• Noiis

brännande smärta av lamisil?!

Jag har fått jätte fula utslag som bränner kliar och svider.

I dag fick jag Lamisil av min läkare som rekomenderade att jag skulle ta detta i en vecka och förhoppningsvis skulle jag ha få en tid snabbt till en hudspec.

Men jag smorde på lamisilen för ett tag sedan och det är en sån smärta att jag helt seriöst funderar på att kasta mig i duschen för att få bort det! Ska det vara så? gör det ont att använda lamisil första gångerna? eller kan jag förmoda att nåt är tokigt och att lamisil är fel produkt att använda på utslagen?

Om nån vill se bild på utslagen (vet inte men nån vill kanske titta) så finns det ett inlägg här

http://lilleprins.blogg.se/mamma/2010/june/javla-utslag.html#comment bild 2

• Svar på tråden brännande smärta av lamisil?!
  • Anonym (ssk)

Det låter inte alls bra. Lamisil används för svamp vad jag vet och en viss rådnad, klåda och stickningar kan man få, men det skall inte göra ont på det sättet du beskriver. Antingen har du fått en överkänslighetsreaktion eller så har du fått fel preparat är min spontana tanke.

• Noiis
    Anonym (ssk) skrev 2010-06-03 00:02:56 följande:
    Det låter inte alls bra. Lamisil används för svamp vad jag vet och en viss rådnad, klåda och stickningar kan man få, men det skall inte göra ont på det sättet du beskriver. Antingen har du fått en överkänslighetsreaktion eller så har du fått fel preparat är min spontana tanke.
    läkaren e osäker på vad det är jag har. han misstänker att jag har fått både medaljongsjukan och ringorm. därav har lamisil satts in. men de här funkar int så jag tar en dusch och hoppas på att det lindrar.
    tack för svar!
  • Cinza

Medaljongsjukan skall helt riktigt bara ge en primärmedaljong men en stor spridning är ingen omöjlighet. Hela jag var full av utslag från halsen och ner på benen. Jag såg ut som en hygena Jag hade också en fruktansvärd klåda och det tog tid för utslagen att försvinna. Har du testat med kortisonsalva och antihistaminer? Det hjälpte för mig.

• Anonym (ssk)
    Sjukhus Mamman skrev 2010-06-03 00:08:54 följande:
    läkaren e osäker på vad det är jag har. han misstänker att jag har fått både medaljongsjukan och ringorm. därav har lamisil satts in. men de här funkar int så jag tar en dusch och hoppas på att det lindrar.
    tack för svar!
    Om läkaren misstänker ringorm skall han ta en odling. Är den positiv är det klokt att kontakta en hudklinik.
    Hur som helst tycker jag du gör rätt i att duscha av dig krämen.
  • Noiis
    Cinza skrev 2010-06-03 00:13:29 följande:
    Medaljongsjukan skall helt riktigt bara ge en primärmedaljong men en stor spridning är ingen omöjlighet. Hela jag var full av utslag från halsen och ner på benen. Jag såg ut som en hygena Jag hade också en fruktansvärd klåda och det tog tid för utslagen att försvinna. Har du testat med kortisonsalva och antihistaminer? Det hjälpte för mig.
    Ja det var så det började på mig en jätte stor primärmedaljong som tog upp en tredjedel av ryggen och sen en massa små röda prickar. precis så som man får vid medaljongsjukan. jag fick vid första besöket inga salvor eller nånting.
    nu 6 veckor senare har detta exploderat och fram kommit en massa stora medaljoner (ja jag antar att du sett bilderna )och så ska de ju inte bli vid medaljongsjukan. därför misstänker han att de kan vara båda delar. iom att primär medaljongen fortfarande e kvar och även dom röda prickarna.
    jag har bara fått lamisil.
    Anonym (ssk) skrev 2010-06-03 00:19:07 följande:
    Om läkaren misstänker ringorm skall han ta en odling. Är den positiv är det klokt att kontakta en hudklinik.
    Hur som helst tycker jag du gör rätt i att duscha av dig krämen.
    Obestämd han tog inga prover alls! men skulle skicka remiss till hudspec.
    jag har duschat av den, de känns väl liiite bättre men utslagen ser mer "ilskna" ut! så jag hoppas de lägger sig till i morrn
  • minst

Hade medaljongsjukan i övre tonåren. 6-8 veckor sa de till mig också men jag kan tala om att efter 9 veckor var jag så less att jag höll på att gå upp i atomer. Tror det tog ytterligare ca 5 veckor innan jag var som förut. Jag smorde in mig flera gånger / dag, med fet kräm, för att det gjorde så ont när utslagen blev "torra" och stela.

Svar på tråden brännande smärta av lamisil?!