• sarsparis

Förbesiktat hus, bör man göra en en besiktning?

Har hittat ett radhus vi gärna vill ha. Huset är besiktat av säljaren, inget anmärkningsvärt i protokollet som vi inte redan visste efter visningen. Badrum och tvättstuga måste renoveras då det är orginal från -67. Ingen fukt påvisades. Tak och grund behöver vi inte oroa oss för då samfälligheten ombesörjer det. Elen kommer vi ändå låta vår vän som är elektriker  gå igen när vi flyttar in. Hade ni ändå beställt en egen besiktning?

• Svar på tråden Förbesiktat hus, bör man göra en en besiktning?
  • Millangbg

Jag hade gjort de, för att få en besiktningsman som inte kan va påverkad av säljaren, vilket man får hoppas den inte e men ja hade tagit en egen oxå. Lycka till me husköpet!

• Trollsländan

Jag hade anlitat en egen besiktningsman ändå!

• Ulf Harrys Farsa

Ingen besiktning är nån garanti för att hitta dolda fel (dom är ju faktiskt dolda) beror på nogrannheten, inte många hittar t.ex små angrepp av hussvamp, man kan besiktiga ihjäl sig också, men två oberoende besiktningar kan ju vara bra, tänk på att ingen annan än ni kommer att betala för det, (även om ni inte tjackar kåken ;)

Hussvamp (svart) vill man inte ha, då är tyvärr huset bara att bränna ner.

"Badrum och tvättstuga måste renoveras då det är orginal från -67. Ingen fukt påvisades."

67... då är det inte tätt, men torrt kan det vara ändå.

• Lisabettan

Vi fick tillgång till en tidigare besiktning men anlitade ändå en egen besiktningsman. Det visade sig att den första besiktningsmannen missat brister i badrummet... Så för oss var det väl värt pengarnqa eftersom sälljarna fick stå för kostnaden för renoveringen.

• Doktorn

Bra att ha egen besiktningsman!
    En auktoriserad besiktningsman är försäkrad mot kostnaden för sina egna missar. Dvs om du haft besiktnignsman som klantat till det någonstans och det kan anses rimligt att han borde upptäckt felet så slipper du stå för kostnaden av hans missar.  Poängen är bara att han är försäkrad gentemot sin egen uppdragsgivare.  Köparen kan alltså inte kräva ersättning av säljarens besiktare och tvärt om!
    Skaffa dig en egen besiktningsman och var nöjd med att två proffs tittar på huset!

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Kodia
    Doktorn skrev 2010-06-02 21:06:54 följande:
    Bra att ha egen besiktningsman!
    En auktoriserad besiktningsman är försäkrad mot kostnaden för sina egna missar. Dvs om du haft besiktnignsman som klantat till det någonstans och det kan anses rimligt att han borde upptäckt felet så slipper du stå för kostnaden av hans missar.  Poängen är bara att han är försäkrad gentemot sin egen uppdragsgivare.  Köparen kan alltså inte kräva ersättning av säljarens besiktare och tvärt om!
    Skaffa dig en egen besiktningsman och var nöjd med att två proffs tittar på huset!
    Fast om TS menar att huset är "Varudeklarerat" el dyl (olika benämningar hos olika mäklare) så ingår en försäkring som gäller för köparen!
  • Mars2007

För att man som köpare ska ha fullgjort sin undersökningsplikt så bör man själv låta besiktiga fastigheten alt. "köpa in sig" på den befintliga besiktingen och få en besiktningsgenomgång. Är man själv kunnig på området kanske inte en besiktning behöva utan man klarar det själv.

