• ms jessica

någon som vet hur det är att bo i fagersjö.??

Hej jag och min sambo håller på att kolla på hus i fagersjö..är det någon som vet hur området är..om föskolan och skolan är bra och om det bor många andra barnfamiljer där???

otroligt tacksam för svar

Hälsningar Jessica

• Svar på tråden någon som vet hur det är att bo i fagersjö.??
  • LittleMsSunshine

vilket fagersjö menar du? det finns flera olika, jag har bott i närheten av ett :)

• LittleMsSunshine

ok, då är det samma fagersjö som jag tänkte på. Jag har bott en massa år i farsta och vart en del i fagersjö och det bor väldigt mycket barnfamiljer där, skolan är vad jag vet inte på topp men det kan ju ha förändrats de senaste åren. När barnen gått ut mellanstadiet får de gå i skola i farsta och den högstadieskola som finns där skulle jag akta mig för. Förskola har jag ingen aning om just i fagersjö, men i farsta är förskolorna bra vad jag vet. Men annars tycker jag det är ett helt ok ställe, man kanske inte vill bo för nära centrumet, men där finns det nog ändå inga hus. Du har ju nära båda till farsta och högdalen så det är ju bra!

• karsu

Vi ska flytta till hyresrätt i Fagersjö i oktober och sitter nu och försöker hitta info/åsikter om förskolorna i Fagersjö. Någon som vet något?

• durenmas

Jag o min sambo med gravidmage flyttar också till Fagersjö i november (Familjebostäders nybygge vid torget) Förlossning inte allt för lång tid efter det så vi är såklart också nyfikna på förskole-situationen.

Området i sig är vi inte alls oroliga för, visst är det kanske inte bästa platsen vad det gäller kommunikationer men vi har ju bil så det drabbar inte oss så mkt.

Vi har nu lyckats få reda på att det finns 4 förskolor i närområdet, Havsörnen, Ejdern, Äppelgården och Vildanden.

www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Stadsdelssajter/Farsta/Farstas-forskolor/Fagersjos-forskolor/

Där kan man läsa lite närmare om förskolorna och vi har kommit fram till att Vildanden verkar vara trevligast att döma av infon där.

Sen hittade vi en till sida där förskolorna blivit betygsatta (antar att det är av föräldrar?) på olika områden och hur annan statistik ser ut, kan vara värt en titt iaf;

www.stockholm.se/-/Jamfor/&gomminlista=&position=6571639,1628800&positionsadress=Havs%C3%B6rnstorget%0A%0A%0A%0AFarsta&ingaomraden=False&omraden=Farsta&kolumn=1&val=&ingetval=True&sekundaraval=&ingetsekundartval=True

Lång adress men det är en bit att länka sig dit annars..

Hursomhelst så tänker vi såklart inte bestämma oss för vilken förskola det blir innan vi har varit på "studiebesök" och tittat runt. Vill ju känna en stor trygghet och mkt tillit till dem som ska ta hand om vårat barn dagligen!

Får man fråga på ett ungefär vart i Fagersjö ni ska flytta? Tänkte mest om vi blir grannar i närheten eller långväga :)

• karsu

Durenmas: Hoppsan hejsan!! Vi blir grannar i alla fall. =) Vi flyttar in i det första huset. Vi fick dagisplats på Havsörnen och hoppas att det är bra. =)

• durenmas
    karsu skrev 2010-08-23 22:11:00 följande:
    Durenmas: Hoppsan hejsan!! Vi blir grannar i alla fall. =) Vi flyttar in i det första huset. Vi fick dagisplats på Havsörnen och hoppas att det är bra. =)
    Va bra, då ska vi garanterat korsförhöra dig sen om vad ni tycker om Havsörnen!

Vi kommer bosätta oss i mittenhuset med balkong mot vattnet, promenerade förbi där idag m hunden och upptäckte en ganska stor lekplats där bakom också.. Tror det är ett jättebra område för barnfamiljer, är inte jättesugna på att handla på lidl men farsta ligger ju ett stenkast bort :)

Vi ses väl vid soptunnorna och komposten! :)
  • karsu

www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/

Den där är det som ligger det. Hur grymt som helst om du frågar mig!! =) Här där vi bor nu har vi en pytteliten lekpark utanför där grannarna sitter och kedjeröker och halsar kaffe, mindre trevligt. Man känner sig helt uttittad när man är ute med sonen.

