• Anonym (klump i magen)

Följa hjärta eller hjärna?

Vill gärna ha synpunkter på följande problem:

Jag är gift med en man (vi kan kalla honom Patrik) sedan många år tillbaka. Vi har en tvåårig dotter.
    Vi är inte kära på det där nyförälskade sättet, men han är min bästa vän och jag tycker om honom.

Nu har jag blivit kär i en annan (vi kan kalla honom Fredrik). Sådär riktigt,  riktigt dunderförälskad. Kan inte tänka klart och längtar efter honom hela tiden. Vi har inte "gjort något", alltså jag har inte varit otrogen mer än i tanken... Jag vet att han har känslor för mig med.

Ska jag följa hjärna eller hjärta?
    Hjärnan säger: Glöm honom och satsa på att vara en bra mamma till min dotter. Ta vara på vänskapen med Patrik och skapa ett bra liv tillsammans.
    Hjärtat säger: Var med Fredrik, var med Fredrik!

• Svar på tråden Följa hjärta eller hjärna?
  • Anonym

lite med förälskelsen är ju att det är nytt, ibörjan var det säkert likadant med Patrik? känslorna gör en ju lite galen.   ibland måste man välja att stanna kvar -ifall man tycker att det är värt det. det blir ju en grå vardag i alla förhållanden. kan inte ge några goda råd, fundera och fundera en gång till och bestäm sen vad som känns rätt för dig. ingen annan kan veta vad som är rätt förutom du.

• Anonym

Som jag skrev i en annan liknande tråd till någon, sansa dig, kanske.

Jag personligen anser att människor låter sig väldigt ofta styras av spontana känslor i livet som är naturliga men som man inte behöver fullfölja varje gång. Fatta livsavgörande beslut som de aldrig kan ta tillbaka.

Du är nyförälskad i Fredrik men kommer denna förälskelsen att vara kvar eller kommer du att hamna i exakt samma situation som nu när förhållandet blir ett verkligt förhållande med verklig kärlek.

Jag tycker det är synd när människor tror att vara kär är något viktigt att lämna allt för. Jag är singel men var för inte så länge sen faktiskt kär i någon, vi pratade varje dag och jag var såååå kär och ville helst av allt vara med honom, kunde inte tänka på något annat. Sen behövde jag avsätta tid till annat i mitt liv och valde att inte ha romantisk kontakt men bara helt vanlig, inte varje dag. Guess what, mina känslor har svalnat och jag är förnuftig igen! Det är vad det innebär att vara "kär", det är flytande känslor som påverkas av omständigheterna som hur man kommunicerar med varandra och hur mycket tid man avsätter till varandra.

Var utan Fredrik under en tid och sen om du ändå inte kan glömma honom då kanske du ska fundera att berätta för din man.

• ladylektroluv

Jag tycker alltid att man ska följa hjärtat. Om du är säker på att kärleken övergått till enbart vänskap med din man så finns det ju inte så mycket kvar. Man ska ju inte nöja sig. Om det känns seriöst med den andra killen så tycker jag faktiskt du ska köra på det. Förutsättningen är naturligtvis att du gör slut med din man innan du låter något ske. Otrohet är ju INTE OKEJ!

Lycka till! 

• Anonym (klump i magen)

Tack för kloka svar!

Nä, otrohet är inte ok, och jag har för mycket respekt för Patrik för att göra något sådant mot honom...
    Och det där med att inte träffa Fredrik på ett tag och se om känslorna finns där fortfarande, det är nog det bästa.
    Kanske "använder" jag Fredrik som en språngbräda ut ur ett förhållande med Patrik.

Hittills har jag stannat hos Patrik för vår dotters skull, för att hon ska slippa kastas mellan olika hem...

• Anonym

tycker du ska stanna. känslor kan lätt spela en ett spratt.
    om ni funkar så bra skulle jag inte gå för att man fastnat för någon. du har ju ingen aning hur ni fungerar ihop. nu menar jag leva ihop.
    tycker det är egoistiskt. tänk på din dotter.
    och stackars din man...

• Bevabus

Har du enbart stannat hos Patrik för barnets skull så är det dags att ta sig ur förhållandet, oavsett om det finns en kille eller inte
    Sen kan du ju absolut göra ett försök med den där Fredrik när du väl har klarat upp allt med Patrik. Om det funkar eller inte får du ju ändå reda på i längden.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Anonym (Råd)

Vad tror du skulle hända om fredrik råkade visa sig "skitstövel" efter att du lämnat patrik och hela rubbet? skulle du ångra ditt val efter att ha lämnat en relation där både patrik älskar dig och din dotter?

Ibland bör man följa hjärtat, eller alltid. Men i situationer där man förlorar inget skulle jag säga. Prova och "lev" ensam en tid eller ta paus i förhållandet och se om du saknar patrik också, för det sägs ju, man tar välsignelser för givet ibland.

Om jag vore i dina skor, skulle jag se till o glömma fredrik ett tag bara för att kolla om känslorna spelar spratt eller ej. Ibland är man tyvärr ibland, man styrs lätt av känslor. Då borde man se till att hjärnan är påkopplad.

Önskar dig lycka till med vilket alternativ du än väljer, hoppas bara du tänker noga efter innan.

• Anonym (klump i magen)
    Anonym (Råd) skrev 2010-06-03 22:23:08 följande:

Vad tror du skulle hända om fredrik råkade visa sig "skitstövel" efter att du lämnat patrik och hela rubbet? skulle du ångra ditt val efter att ha lämnat en relation där både patrik älskar dig och din dotter?

Ibland bör man följa hjärtat, eller alltid. Men i situationer där man förlorar inget skulle jag säga. Prova och "lev" ensam en tid eller ta paus i förhållandet och se om du saknar patrik också, för det sägs ju, man tar välsignelser för givet ibland.

Om jag vore i dina skor, skulle jag se till o glömma fredrik ett tag bara för att kolla om känslorna spelar spratt eller ej. Ibland är man tyvärr ibland, man styrs lätt av känslor. Då borde man se till att hjärnan är påkopplad.

Önskar dig lycka till med vilket alternativ du än väljer, hoppas bara du tänker noga efter innan.

Tror att jag skulle bo själv med dottern varannan vecka och sakna henne enormt mycket när jag inte fick träffa henne, men inte sakna Patrik, om vi skildes.

I vilket fall som helst skulle jag inte flytta ihop med Fredrik med en gång, utan vänta på att ett ev. förhållande skulle bli stabilt med honom.

Men hur sjutton gör man för att glömma någon?
Svar på tråden Följa hjärta eller hjärna?