• Nafi83

Hund + vagn i bil

Jag skulle vilja veta hur alla andra bär sig åt! Vi har en hund som är mellanstor (hon väger knappt 30 kilo) och i bilen har vi en bur som är rätt storlek för henne. Vår bil är en Honda Civic, 5-dörrars (alltså en kombi). Hunden bur tar upp det mesta av kombiutrymmet och nu ska vi ha barn, och har börjat titta på vagn. Problemet är att ingen vagn går in smärtfritt i bilen.

Vi har tittat på Emmaljunga och Teutonia. Den modellen vi tittat på från Emmaljunga går in med litet våld men de från Teutonia är omöjliga att få in. Vi får in dem allihopa om vi fäller halva baksätet men var ska vi då ha liggdelen? Hur gör alla ni andra med hund och barn???

• Svar på tråden Hund + vagn i bil
  • Stinis Olsson

Min första fundering är om ni måste ha en bur?

Vi har en stor Audi kombi med rejält bagageutrymme och ett nät som blockerar hunden att tex hoppa fram. Vi har också en rejäl vagn som tar plats men det går bra att lasta in både hund och vagn samtidigt. Dock reser vi aldrig så långt med hunden så det är mest smårundor.

We have normality... lillanochlivet.blogspot.com/
  • Amy1983

Jag hade nog också bytt ut buren mot ett lastgaller så kan hunden inte ta sig fram i bilen ändå. Och skulle ni känna att ni hunden får lov att sitta i baksätet finns det sele med tillhörande bälte till hund så den också sitter ordentligt fastspänd i bilen utan bur

• Stinis Olsson
    Amy1983 skrev 2010-06-02 23:43:54 följande:
    Jag hade nog också bytt ut buren mot ett lastgaller så kan hunden inte ta sig fram i bilen ändå. Och skulle ni känna att ni hunden får lov att sitta i baksätet finns det sele med tillhörande bälte till hund så den också sitter ordentligt fastspänd i bilen utan bur
    Vi har också sele med bälte, just för när vi har fullt med bagage i bilen. Hon verkar känna sig jättetuff när hon åker i framsätet bredvid mig =)
    We have normality... lillanochlivet.blogspot.com/
  • rednose

buren är till för att skydda hunden vid kollision. inte bara för att den inte ska hoppa fram i bilen. som en barnstol fast för vovven. 

• Amy1983
    Stinis Olsson skrev 2010-06-02 23:47:47 följande:
    Vi har också sele med bälte, just för när vi har fullt med bagage i bilen. Hon verkar känna sig jättetuff när hon åker i framsätet bredvid mig =)
    Tycker dom är toppen. Man får lite fler valmöjligheter samtidigs som man ändå vet att man inte riskerar att få en hund i nacken om man krockar
  • Amy1983
    rednose skrev 2010-06-02 23:50:43 följande:
     buren är till för att skydda hunden vid kollision. inte bara för att den inte ska hoppa fram i bilen. som en barnstol fast för vovven. 
    Då borde ett bälte funka lika bra, om de nu vill ha det. Men det är ett alternativ till buren
  • rednose
    Amy1983 skrev 2010-06-02 23:52:02 följande:
    Då borde ett bälte funka lika bra, om de nu vill ha det. Men det är ett alternativ till buren
    kanske det men det är ganska mycket krångligare att få en hund att gilla läget i ett bälte mot att få den att digga buren. :) vi hade ylfest tills vi fick stanna då vi testade. stackarn. :)
  • Amy1983
    rednose skrev 2010-06-02 23:56:16 följande:
    kanske det men det är ganska mycket krångligare att få en hund att gilla läget i ett bälte mot att få den att digga buren. :) vi hade ylfest tills vi fick stanna då vi testade. stackarn. :)
    sånt vet man inte förrän man provat. Dock kan det nog vara läge för TS att testa redan nu isf. så ev. ylande inte väcker en sovande bebis sen t.ex.
  • rednose
    Amy1983 skrev 2010-06-03 00:18:26 följande:
    sånt vet man inte förrän man provat. Dock kan det nog vara läge för TS att testa redan nu isf. så ev. ylande inte väcker en sovande bebis sen t.ex.
    det har du rätt i. sånt vet man inte förrän man provat. Eller så vet man det för att man känner sin hund.. min katt går tex INTE i koppel... lite onaturligt så att säga...
  • Nafi83

Det är lag på att ha hunden i säkert förvar numera och ett galler är inte ett tillräckligt skydd.. Vår hund är på dagis fem dagar i veckan och tillbringar alltså väldigt mycket tid i bilen, och på vägar där polisen hela tiden gör kontroller. Ni som har era hundar i bälte, hur stora är de? Det känns nämligen inte lika säkert som en bur, som jag ser det. Vi vill inte rucka på hundens säkerhet bara för att vi ska ha barn eftersom hundens säkerhet är precis lika viktig som barnets. Vår hund följer med oss överallt och därför blir det mycket bilåkande för henne, med tanke på  Jag tar gärna emot fler tips från andra som faktiskt använder bur!