Gör det, jag hoppas på att det är bra. Vi ska dit och hälsa på imorgon, vi hann aldrig göra det innan tyvärr. Men vi hade flyt med fagisplatsen. Vi ställde oss i kö i juni och när jag pratade med stadsdelsfärvaltningen sade de bara att vi hade garantimånad i oktober men att de inte kunde säga var i stadsdelen.

Lidl lockar inte alls, ha ha. Men det är bra för man lär juh inte impulshandla en massa onyttigt. =)

Vi har också balkong ut mot vattnet på hörnet. Lovely!!

• durenmas

Den verkar ju riktigt bra den där parken! Korvgrillning och annat skoj, låter hur bra som helst! Upplagt för att få massa lekvänner i närheten :)

Bor ni tillräckligt högt för att se vattnet? Jag tror vi missar vattenutsikten, valde att bo lite lägre ner så man slipper släpa upp vagn o barn o allt 6-7 trappor när hissen brakar för det kommer den säkert göra nån gång :)

Har ni bokat parkeringsplats förresten? Fick nån lapp när vi skrev kontrakt med telnr men minns inte vilket nr man skulle ringa, var det "bokonsulenten" man skulle ringa?

Som vi bor nu har vi inget gångavstånd till någon vettig matvarubutik så vi har alltid fått åka o handla, lär inte bli nån skillnad nu.. Både jag och sambon har "Lidlfobi" men vi som sagt, Farsta. O inte bara för mathandling, lär gå att döda många timmar där i affärerna.

• karsu

Vi ska bo på femte våningen och borde ha lite utsikt. Vårt troll är juh två redan och kan gå i trappor själv om det behövs. Men den där hisslyxen är efterlängtad måste jag säga. Vi har släpat i trappor sedan dag ett, både vagn och unge.

Lekparken är grym! Det kommer att bli standardstället man är på. Ha ha.

Vi har ringt ang parkering men inte hört något så jag borde ringa dem igen för att kolla om vi får någon plats eller hur det blir.

Vi har en liten ICA Supermarket som inte är gjord att storhandla på precis så vi åker 1.5 mil ungefär för att handla som det är nu. Så att åka 5 minuter till Älvsjö känns som ingenting. Och vid kris finns juh Lidl.

I Farsta lär man bränna X antal timmar för att inte tala om pengar.

• durenmas

Karsu, inga fler ungar på gång? Hoppas att det finns en del barnfamiljer i husen så dom blivande kompisarna bor nära:) Hur stor lägenhet har ni tagit förresten? Vi fick en trea på 74 m2, lär räcka de närmaste åren iaf!

Ringde ang parkeringen igår, tydligen så blev man bara uppskriven på nån intresse-lista så skulle dom höra av sig när det blev dags.. Får väl se hur det blir, vet inte riktigt var man ska ställa bilen annars :S

• karsu
    durenmas skrev 2010-08-26 13:16:11 följande:
    Karsu, inga fler ungar på gång? Hoppas att det finns en del barnfamiljer i husen så dom blivande kompisarna bor nära:) Hur stor lägenhet har ni tagit förresten? Vi fick en trea på 74 m2, lär räcka de närmaste åren iaf!

Ringde ang parkeringen igår, tydligen så blev man bara uppskriven på nån intresse-lista så skulle dom höra av sig när det blev dags.. Får väl se hur det blir, vet inte riktigt var man ska ställa bilen annars :S
    Samma svar som vi fick i juni av dem då. =(

Inga fler barn på väg och det lär nog dröja i alla fall tre år innan det är dags för nästa. Min sambo pluggar nu och vi vill att han ska bli klar först. Iofs är jag också sugen på att plugga då så  vem vet, det kanske bara blir ett barn? =)

Vi har också en trea om 74 kvm. =)
  • californication

Nu är det mitten av November. Hur trivs ni som är nyinflyttade? Jag och sambon flyttade in under helgen och hittills trivs vi bra i alla fall :)

• Lisa87a

Hejhej!
    Sambo till "durenmas". Vi trivs jättebra. Skönt med helt nytt och fräscht.. disk och tvättmaskin mm.
    Har inte fått ordning helt ännu, lite kvar att ordna. Sy upp gardiner osv. men det får mamma fixa...
    Ska bli spännande att se vad de kommer göra åt parkeringarna och sånt sen.
    Kommer annars bli trångt när det flyttas in i det andra huset också. :)

Har ni hunnit komma iordning ännu? :)

• Sefix

Ni får gärna berätta hur det är i "nybyggena"! har ni förresten fått någon information om huruvida det ska öppnas butiker eller liknande?

//Gräsandsvägen :) 

Svar på tråden någon som vet hur det är att bo i fagersjö.??