• Anonym (bitty)

gammal läkarjournal, måste ha fram ett provsvar

Jag undrar om det är någon som vet hur gamla läkarjournaler som sparas. Jag skulle behöva information som är ca 20 år gammal gällande ett DNA prov jag gjorde som liten.
    Det är så jäkla märkligt att något sånt inte finns i mina journaler. Men någonstans måste ju detta vara dokumenterat??! Det är alltså provsvaret alternativt någon anteckning om mitt provsvar som jag är ute efter.
    Vem och vart ringer man för att gå till botten med det här?

• Svar på tråden gammal läkarjournal, måste ha fram ett provsvar
  • Carisma

Stadsarkivet ringde jag idag för att beställa 26 år gamla journaler och det var inga problem.

• Anonym (bitty)

Finns stadsarkiv i alla städer? Då kanske det finns hopp, oj vad glad jag blir om jag lyckas få se mitt provsvar med egna ögon! Tack för ditt snabba svar.

Man tycker ju att sånt här borde skötas på bättre sätt. Inte bara muntligt lämna över mitt ganska så viktiga provsvar till en skolsköterska som senare lämnar det vidare till min inte så pålitliga mor. Jag skulle egentligen inte få veta mitt provsvar förrens jag var  "vuxen" och då funderar man ju på hur dom skulle lösa det för jag har då inte fått hem något brev då jag blev "vuxen".
    Jag hopas att det någonstans finns ett PAPPER med mitt provsvar så att jag kan släppa detta.

• Anonym (bitty)

Finns stadsarkiv i alla städer? Då kanske det finns hopp, oj vad glad jag blir om jag lyckas få se mitt provsvar med egna ögon! Tack för ditt snabba svar.

Man tycker ju att sånt här borde skötas på bättre sätt. Inte bara muntligt lämna över mitt ganska så viktiga provsvar till en skolsköterska som senare lämnar det vidare till min inte så pålitliga mor. Jag skulle egentligen inte få veta mitt provsvar förrens jag var  "vuxen" och då funderar man ju på hur dom skulle lösa det för jag har då inte fått hem något brev då jag blev "vuxen".
    Jag hopas att det någonstans finns ett PAPPER med mitt provsvar så att jag kan släppa detta.

• Carisma

Jag ringde både till stadsarkivet i GBG och i Mariestad idag eftersom att jag ville ha fram mvc- och förlossningsjournaler på mig och mina syskon (rättare sagt min mammas journaler). Min mamma födde nämligen mina syskon i Skövde och mig i GBG.
    Det kostar 4 kr per kopia sa de både på Mariestads och Göteborg stadsarkiv.

Nr till Stadsarkivet i GBG: 031-701 50 00. De gav mig numret till det i Mariestad.

De skickar journalkopiorna hem till dig tillsammans med ett inbetalningkort.

Hoppas att det löser sig för dig nu! Lycka till!

• Anonym (bitty)

Kanon! Jag ska ringa direkt imorgon. Dwet här blir spännande.
    Brukar skolsköterskor föra journaler? Hittar man dem också i stadsarkivet?
    Får man hela sin journal eller måste man försöka precisera på ett ungefär vilket år det gällde? Det lär jag väl märka imorgon.

• Doktorn

Från 1177.se (Råd om vård):
    "Det är vårdgivaren som ansvarar för journalen, inte patienten. Journaler måste sparas i minst tio år efter den senaste anteckningen och i vissa fall längre. Det gäller framför allt om journalen kan behövas för att avgöra försäkringsärenden eller ansvarsfrågor. Efter det träder arkivlagen in som säger att journaler bör sparas under patientens livstid och gallras ut tidigast fem år efter patientens död. Journaler från till exempel en nerlagd läkarpraktik arkiveras i landstingets arkiv."

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn

Kan tillägga att det kommer från journallagen från 2008. En myndighet har rätt att ta ut någon enstaka krona per sida i avgift för att göra utskriften, men de får inte ta ut någon adminsitrativ avgift, stämpelvgift eller kassaavgift i övrigt.

• Anonym

Om du ska ha en chans att hitta resultatet måste du veta i vilket sammanhang provet togs. Om det t.ex var ett faderskapsärende tror jag inte det finns i någon vanlig sjukjournal utan i socialtjänstens handlingar. Lycka till!

• Doktorn
    Anonym skrev 2010-06-04 21:58:17 följande:
    Om du ska ha en chans att hitta resultatet måste du veta i vilket sammanhang provet togs. Om det t.ex var ett faderskapsärende tror jag inte det finns i någon vanlig sjukjournal utan i socialtjänstens handlingar. Lycka till!
    Om provet togs av landstinget (t.ex. en vårdcentral eller sjukhusklinik) så måste provresultatet sparas enligt journallagen.  Naturligtvis kan Soc eller motsvarande myndighet också ha en dokumentation av ärendet, men inte nödvändigtvis med det exakta provsvaret som togs hos landstinget.  Såvitt jag vet tar inte kommunen/soc egna blodprover i sina utredningar.

Men det kan förstås hjälpa att veta vilken instans som tagit provet. Vårdcentral eller sjukhus, t.ex. Då går sökandet fortare.
  • minst

Jag vet att alla skolsköterskors journaler inte sparas. Det är bara vissa personers journaler då de är födda på vissa dagar som sparas i undersöknings/ forskningssyfte så då kan du ha otur. RIng till den skola du gått på och fråga sköterska där hur det fungerar.

Svar på tråden gammal läkarjournal, måste ha fram ett provsvar