Ta in en egen besiktningsman! Precis som någon skrev här innan så är den gjorda besiktningen giltig gentemot den befintliga uppdragsgivaren, dvs säljaren. Vi kollade upp detta med en som jobbar med tvister rörande dolda fel när vi var poå husjakt och han rådde oss att göra en egen. Tex kunde man inte "ta över" en redan gjord besiktning, tex om en eventuell köpare köper en besiktning så gäller den för denne, men om han hoppade av köpet av någon anledning, så gällde den inte oss, och vi var tvugna att genomföra egen besiktning. Nu känner tom jag själv hur jag krånglade till min förklaring
Hur som, vi köpte en egen besiktning när vi köpte vårt hus vilket vi är glada för då vår besiktningsman hittade flera saker som säljarens besiktningsman missat, och därmed kunde vi få huset billigare än vårt första bud. Några vänner till oss gjorde samma sak, och deras besiktningsman upptäckte en allvarlig vattenläcka som säljarens besiktningsman missat, vilket gjorde att säljaren bekostade ett nytt badrum och att huspriset sänktes med runt 10%! Så de sparade snabbt in de 7500 som besiktningen kostade