• Miss Obsessive

FL`s gravidkalender

Fattar inte riktigt FL`s gravidkalender.. Det står att min graviditet startade 29/4 (sista mensens första dag) och att jag blev gravid ca 13/5 (ägglossning) och sen att jag har gått 5 fulla veckor och 0 dgr (vecka 6), hur är detta möjligt? Borde de inte räkna gravidveckorna från när jag faktiskt blev gravid?? På gravtestet jag tog så är jag ca 2-3 v gången, vilket stämmer med mina egna "kalkyreringar". Någon som vill göra mig lite klokare? 

• Svar på tråden FL`s gravidkalender
  • Hannathu

Det är totalt ologiskt men det är så som barnmorskorna räknar oxå. Tex vi gjorde IVFbehandling för 15 veckor sen drygt då är jag i 18e veckan dvs 17+

Det har väl säkert ngt att göra med att det är det enda datum man kan vara riktigt säker på. Sen är det ju inte ovanligt att beräknat förlossningsdatum ändras vid rutinultraljudet ca v 18

• Miss Obsessive

Ja, det är väl så.. Men det ser ändå löjligt ut att skriva att graviditeten startade vid sista menstruationens första dag (som om det var då jag blev gravid) och det  känns ändå tokigt att säga att jag är i v 6 när jag är typ 3 veckor in i graviditeten Obestämd Men som du säger så flyttar de väl på datumet när bebisen blivit större, längre in i graviditeten.

• Embla82

Personligen tycker jag det är rätt skönt att dom räknar så, då har man helt plötsligt kommit lite längre fram Så jag är glad att jag redan är i vecka sex, även om jag bara varit gravid i 3 veckor och en dag. Lycka till med bebisen! 

• Miss Obsessive
    Embla82 skrev 2010-06-03 19:16:58 följande:
    Personligen tycker jag det är rätt skönt att dom räknar så, då har man helt plötsligt kommit lite längre fram Så jag är glad att jag redan är i vecka sex, även om jag bara varit gravid i 3 veckor och en dag. Lycka till med bebisen! 
    Haha, jo det har du ju kanske rätt i Glad Hoppas att lilla fröet i magen vill stanna där, hade ett MF i mars och försöker att inte oroa mig, men man vet ju aldrig.. BM sa att nästa gång vi blir gravida så behövde vi inte anmäla graviditeten så tidigt, utan det räckte när vi närmade oss vecka 12, så det är bara att vänta sommaren ut! Grattis själv förresten, till ditt plus! 
Svar på tråden FL`s gravidkalender