• Mars2007
    Kodia skrev 2010-06-02 21:13:58 följande:
    Fast om TS menar att huset är "Varudeklarerat" el dyl (olika benämningar hos olika mäklare) så ingår en försäkring som gäller för köparen!
    och jag tror inte det är samma försäkring.. den nya köparförsäkringen är ngt annat om jag förstått det rätt. Besiktningsmannen är ff bara ansvarig gentemot sin uppdragsgivare.
  • Gladskit

Jag skulle ha gjort det, eller rättare sagt, vi är i samma situation och kommer att göra det.
    Vi fick ett par alternativ av mäkaren:
    1) köpa in oss på befintligt protokoll = låg kostnad men ingen direkt genomgång utan bara ett samtal på telefon med besiktningsmannen
    2) ha dit samma besiktningsman igen med en riktig genomgång, pris ca 3000kr
    3) ta dit en egen, pris ca 6500-8000kr (bland dem vi ringt runt till)

Vi funderade på att ta samma besiktningsman igen, men ändrade oss sen. Även om han gör allt igen och vi får vara med så kan han mycket väl vara lite blasé nu när han redan gått igenom hela huset en gång. Och inget ont emot honom (han har goda vitsord från bekanta) men vi vill gärna ha någon som gör det med våra ögon. Självklart vill vi att besiktningsmannen gör ett bra jobb men han får ju helst inte hitta alltför mycket tokigheter för vi vill ju verkligen bo i det här huset och hoppas att det är bra

• thebettygirl

Ta in en egen besiktningsman! Precis som någon skrev här innan så är den gjorda besiktningen giltig gentemot den befintliga uppdragsgivaren, dvs säljaren. Vi kollade upp detta med en som jobbar med tvister rörande dolda fel när vi var poå husjakt och han rådde oss att göra en egen. Tex kunde man inte "ta över" en redan gjord besiktning, tex om en eventuell köpare köper en besiktning så gäller den för denne, men om han hoppade av köpet av någon anledning, så gällde den inte oss, och vi var tvugna att genomföra egen besiktning. Nu känner tom jag själv hur jag krånglade till min förklaring
    Hur som, vi köpte en egen besiktning när vi köpte vårt hus vilket vi är glada för då vår besiktningsman hittade flera saker som säljarens besiktningsman missat, och därmed kunde vi få huset billigare än vårt första bud. Några vänner till oss gjorde samma sak, och deras besiktningsman upptäckte en allvarlig vattenläcka som säljarens besiktningsman missat, vilket gjorde att säljaren bekostade ett nytt badrum och att huspriset sänktes med runt 10%! Så de sparade snabbt in de 7500 som besiktningen kostade

• Hertha

Vi säljer vårt hus nu och har gjort en förbesiktning. Jag skulle bli förvånad om inte den ev köparen tar in en egen besiktningsman. De här förbesiktningarna är mycket snabbare (åtminstone vår) och protokollen skrivs neutralt men ändå med vårt bästa för ögonen. En besiktningsman för er kommer formulera felen skarpare antagligen och kommer dessutom lägga ner mycket mer tid. Sen kommer han ha möjlighet att på ett bra sätt förklara vad ni behöver tänka på vid ev renoveringar.  

Sen skulle jag ta dit din vän elektrikern innan ni köper huset och flyttar in. Det är sällan en besiktningsman är elektriker. Så det är ju jättebra om han kan kolla också.

Sen även om ni inte behöver oroa er för tak och grund, finns det någon risk för att det behöver göras snart och vad händer med avgifter och så då? Är dålig på bostadsrätter, har bara köpt hus. Men vet att det är ju ingen billig historia!

• sarsparis

Tack för råd. Köper vi huset tar vi dit en besiktningsman.  

Det är ingen bostadrätt utan friköpt, men man betalar en samfällighetsavgift och då ingår att samfälligheten ansvarar för grund och tak som gås igenom varje år, om något är fel åtgärdar de problem, läcker taket i morgon fixas det.

• Hertha
    sarsparis skrev 2010-06-03 20:56:04 följande:
    Tack för råd. Köper vi huset tar vi dit en besiktningsman.  

Det är ingen bostadrätt utan friköpt, men man betalar en samfällighetsavgift och då ingår att samfälligheten ansvarar för grund och tak som gås igenom varje år, om något är fel åtgärdar de problem, läcker taket i morgon fixas det.
    Ok, men om taket behöver bytas eller grunden dräneras?
Svar på tråden Förbesiktat hus, bör man göra en en besiktning?