• Anonym (biomamma)

Det finns inte som heter bonusbarn, plastbarn, styvbarn. Det heter barn.

Jag vet inte hur alla andra ser på det, men jag behöver skriva av mig lite och kanske få annat perspektiv. Jag har ett barn och lever i en relation med en man som har tre barn. Jag är inte bonusmamma till någon av dem, jag är deras pappas parnet. Och inget annat. Han är även inte någon pappa till mitt barn, det har hon redan. Han är min partner.

Har jag fel i detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-03 19:26
    Det ska självklar stå "Det finns inget som heter bonusbarn, plastbarn, styvbarn etc. Det heter barn."

• Svar på tråden Det finns inte som heter bonusbarn, plastbarn, styvbarn. Det heter barn.
  • Gladabarnensmamma

Jag forstar inte riktigt problemet? Bonus/Styv/plast etc. ar ju bara uttryck man anvander sig av for att just markera att man INTE har nagra biologiska band till barnen.

"Jag och bonusbarnen akte och handlade" t.ex. Eller menar du att man ska saga "jag och barnen akte och handlade?". Sager man t.ex. att "min partners barn bor hos oss" sa tycker jag man tar en onodig distans till dom (och verkligen markerar att det minnsann inte ar mina barn) - det later mer valkomnande att saga att "bonusbarnen bor hos oss".

• Jezamine

Men varför finns ordet biomamma då? Mamma som mamma menar jag.

Avstängd tills vidare
  • Anonym (biomamma)
    Gladabarnensmamma skrev 2010-06-03 19:45:10 följande:
    Jag forstar inte riktigt problemet? Bonus/Styv/plast etc. ar ju bara uttryck man anvander sig av for att just markera att man INTE har nagra biologiska band till barnen.

"Jag och bonusbarnen akte och handlade" t.ex. Eller menar du att man ska saga "jag och barnen akte och handlade?". Sager man t.ex. att "min partners barn bor hos oss" sa tycker jag man tar en onodig distans till dom (och verkligen markerar att det minnsann inte ar mina barn) - det later mer valkomnande att saga att "bonusbarnen bor hos oss".
    Jag vet att det är uttryck, men en del lägger in för mycket i det. De förutsätter att man ska släppa allt annat bara för att det sker något med partnerns barn. Visst, det kan ha att göra med att jag trots att jag försökt länge inte kunnat knyta några som helst band till min killes barn. Jag hade problem med att knyta band till mitt eget barn!

Jag säger inte att man inte ska bli tillsammans med någon som har barn, men som jag läste i en annan tråd för ett par veckor sedan, att barn inte behöver vara någon bonus, är något som jag kan hålla med om. Det är jättesvårt att erkänna,m en så är det ibland.

Jag kan känna att mitt barn är mitt barn och hans barn är hans barn. Vi kan uppfostra dem själva, och behöver inte fråga varandra om lov. Nu bor vi som tur är inte tillsammans ännu, då jag anser att hans barn är otroligt ouppfostrat på många punkter. Även om de är jättecharmiga och trevliga barn!
  • Anonym (biomamma)
    Jezamine skrev 2010-06-03 19:46:45 följande:
    Men varför finns ordet biomamma då? Mamma som mamma menar jag.
    Det vet jag inte. För att påvisa att man är en biologisk mamma för de som inte vet att mamma är mamma?
  • Jezamine
    Anonym (biomamma) skrev 2010-06-03 19:54:48 följande:
    Det vet jag inte. För att påvisa att man är en biologisk mamma för de som inte vet att mamma är mamma?
    Hur påvisar man att ett barn inte är ens riktiga barn då?
    Avstängd tills vidare
  • Anonym (lies!)

Nu ljuger du allt, har du inte läst i saol? Både bonusbarn och styvbarn finns.

• Gladabarnensmamma

Hihi... jag tycker bonus = foljer med pa kopet (hur man an gor). Typ pommes pa McDonalds.

och japp, min man har 4 barn, jag har 2 (eller hur man nu ska uttrycka det utan att anvanda nagra uttryck annat an barn). Tycker inte att man har nagra skyldigheter att knyta an & alska sin partners barn alls - daremot maste man kontrollera sitt agerande och inkludera dom sa mycket det gar (vilket INTE ar latt nar dom ar tonaringar kan jag saga...)

• Anonym (biomamma)
    Jezamine skrev 2010-06-03 19:58:56 följande:
    Hur påvisar man att ett barn inte är ens riktiga barn då?
    De är helt enkelt ens partners barn, exempel: "Kalles son"
  • Anonym (biomamma)
    Anonym (lies!) skrev 2010-06-03 19:59:33 följande:
    Nu ljuger du allt, har du inte läst i saol? Både bonusbarn och styvbarn finns.
    Det kanske det finns, men jag tycker att det känns fel. För det är inte alltid en bonus, och "styv"?
  • Jezamine
    Anonym (biomamma) skrev 2010-06-03 20:01:24 följande:
    De är helt enkelt ens partners barn, exempel: "Kalles son"
    Tycker biomamma låter lika konstigt isf som bonusbarn..om man nu skall ta ett exempel
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Det finns inte som heter bonusbarn, plastbarn, styvbarn. Det heter barn.