• Anonym (orkar knappt...)

Ni med ADHD är ni sjukskrivna eller har annat stöd i tillvaron

Jag undrar för jag har kontakt nu med FK & min arbetsgivare jag är lättstressad har panikångest & jag blir utmattad jättefort & så har jag flera barn fattar inte hur jag ska klara jobba samtidigt... fan är så rädd nu...

• Svar på tråden Ni med ADHD är ni sjukskrivna eller har annat stöd i tillvaron
  • Siriva

Har du fått diagnosen ADHD?

ADHD i sig behöver ju inte innebära att man behöver vara sjukskriven , det är väl enbart om symptomen blir så besvärliga att man inte klarar av sitt jobb. Men egentligen är det nog ett tecken på att man har fel typ av jobb.

Det låter helt klart som att du behöver stöd och hjälp. Jag hoppas att du får det! 

tack ja jag jobbar ien mycket högljudd miljö men det är mkt min panikångest som sätter käppar i hjulen men även att jag har flera barn som bara dem tar musten ur mig dessutom kan jag inte äta medicin mot detta då jag är hyperallergisk mot det... kanske jobba hemifrån?

• Anonym

Nää, jag har alltid klarat av att jobba. Det har varit jobbigt i byten till nytt arbete, men annars har jobbet varit min räddning. Skulle gå under av att bara "gå hemma". Jag behöver strukturen i mitt liv med ett jobb att gå till där jag vet att jag har uppgifter hela dagen. Jobbar med barn, så det är högljutt och ganska stojigt, men på en nivå som jag har kontroll över.

det är det som är problemet att om jag måste vara i högljudd miljö & mycket folk klarar jag bara av typ 2-3timmar max sen måste jag gå ifrån... antagligen för att jag inte kan ta medicin?

• PrincessOfIce

Nu har jag inte ADHD utan ADD men jag är hemmagående sen skolan tog slut ungefär.. Praktiserar enbart... Detta har gjort att jag har urusel ekonomi.. Är ensamstående till 2 barn..
    Vilken medicin är det du är allergisk mot? Du vet att det finns flera olika?
    Jag skulle nog tipsa dig om att gå till en terapeut för att jobba med stresshantering och kanske även med din panikångest..
    Det finns många andra sätt än bara mediciner som gör att man kan klara av vardagen..
    Uppenbarligen ska Omega 3 tabletter funka också men jag är skeptisk..

tack för svaret ja jag går i KBT & jag har provat tre mediciner t.om efalex de fick jag svullna fingrar av & klåda... har du fått hjälp av FK med praktik? kommer du få fortsatt hjälp med de hårda reglerna?

De sa att jag hade ADD men de trodde jag kunde ha hyperaktivitet med men inom mig då jag inte tål stress alls... Men jag är jämt trött men ändå stirrig inom mig...

• PrincessOfIce
    Anonym (orkar knappt...) skrev 2010-06-03 09:08:33 följande:
    De sa att jag hade ADD men de trodde jag kunde ha hyperaktivitet med men inom mig då jag inte tål stress alls... Men jag är jämt trött men ändå stirrig inom mig...
    Hmm.. När man har ADD är man inte hyper öht.. Det är precis tvärtom.. Jag har extremt lätt för att fastna i saker och ting t.ex böcker, tv program m.m och glömmer därav tiden helt och hållet.. I och med att jag har det så får jag heller inte speciellt mycket gjort här hemma trots att jag har en miljon grejer att göra men jag hittar inte orken eller koncentrationen att göra det.. Jag fick min diagnos som barn så jag har dock hittat genvägar som funkar för mig.. Har bland annat en tvättmaskin i badrummet som jag hör när den är klar, sätter alarm för en massa olika saker t.ex gå och hämta barnen, olika möten m.m..
    Sen har jag en fix idé med klockor.. Ska jag sitta en längre stund i ett rum får det inte finnas någon klocka på väggen.. min koncentration fastnar där istället.. Jag kollar också på min mobil typ 10 gånger på bara ett par minuter

ja jag vet är själv förvirrad men jag fick diagnosen ADHD jag är så uppjagad( inom mig) glömmer saker på spisen, fastnar isaker, kommer inte igång & städa först är jag gång som en tornado sen bara sjunker jag ihop & orkar ingenting får inte gjort nåt härhemma föra tankarna bara går runt...

• PrincessOfIce
    Anonym (orkar knappt...) skrev 2010-06-03 09:07:12 följande:
    tack för svaret ja jag går i KBT & jag har provat tre mediciner t.om efalex de fick jag svullna fingrar av & klåda... har du fått hjälp av FK med praktik? kommer du få fortsatt hjälp med de hårda reglerna?
    Jag tar själv inga mediciner men folk försöker övertala mig till det.. Min läkare på Psyk anser att jag ska ta Strattera och fick en broshyr om denna.. Dock står det typ ingenting om själva medicinen och vad den gör.. Det står mer om diagnosen i sig själv.. vet inte vad jag ska tro..
    Jag har aktivitetsersättning via FK.. Praktik är det tänkt att Kommunen ska fixa men de verkar inte veta vad det är de ska göra.. :/
    Hade kontakt med en specialicerad "arbetsförmedling" enbart för människor med osynliga handikapp såsom ADD, ADHD, Aspbergers o.s.v
    Jag har garanterad fortsatt hjälp då jag inte kan jobba utan handledare..  Så med andra ord så går jag hemma för närvarande..
    Ska iväg och snacka stresshantering med min söta psykolog senare (Han är 1 år äldre än mig)
Svar på tråden Ni med ADHD är ni sjukskrivna eller har annat stöd i tillvaron