• Arise

Problem med Laktulos?

Hej!

Jag har en son på 6 veckor som haft problem  med magen sedan 2 veckors ålder.
    Amningen strulade och tillslut fick vi övergå helt på ersättning. HAn fick enorma magknip och mycket kräkningar. Minifom och Nan HA var första rådet från BVC, det hjälpte inte alls och efter det fick vi rådet Nutramigen och Sempers magdroppar.
    Han blev efter dryga veckan lite bättre men fick sedan problem med att bajsa, Laktulos var då rådet från BVC.
    Vi upplever dock att han får enormt ont av Laktulosen och blir otröstlig. Rynkar på näsan
    Fr.o.m idag ska vi köra utan den och se om han blir bättre.
    Är det fler som upplever att barnen blivit dåliga av Laktulosen?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Problem med Laktulos?
  • Twitter

Hur mycket laktulos har han fått?
    Vår dotter blev lite mer gasig de första dagarna men detta lugnade ner sig, hon hade inte så ont av det som väl var.  Vi började med 1 ml och trappade upp 1 ml i taget tills vi hittade en bra dos (som mest 4 ml om dagen) men jag har läst att en del får rådet att börja med 10 ml vilket låter som en startdos för vuxna. Tänkte bara om det skulle kunna vara en sådan sak.

• Arise

Han får 1 1/2 ml per dag och har fått det i 5 dagar. Känns som om det bara eskalerar hans magonda. Rynkar på näsan
    Det verkar som om just gaserna är hans problem, han har jätteont både när han ska fisa och bajsa. Känns som om ingen tar oss på allvar heller. Kolik är allt dom säger, ingen har undersökt honom ordentligt, bara klämt lite.
    Han kan vara bättre i ett par dagar och sen bara bli jättedålig. Och nu sen vi började med Laktulosen har det vart ett rent helvete. Gråter

• Jennolinnea

Det  är en VANLIG biverkning med gaser av laktulos. Ofta går det över efter några dagar men för andra inte. Får din bebis så ont så strunta i Laktulosen tycker jag. Andra knep att ta til är:
    - messmör i ersättningen
    - rapsolja i ersättningen eller ett par skedar vid sidan om om det går att få i bebisen det.
    Men kräv också att någon på BVC eller barnmottagningen lyssnar på er tycker jag.
    Lycka till!

• Saruten
    Twitter skrev 2010-06-03 19:50:03 följande:
    Hur mycket laktulos har han fått?
    Vår dotter blev lite mer gasig de första dagarna men detta lugnade ner sig, hon hade inte så ont av det som väl var.  Vi började med 1 ml och trappade upp 1 ml i taget tills vi hittade en bra dos (som mest 4 ml om dagen) men jag har läst att en del får rådet att börja med 10 ml vilket låter som en startdos för vuxna. Tänkte bara om det skulle kunna vara en sådan sak.
    Vi gjorde samma sak, utökade ml vis. Och nu får vår son 5 ml i kvällsvällingen varje dag. Han var lite gasig först men aldrig magknip eller något sånt.

TS: Kanske din bebis inte tål Lactulosen helt enkelt. Alla gör ju inte det, finns inga andra liknande produkter?
  • Arise

Jag har känt att han inte tål Laktulosen men BVC säger att så kan det inte vara. Han fick inget idag men det har ändå blivit värre.
    Känner oss helt rådvilliga.

• Saruten
    Arise skrev 2010-06-03 21:23:17 följande:
    Jag har känt att han inte tål Laktulosen men BVC säger att så kan det inte vara. Han fick inget idag men det har ändå blivit värre.
    Känner oss helt rådvilliga.
    Mm det där med vad BVC säger är en klurig fråga. Alla säger olika på olika BVC mottagningar.... Jag vet inte, till mig sa dom att fick vår son problem av magknip så skulle vi avakta för då tål han inte Lactulos.... Men testa Olivolja eller messmör (innerhåller salt dock). Fast det kanske är bättre med lite salt än magknip.
Svar på tråden Problem med Laktulos?