• Suzy QX

15 h för 12 kvm rum (tapetserare)

Köpte hus själv för ett halvår sen. Ett rum var gjort som flickrum med rosa älvor o dyl. Behövdes tapetseras om. Tog bort alla lister, spikar osv. Rev tapeter, fast det lossnade mer än vanligt. Fick fram fläckar av bredspackel från 50-60-talet. Rev det som var löst.

Anlitade sedan målarfirma för tapetseringen då det var mycket dörrar och fönster in till detta lilla rum.

Målaren började med att blötlägga bort all tapet som satt kvar på väggarna. Använde hela första dagen till detta och spacklade. Trots det på den väggen han försökt lämna lite papper så bubblade pappret ut efter spacklingen, så idag när han kom igen så blev det till att riva mer.

Kunde de inte sagt något när de kom och tittade först. Jag kunde ju ha blött bort resten om jag fått veta att detta behövdes. Är det rimligt att ett litet rum på 12 kvm ska ta 15 h i arbetstid att tapetsera för en firma?

Är ensamstående mamma med (låg?) vanlig lön. Blir till att ta från reservkontot nu. Hade väl räknat med max 4 h för detta jobbet.

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden 15 h för 12 kvm rum (tapetserare)
  • Joico

Jag trodde man frågade innan? Kom överrens om ett pris eller så. Fast det kaske man inte gör med målare?

• Suzy QX
    Joico skrev 2010-06-03 10:45:56 följande:

Jag trodde man frågade innan? Kom överrens om ett pris eller så. Fast det kaske man inte gör med målare?

Timpris efter rotavdrag fick jag ju. Inkl moms blev det 220 kr/h, men tidsåtgången kan man ju inte säja i förväg.
  • Joico
    Suzy QX skrev 2010-06-03 10:50:17 följande:
    Timpris efter rotavdrag fick jag ju. Inkl moms blev det 220 kr/h, men tidsåtgången kan man ju inte säja i förväg.
    Nähä. Jag trodde målaren kunde uppskatta tiden. Det är ju lite skillnad på 4 timmar och 15 timmar liksom. Men då får jag ställa mig åt sidan och hoppas på att du får ett bättre svar
  • skorpionen80
    Suzy QX skrev 2010-06-03 10:50:17 följande:
    Varför inte? Det är ju knappast första gången de tapetserar ett rum och uppskatta tid borde gå. Han behöver ju inte säga 4h 15 min, utan mer 4-6h. Då vet man.
  • jeeri74

Frågade du inte hur långt tid de trodde det skulle ta?

Om underliggande tapet/underlag håller för spacklet eller ej är det nog svårt att veta innan man provat, målaren kanske trodde att det skulle hålla men så gjorde det inte det.

• felia67

Tapetserare = någon som klär om möbler. Den som tapetserar väggar kallas målare.

• Suzy QX
    felia67 skrev 2010-06-03 13:20:55 följande:
    Tapetserare = någon som klär om möbler. Den som tapetserar väggar kallas målare.
    Ja jag vet det.. Var tillsammans med en under 8 år. Dock så lät det fel i rubriken då många kanske tror de ska måla väggarna.
  • lollisen

Man MÅSTE (för plånbokens skull) ALLTID be om kostnadsförslag från alla hantverkare innan de påbörjar arbetet!! Om hur många timmar de räknar med ska gå åt, timpris eller ett fast pris, samt kostnad för materiel!

Annars lär det kunna svida rejält när de är klara! Lätt att många saltar på...

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Suzy QX

Frågade inte om tid, men då jag ändå varit med om tapetsering många gånger så har man ju en viss snitt tid i beräkning.

Hade ursprungligen tänkt göra jobbet själv, men när tapeterna lossnade på ett sätt jag inte varit med om förr och det var så många dörrar och fönster så valde jag att premiär tapetsera själv en annan gång.

Skulle köpt renoverings gips och täckt väggarna med innan om jag visste de var så problematiska.

• En helt vanlig mamma

Ja, eftersom målare ansvarar för kvaliteten på jobbet så vill han nog se till att underarbetet blir ordentligt gjort. Min pappa arbetar som detta och han säger ibland att folk vill minimera tiden för arbetet och ex. spacklar själv och blir det då inte ordentligt gjort så tar det i slutändan längre tid då man måste slipa bort det hemmafixade spacklet...

En målare går ju inte bara in o tapetserar och så var dte gjort. Du minimerade nog tiden genom att tömma rummet o liknande, eftersom det tänker en del inte på.

Att täcka rummet tar ju sedan tid...Är du inte nöjd med tidestimeringen kan du väl ringa firman och säga att du känner dig lite lurad...

Lycka till

• Suzy QX
    En helt vanlig mamma skrev 2010-06-03 21:51:49 följande:

Ja, eftersom målare ansvarar för kvaliteten på jobbet så vill han nog se till att underarbetet blir ordentligt gjort. Min pappa arbetar som detta och han säger ibland att folk vill minimera tiden för arbetet och ex. spacklar själv och blir det då inte ordentligt gjort så tar det i slutändan längre tid då man måste slipa bort det hemmafixade spacklet...

En målare går ju inte bara in o tapetserar och så var dte gjort. Du minimerade nog tiden genom att tömma rummet o liknande, eftersom det tänker en del inte på.

Att täcka rummet tar ju sedan tid...Är du inte nöjd med tidestimeringen kan du väl ringa firman och säga att du känner dig lite lurad...

Lycka till

Ja nog är det viktigt med underarbete, men nu ser det ut som att tiden snarare kommer att landa kring 24 timmar!! Målaren var av äldre sävlig modell med kotkompressioner.. När jag var hem på lunchen igår så låg han på hallgolvet.. för att sträcka ut ryggen. Om jag haft ett fast pris så fick de ju ta hur lång tid som helst på sig och skicka mig 80-åringar om de så ville. Men nog är det skillnad om det varit en energisk 20-30 åring istället.

Än har jag ju inte fått räkningen. Jag får väl se om de drar av tid där. Tom chefen hade varit förbi där igår då han tyckte det tog för lång tid. Han var även dit första dagen för att bedöma läget.
Svar på tråden 15 h för 12 kvm rum (tapetserare)