• Längtan8304

Gör det ont när de plockar ut äggen?

Jag är inne på min nionde dag med Menopur sprutor och börjar nu få lite panik. Jag har en planerad ultaljuds undersökning i morgon. Jag får inte reda på något om när äggplockningen blir. Hur många dagar brukar man gå på sprutor innan de tar ut äggen? De säger bara att allt ser bra ut. Men eftersom jag jobbar hela nästa vecka så måste jag ta ledigt från jobbet. Gör det ont eller kan jag jobba direkt efter? Får man så mycket smärtstillande att det inte går att jobba? Att allt ska ta sådan tid vill ju bli gravid nuSolig

• Svar på tråden Gör det ont när de plockar ut äggen?
  • Linnea1975

Hej! Jag tog sprutor i 10 dagar och sedan ägglossningssprutan. Antar att det är lite olika. Imorgon kommer du få veta mer om när plocket blir gissar jag. Jag tyckte inte att själva utplocket gjorde ont, fick lite lugnande och somnade in några minuter - sedan var det över fort. Var lite öm och trött efteråt och jobbade inte den dagen, kliniken rekomenderade att man skulle vara ledig. Lycka till!

• Längtar Igen

Jag har sprutat i 10-11 dagar, sedan tagit ÄL-sprutan och 36 timmar efter det är det ÄP. Två gånger av tre har det gjort rätt så mycket ont faktiskt, en gång av tre gick bra utan större smärta. Jag skulle inte ha kunnat jobba efteråt. Man får lugnande mediciner som gör att man blir yr och så känns det ju i äggstockarna att man har stuckit hål i dem. Jag ville bara lägga ner mig, ta ett par värktabletter och vila.

• skånejag

Det gjorde inte ont för mig och jag piggnade till rätt fort så vi kunde åka hem igen. Väl hemma sov jag dock 5 timmar och kunde ändå sova på kvällen igen. Dagen därpå kunde jag dock jobba som vanligt. 

• Dahlia79

Jag har gjort 8 st äggplock och det är inte alls så farligt att göra äggplock så du behöver inte oroa dig! En gång gjorde det lite ont iofs men då hade jag 40 st äggblåsor som punkterades och fick ut 26 st ägg. Så det gjorde nog mer ont för att äggstockarna var så fruktansvärt förstorade.
    Nån gång har det ömmat en del efter men det går oftast över med smärtstillande.

Det kommer att gå jättebra ska du se Man får lugnande och smärstillande så man inte ska ha ont!
    Men jobba efter ska du nog inte göra. Utan åk hem och lägg dig på soffan och se en härlig film ist!

www.dahliastar.blogg.se vill du ha lösen, säg till så får du det :)
  • El66

Det är ju individuellt hur man upplever det men jag har gjort det ett par gånger och tycker att själva äggplocket inte är så farligt. Däremot har iaf jag ordentligt ont ett par dagar efteråt och känner av smärtan till och från under 2-3 veckor efter varje omgång.

Jag hade aldrig kunnat gå till jobbet efteråt, man vill mest ligga och sova den dagen.

• mmiaa

Mitt ÄP gjorde väldigt ont men det går fort över, man får fokusera på det!

• underverket 06

Det ska inte göra ont. Du får lugnande o smärstillande. Jag tyckte inte alls det var farligt. Man kan inte jobba efteråt. Kliniken vill att man ska ta det lugnt den dagen. Man brukar vara kvar på kliniken någon timme efteråt o vila.

• Fredrika Bremer

Det är olika hur man upplever det förstås. Man får en massa najs bedövningsmedel och jag har inte haft ont under mina ÄP. Däremot har jag haft rätt ont efter och varit hemma ÄP-dagen + 2 dagar till. Men jag har också blivit lite överstim och haft rätt många ägg. Lycka till!!

• Jessa med 3

Jag tyckte det gjorde ont, men så var jag också överstimulerad. Har hört av andra att de inte känt någon smärta alls.

• Längtan8304

Tack för alla svar. Var på ultraljud i morse och det såg bra ut. Så på måndag blir det utplock och onsdag insättning. Spännande

Svar på tråden Gör det ont när de plockar ut äggen?