• optimisten

Kan jag göra något för att få fetare bröstmjölk?

Jag ammar ofta men tycker ändå att min dotter inte har ökat så mycket i vikt om jag jämför hur mina andra två barn ökade när de var spädbarn dvs 300-400g i veckan. Med vår dotter som vi var till bvc igår med hade bara ökat 175g på en vecka men hade också växt 2,5cm på längden! Visst är det lite lite i vikt? Kan jag påverka min bröstmjölk så att den blir fetare och mer näringsrik så att hon lättare kan öka i vikt? Jag ammar med ca 2 timmars mellanrum men hon äter inte så mycket varje gång...Några tips??

• Svar på tråden Kan jag göra något för att få fetare bröstmjölk?
  • sisley

Jag har hört att det inte ska gå att påverka fetthalten i bröstmjölken. Om det vore så enkelt så skulle nog många inte behöva komplettera med ersättning.
    men du, din dotter hade ju växt nästan tre cm! Då kan det ju vara förklaringen till att hon inte gått upp så mkt i vikt vid denna vägning. Alla barn är olika och huvudsaken är att kurvan vandrar uppåt vilket den gör i hennes fall.

• Buffa

Jag tycker 175g på en vecka låter jättebra.

Oroa dig inte, amma på bara så mycket hon vill.

• Vitsippa

Mellan 100 och 500 gram per vecka brukar man ju säga är bra. 175 är alltså bra! 2,5 cm på en vecka måste ju vara snudd på rekord! Då kan det absolut inte vara något fel på din mjölk, då hade hon aldrig vuxit så snabbt!

Dessutom kan man ju inte se så mcyket på en enskild vägning. Tänk om hon nyss hade ätit men inte bajsat förra gången, men tvärtom nu? Det kan juskilja jättemycket bara på det!

• MammaFia

Pumpa ur lite innan du ammar. Den feta mjölken kommer på slutet å ibland dricker sig bebisen otörstig, men inte mätt, på den tunnare mjölken. Därför får vissa bebisar inte i sig den sista feta mjölken.

• malin ulrika

Hej,
    tror inte heller det går att påverka.
    Fetare mjöken kommer i och för sej på slutet, men vet int om det är bra att pumpa ur först, det är väl "meningen" att bebisen ska ha den bitn också.
    Låt bebisen amma så ofta den vill, erbjud ofta ofta!
    2 timmar kan vara länge emellan, fast det inte verkar så, när de är så små.

Säger som de andra att det verkar rätt så normalt, tillväxten alltså.

Om du behövr mera hjälp, hör av dej till amningshjalpen
    www.amningshjalpen.se
    de har en epost lista där man kan fråga och få svar av andra "vanliga mammor" plus "hjälpmammor" som är utbildade.
    De är jättehjälpsamma!

• MammaFia

Jodå, det hjäler med att pumpa ut lite. Inte mycket men en del.
    Om bebisen bara får i sig den tunna mjölken så går de inte upp så mycket i vikt å blir snabbt hungriga igen.
    Tips från amningshjälpen

• optimisten

Tack för alla svar, jag ska försöka att få henne att äta lite oftare men det är ju synd att väcka henne när hon väl ha somnat. Tyvärr har hon mycket magknip och tycker då synd att hon inte får sova när hon vill..

• atopia

Du behöver nog inte väcka henne för att amma men du kan erbjuda henne oftare när hon är vaken istället. För övrigt så är ju viktuppgången bra så hon kanske inte behöver ammas oftare om hon inte visar tecken på att vilja det.
    Jag förstår att det är lätt att jämföra med dina andra barn men det kan skilja mycket mellan olika syskon så försök att ta det ur beräkningarna.

Svar på tråden Kan jag göra något för att få fetare bröstmjölk?