• Linawb

Jag har samma fundering. Väntar första barnet, och ska snart köpa en passat, dvs en gamska rymlig kombi. Har också en hund i 30-kg klassen. Har funderat på om man ska köpa galler att spärra av halva bagageutrymmet med, samt en dörr till det. Finns de som har samma säkerhet som burar, tex så har MIM sådana. Om man kan justera dörren i bredd så kan man minska utrymmet för hunden lite, så att vagnen får plats. Hundar trivs ju i mindre utrymmen, särskilt om de är vana vid bur. Dessutom är väl det mindre utrymmet bättre i skerhetssynpunkt.

Ett alternativ kanske?

• Friiida01

Jag har samma problem. Ett delikat problem iofs, för det är ju underbart med hund! Vi är liksom Linawb inne på att dela av bagaget. Att låta hund och vagn ligga bredvid varann utan något som tar emot och skyddar hunden känns absolut inte bra. Helst skulle man ju vilja ha en rejäl och krocksäker bur och kunna stuva in vagnen bredvid. Ny bil får det blir iallafall, vår kombi är för liten!
    Brio Go ska inte ta så stor plats sägs det..!

• Tamme

Vi köpte en större bil för att få plats med hundbur och en vagn. Vi köpte Emmaljunga nitro och den går precis in tillsammans med buren. Vi fick dock köpa en ny bil, v70.

• Mistys Daisy

Hade samma problem här. Har en v70 classic med polisens hundbur, dvs helt fastmonterad i bilen. Så vi köpte oss en Brio Happy för deras Chassie mäter mycket kortare än de flesta andra vagnar. Fanns någon Emmaljunga som gick in med visserligen tror jag.
    Och att brion är urläcker och hunden (33 kg) åker säkert..ja det kan ju inte bli bättre!

• snuttgurkan

Har en v70 och en G-linebur, får plats med vår Emmaljunga brevid buren =)

★ °☆ เ ใ๏שє ๓ұ ғค๓เใұ ☆° ★
  • Nafi83

Tack så jättemycket för era svar! Jag får väl titta lite på Brio också då, trots att jag inte är något fan...:) Kanske får det bli en ny bur också.

• Mille11

Ett litet dilemma till...sitter i samma sits..Vi ska köpa en ny bil nu, troligtvis en v70 och har väl tänkt dela av typ på mitten och sen en dörr.. MEN, vi har TVÅ hundar (25+35 kg)...kommer det ens o funka?!?!?!?! Obestämd

• Nafi83

Binalie: Hehe, ja det kan kanske bli aningen trångt...:) Ni får köpa en takbox att ha vagnen i, helt enkelt. Eller så får den ligga i baksätet. Hundarna får ju inte komma i andra hand på något sätt. :)

• Mille11
    Nafi83 skrev 2010-06-04 23:38:45 följande:
    Binalie: Hehe, ja det kan kanske bli aningen trångt...:) Ni får köpa en takbox att ha vagnen i, helt enkelt. Eller så får den ligga i baksätet. Hundarna får ju inte komma i andra hand på något sätt. :)
    Haha, jo det blir lite struligt det där. Men nu har vi nog tänkt köpa en V70 och sen en halvbur. Hundarna får dela på den när vi åker någonstans. De är aldrig med så långa sträckor utan mest typ 10 min resväg så det går nog. :)
  • Knorrisen

Jag har en ungefär lika stor hund som dig och ett barn. vi får plats utan problem i våran bil. Har en Volvo 945 -92. Inte den nyaste eller snyggatse men fan så praktisk! KOmmer aldrig byta bort den vill jag lova! Jag kan ha både med och utan hundbur i bagaget! Jag har då ligg/sittdelen på ramen, och en skapligt stor vagn. Hoppas ni hittar en bra lösning på erat problem! 

Svar på tråden Hund + vagn i bil