• Jordgubbssmak

Bilbarnstol med bra lutning? Hjälp!

Vår bebis 70 cm 9 kg o 5 mån börjar kännas stor för sitt babyskydd så igår köpte jag
    en bilbarnstol. Mina krav var att den skulle vara hyfsat enkel att byta mellan bilarna och
    det skulle vara bra lutning för sovläge då vi varanna vecka kör 3,5 timme x 2.
    Hittills har han varit som en ängel i bilen, han sover så fort vi sätter oss i bilen och det
    har absolut inte varit några problem att köra de långa turerna.
    Men...De 5 minuterna det tog mig att köra hem efter jag fått den nya stolen monterad så
    satt han och vände och vred o gnällde och var inte alls nöjd. Han satt totalt upprätt och kändes ihoptryckt på nått vis.
    Jag har köpt fel stol va...?
    Kan någon tipsa om en bilbarnstol där barnet fortfarande kan sitta bekvämt tillbaka lutad och sova gott utan att huvudet åker fram hela tiden om han ens lyckas somna??
    Undra om man får byta stolen...
    Förresten det är en Brio Zento jag köpt

• Svar på tråden Bilbarnstol med bra lutning? Hjälp!
  • TheMother

Undrar om inte MultiTech har en bra lutning? Ingen expert på de olika stolarna men det är den som några vänner har, och den tycktes gå att luta mycket.

Själva har vi en Britax Hiway, bytte till den när sonen var ca 8-9 månader, tror jag. Fick köpa till ett nackstöd att sätta runt halsen på honom, och efter det kunde han sova bra i den.

Kollade precis efter hur stor sonen var när vi bytte och han var lika stor som din kille är nu, dock blir jag ändå lite osäker, för det är ju lite skillnad på ryggmuskler osv när det skiljer 4 månader.

Mamma till Anton 080920
  • Joico

Brio Zento är ju inte en särskilt omtyckt stol. Provade ni inte stolen i bilen, och med barnet, innan ni köpte den?

Kan du åka tilbaka till butiken och kolla om du kan få en bättre lutning på stolen? Eller om du fixar det själv, men inte för mycket lutning - det är inte bra!
    Om stolen redan är lutad så mycket som är OK så bör du nog kolla på en annan stol, ja.

• Jordgubbssmak
    Joico skrev 2010-06-03 13:05:38 följande:
    Brio Zento är ju inte en särskilt omtyckt stol. Provade ni inte stolen i bilen, och med barnet, innan ni köpte den?

Kan du åka tilbaka till butiken och kolla om du kan få en bättre lutning på stolen? Eller om du fixar det själv, men inte för mycket lutning - det är inte bra!
    Om stolen redan är lutad så mycket som är OK så bör du nog kolla på en annan stol, ja.
    Jasså är den inte? Varför?
    Jag får byta om jag vill men enligt säljaren är alla bilstolar upprätta och bebin får helt enkelt vänja sig att det inte är samma lutning som i babyskyddet.
  • Joico
    Jordgubbssmak skrev 2010-06-03 13:59:12 följande:
    Jasså är den inte? Varför?
    Jag får byta om jag vill men enligt säljaren är alla bilstolar upprätta och bebin får helt enkelt vänja sig att det inte är samma lutning som i babyskyddet.
    För att barn uppenbarligen inte sitter så bra i den o så räcker den inte till särskilt länge heller.

Ja det är klart att bilbarnstolen är mer upprätt än babyskyddet. Men jag har nog aldrig hört talas om att ett barn ogillar bilbarnstolen. Snarare tvärtom - de brukar lessna på att sitta i babyskyddet och brukar bli jätteglada av att åka bilbarnstol istället

Är stolen lutad så pass mkt som är OK?
Svar på tråden Bilbarnstol med bra lutning? Hjälp!