säkert bra att veta detta innan man försöker bli gravid...

Hälsningar Helena

• Svar på tråden Ny här och ny med PCO
  • Ladycocos

Övervikten vet jag att man kan behandla med Metformin, jag tror det stavas så. Men jag vet inte hur vanligt det är att man får det utskrivet..

Jag fick dignosen för snart 3 år sen, och har en son på 10 månader!

Jag vet inte om man kan behandla själva PCO'n, men det finns massvis man kan göra för att bli gravid! Det vanligaste är nog att man äter Pergotime, för att framkalla ÄL. De äter man oftast 1 tablett om dagen dag 5-9 i cykeln.
    Man ska kolla upp vid ca dag 12-14 med ett VUL för att se att man får utvecklade äggblåsor samt att de inte blir för många, för man vill undvika flerbörd. Ibland måste man trappa upp dosen, eller som för mig, trappa ner den. Jag äter bara 1/2 tablett varannan dag, annars får jag otroliga mängder blåsor.

Ja, ÄL-tester fungerar men det är rätt vanligt att man får svaga utslag hela månaden, det man letar efter är riktigt starka utslag på stickorna. Jag får omslag ca dag 17 varje månad. Helst ska man testa 2 ggr per dag. Jag köper storpack stickor från www.planera-graviditet.se för att inte ruinera mig..

Något mer du funderar över?

• TheaSs

Hej igen,

det är Helena82 igen men mitt konto strulade så jag fick öppna ett nytt.  Tack för dina svar, det låter hoppfullt!

Menar du att man kan få börja med Pergotime redan från början eller måste man ha försökt på egen hand först? Jag fick bara besked om att jag får höra av mig igen om 3 månader om det inte har blivit bättre, eftersom jag har haft mens nästan konstant de senaste månaderna. Storpack är en bra idé, eftersom jag inte har någon aning om när eller om jag har ägglossning som det är nu...

• Ladycocos

Verkar lite lustigt att du blöder så mycket..  Inget jag har hört skulle vara typiskt för PCO..

Jag fick Pergo utskrivet på direkten när de upptäckte min PCO, vi hade bara försökt själva typ 3 månader. Jag sökte gyn eftersom jag insåg att något var tokigt eftersom jag inte fick regelbunden mens.

Har svårt att tro att någon gyn vill att man testar själv ett visst antal månader när det uppenbarligen är något på tok...

Jag har ätit Pergo 3 kurer, och planerar 3 eller 4 till, sen så kommer vi göra en ny IVF. Vi fick lillkillen via IVF, men det finns ingen anledning till att vi inte skulle lyckas på egen hand med Pergo..

• Thalis

Hej !
    jag har PCO och fick min diagnos för några år sedan.
    Jag har inte haft svårt att bli gravid MEN jag har fått en massa mf.
    Försök att äta GI eftersom vissa kvinnor med PCO kan vara insulinresistenta vilket gör att äggstockar inte producerar tillräckligt med hormoner.
    Jag äter enligt GI och jag äter inga hormoner men ändå så har vid flera tillfällen haft 2 äggblåsor som varit mogna.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • lavli

Fick du pergo direkt?
    Va lyxigt.
    Jag fick min diagnos i februari i år och vi måste gå på utredning.
    Min man måste lämna spermaprov och jag måste lämna fler prover.
    Har försökt att bli gravid i snart 4 år men har inte lyckats än.
    Hoppas det blir något snart och lycka till.

• Ladycocos
    lavli skrev 2010-06-03 18:11:24 följande:
    Fick du pergo direkt?
    Va lyxigt.
    Jag fick min diagnos i februari i år och vi måste gå på utredning.
    Min man måste lämna spermaprov och jag måste lämna fler prover.
    Har försökt att bli gravid i snart 4 år men har inte lyckats än.
    Hoppas det blir något snart och lycka till.
    det är ju rätt smart att göra en ordentligt utredning, för det är onödigt att knapra Pergo om det sen visar sig vara något annat fel oxå... Vi började med Pergo eftersom det var så uppenbart fel hos mig, men vi har sedan gått vidare med en komplett utredning i samband med vår IVF... När jag denna gång startade med Pergo fick jag det åter, ny läkare, utskrivet efter ett VUL...
  • lavli
    Ladycocos skrev 2010-06-03 18:21:02 följande:
    det är ju rätt smart att göra en ordentligt utredning, för det är onödigt att knapra Pergo om det sen visar sig vara något annat fel oxå... Vi började med Pergo eftersom det var så uppenbart fel hos mig, men vi har sedan gått vidare med en komplett utredning i samband med vår IVF... När jag denna gång startade med Pergo fick jag det åter, ny läkare, utskrivet efter ett VUL...
    Skulle du vilja prata med mig på msn och förklara lite mer??
  • TheaSs

Jag känner mig fortfarande lite förrvirrad över vad det här egentligen innebär. Kan man ha olika typer av ägglossning när man har pco eller har man antingen riktig ägglossning eller inte ägglosdning alls? Kan man ha mens även om man inte har riktig ägglossning? Om man inte änvänder p-piller alltså... Nån som kan förklara för mig?

• Ladycocos

ÄL är ÄL oavsett PCO eller inte! Ett ägg mognar och lossnar

Antingen så blir det befruktat och mensen uteblir, eller så kommer mensen. Med PCO mognar inte äggen, man får ingen ÄL och alltså ingen mens. Det vanligaste är att hormonerna spökar så att det ett par ggr per år, oregelbundet, mognar ett ägg, det är därför även vi med PCO vanligen har mens men oregelbundet. Att få mens utan ÄL är ovanligt.

Man kan kolla efter ÄL, innan mens, med ett blodprov att man verkligen har haft ÄL. Medicineringen som oftast talas om är Pergotime, som gör att äggen verkligen mognar och släpper, ibland ger man även en spruta med Ovitrelle för att vara ännu säkrare på att det mogna ägget verkligen släpper. Men har ägget mognat, vilket man kollar med VUL, så släpper de oftast vid ca 20 mm

Svar på tråden Ny här och ny med PCO