Gladabarnensmamma skrev 2010-06-03 19:45:10 följande:
Jag forstar inte riktigt problemet? Bonus/Styv/plast etc. ar ju bara uttryck man anvander sig av for att just markera att man INTE har nagra biologiska band till barnen.
"Jag och bonusbarnen akte och handlade" t.ex. Eller menar du att man ska saga "jag och barnen akte och handlade?". Sager man t.ex. att "min partners barn bor hos oss" sa tycker jag man tar en onodig distans till dom (och verkligen markerar att det minnsann inte ar mina barn) - det later mer valkomnande att saga att "bonusbarnen bor hos oss".
Jag vet att det är uttryck, men en del lägger in för mycket i det. De förutsätter att man ska släppa allt annat bara för att det sker något med partnerns barn. Visst, det kan ha att göra med att jag trots att jag försökt länge inte kunnat knyta några som helst band till min killes barn. Jag hade problem med att knyta band till mitt eget barn!
Jag säger inte att man inte ska bli tillsammans med någon som har barn, men som jag läste i en annan tråd för ett par veckor sedan, att barn inte behöver vara någon bonus, är något som jag kan hålla med om. Det är jättesvårt att erkänna,m en så är det ibland.
Jag kan känna att mitt barn är mitt barn och hans barn är hans barn. Vi kan uppfostra dem själva, och behöver inte fråga varandra om lov. Nu bor vi som tur är inte tillsammans ännu, då jag anser att hans barn är otroligt ouppfostrat på många punkter. Även om de är jättecharmiga och trevliga barn!