• trollet1985

Tårta till 1årskalas

Sonen fyller snart 1år, vi vuxna kommer äta rabarberkaka istället för tårta. Men jag vill gärna att det ska finnas en liten tårta på ljus på för sakens skull.
    Dock är jag inte helt hundra på om man ska göra en vanlig tårta, me tanke på socker o så.

Nån som har förslag på smidig tårta med mindre socker?

Vad fick era 1åringar för tårta?

• Svar på tråden Tårta till 1årskalas
  • Pickeli

Jag tycker du ska göra en tårta du tycker är god. Socker är ju inte direkt livsfarligt.

Ät mindre bitar istället. Min pojk fick en liten bit vanligt tårta kanske istället för en stor bit vanligt tårta :)

Google it!
  • PrincessOfIce

Jag bakade en egen tårta till mina barn..
    Min son fyller år i Juli så han fick en gräddtårta med färska jordgubbar på en sockerkaksbotten och hans farmors mors hemlagade sylt i mitten...

Dottern som fyller år i April fick en hemmagjord prinsesstårta med gul marsipan på då hon fyllde år runt påsk..

• SandramedS

Min son fick ett tåg, la ut några glasspaket (dom små) på rad och satte ballerina som hjul mm. Vi hade många större barn på kalaset och det uppskattades verkligen =)
    Hade några lakris snurror som skorsten också.

Super sött!

• trollet1985

Va mycke spännande förslag! =)

Det är bara sonen och hans 10 månaders sysling som kommer äta av tårtan. Vi andra får nöja oss me rabarberkaka =)
    Orkar inte baka tårta till 30 personer :P

• La Lola

Här har vi ingen sockerfobi så vi bjöd på köpt prinsesstårta.

Hedda gillar inte tårta heller så....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Aquavit

Vi lät sonen äta samma tårta som vi. Ena dagen blev det moussetårta som han gillade jättemycket, andra gången grädd och frukttårta på sockerkaksbotten. Visst, säkert en del socker, men hur mycket äter de? Vår son gillade inte ens gräddtårtan, så han åt knappt inget, och enstaka tillfällen spelar ingen som helst roll.

• Snooze

Efter 5 barn som har haft kalas genom alla år säger jag bara en sak: GLASS!! Merparten av alla ungar gillar inte tårta ändå... Finns fina glasstårtor att köpa.

• pcr

När mina pojkar fyllde 1 år så gjorde jag en enkel tårta till oss alla. Jag köpte färdiga tårtbottnar och hade bara vaniljkräm emellan, grädde på och runtom och sen dekorerade jag den med lite godis, strössel och barnens namn och ljus såklart!

Niclas och Filip, 5/3 -09
  • Wonderchild2009

Här blir det vanlig gräddtårta med frukt på till helgen då det är ettårskalas så hon kommer äta sammas som vi andra. Däremot ska jag ta ut en del av en utav tårtorna och fylla hålet med grädde.
    Den delen jag plockat ut ska hon få själv och kladda med !!

• 1969

Bästa 1-årstårtan här har varit den med så lite tårta som möjligt. Vi har haft en tunn tårtbotten (en del av färdig tredelad eftersom den ändå inte äts) som "tallrik", spritt ut lite vispad grädde på och öst över fruktbitar! Jordgubbar, physalis, ananasbitar (ja med socker från burk), apelsinbitar o.s.v. Tårtan är sedan födelsedagsbarnets egen att botanisera i
    de andra får sånt som vuxna gillar, eller vilka nu gästerna är. 

Svar på tråden Tårta till 1årskalas