• Anonym (hemlig)

Möhippa fast inte bjuden på bröllopp?

Lägger tråden i känsliga rummet eftersom jag inte vet om den blivande bruden eller någon annan i sällskapet är medlem här på FL.

Så här är det:
    En kollega till mig ska gifta sig snart. Jag är inte bjuden på brölloppet, vilket är helt ok eftersom vi bara träffas på jobbet och inte har sådan relation att vi ens äter lunch tillsammans.

Nu har några andra kollegor börjat planera en möhippa. Jag vet inte om någon av dem är bjudna på den stora festen, men en av dem är INTE det, det är jag säker på. Gänget har frågat om jag vill vara med på möhippan.

Nu till min fråga:
    Brukar man ordna/gå på möhippa när man inte är bjuden på själva brölloppet?

Min tanke är att det blir lite konstigt, även för den blivande bruden. D v s att några som hon inte inventerat ordnar en hippa för henne...

Men eftersom jag knappt varit på något bröllopp under hela mitt liv så är jag inte så insatt i hur man "brukar" göra.

• Svar på tråden Möhippa fast inte bjuden på bröllopp?
  • Rödaskor

En möhippa är väl ändå för bruden och hennes vänner. Har man ingen relation till bruden mer än att man säger hej i korridoren skulle det vara lite skumt att gå på möhippan.

• abinito

Jag bjöd ingen av mina jobbarkompisar på mitt bröllop, men de ordnade en möhippa för mig som jag uppskattade jättemycket och några av dem kom till kyrkan och tittade.

• Anonym (hemlig)

Vi säger hej, pratar lite ibland och hon var min handledare när jag började på jobbet. Men vi pratar inte dagligen.

Jag har redan bestämt att inte gå på möhippan eftersom jag känner att vi inte har den typen av relation + också eftersom de tänker utsätta henne för "pinsamma" saker och jag VET att det inte är hennes "grej". Jag undrar dock hur det är, brukar man ha möhippa för någon vars bröllopp man inte är bjuden på?

• Anneli68

När jag coh min man gifte oss i slutet av 80-talet(vi var unga då) hade jag ingen möhippa då jag var gravid men gubben hade en sjudundrande svensexxa. Alla hans kompisar var med, men det var bara en som var med på bröllopet. Det var han som var bestman.

Jag hade inte tvekat att vara med på möhippa för någon även om man inte var bjuden på bröllopet. Kyrkan kan man ju alltid gå till i allafall om man vill se brudparet. (om det är kyrkobröllop)

• Anonym (hemlig)
    Anneli68 skrev 2010-06-03 21:35:44 följande:
    När jag coh min man gifte oss i slutet av 80-talet(vi var unga då) hade jag ingen möhippa då jag var gravid men gubben hade en sjudundrande svensexxa. Alla hans kompisar var med, men det var bara en som var med på bröllopet. Det var han som var bestman.

Jag hade inte tvekat att vara med på möhippa för någon även om man inte var bjuden på bröllopet. Kyrkan kan man ju alltid gå till i allafall om man vill se brudparet. (om det är kyrkobröllop)
    Jag hade nog kunnat tänka mig att gå på möhippan OM vår relation varit lite bättre. Jag är också lite skeptisk till möhippor där blivande brud "förnedras" genom att bära konstiga kläder och... typ sälja saker (OM det inte är en tjej som tycker sådant är roligt - detta är INTE det).
  • Eko
    Anonym (hemlig) skrev 2010-06-03 21:38:08 följande:
    Jag hade nog kunnat tänka mig att gå på möhippan OM vår relation varit lite bättre. Jag är också lite skeptisk till möhippor där blivande brud "förnedras" genom att bära konstiga kläder och... typ sälja saker (OM det inte är en tjej som tycker sådant är roligt - detta är INTE det).
    de kanske gör en annan typ av möhippa som passar henne?
  • LuMa
    Anonym (hemlig) skrev 2010-06-03 21:32:46 följande:
    Jag undrar dock hur det är, brukar man ha möhippa för någon vars bröllopp man inte är bjuden på?
    Brukar och brukar..
    Vet att det var ett gäng tjejer som ordnade "brudhippa" åt en tjej vars bröllop dom inte varit bjudna på.
    Dom hade tryckt upp tröjor som det stod "vi som inte var bjudna" på.
    Jättekul hade dom ändå allihopa.
  • Anonym (hemlig)
    Eko skrev 2010-06-03 21:39:25 följande:
    de kanske gör en annan typ av möhippa som passar henne?
    Nej, de har sagt att de ska "klä ut henne" och låta henne sälja saker eftersom de vet att hon tycker att det är pinsamt
  • Miss Cee

Det vanliga är ju att de vänner som är bjudna på bröllopet är med på möhippan.

MEN, ibland kan det ju vara så att brudparet tex har ett jättelitet bröllop och kanske bara har med den närmaste familjen och inga vänner, Och att vännerna då ändå känner att de vill göra något för att fira sin vän, och ordnar en möhippa. DET är helt ok, och inte helt ovanligt.

Likaså om brudparet har ett normal-stort bröllop, och en vanlig möhippa med de som är med på bröllopet, så kan det ju finnas ett helt kompisgäng (tex från jobbet/fotbollslaget/mammaträffarna) som inte är bjudna men som ändå är bra vänner. Och som då ordnar en egen möhippa trots att de inte ska på bröllopet. Helt ok och inte helt ovanligt det heller.

Däremot är det fel när den vanliga möhippan hör av sig till några extra persner som inte är bjudna på bröllopet, och försöker få med dem på möhippan (för att det bli rbilligare om det är fler deltagare...).

...

Så om ingen på jobbet är bjuden men de ändå vill göra något trevligt så ser jag inget fel i det. Innehållsmässigt verkar det ju dock tyvärr vara en riktigt sunkig möhippa men det är ju en annan fråga ... ;)

Och du behöver inte känna dig dum om du tackar nej till att delta.

• Björnmossa

Håller med miss Cee, om tex jobbarkompisarna gör en egen (och mindre påkostad) hippa så är det en annan sak.

Jag skulle ha varit med på en sån sak om ingen var bjuden och om det hölls på en lagom nivå. Kidnappa henne efter jobbet och äta picknick i det gröna, kanske gocart innan. Något rart och trevligt med lite tanke men inte så dyrt och inget som pågår hela kvällen och natten eftersom man inte känner varandra jätteväl.

• Bling1975

Jag håller också med miss Cee, om det är separat "jobbhippa" så är det väl bara trevligt om den är trevligt anordnad även om ingen är bjuden på bröllopet. Själv så gifte jag mig utomlands och hade fest senare och mina fina vänner hade en möhippa innan ändå. jag har också en vän som bara gifte sig med familjen och någon enstaka barndomsvän närvarande. Vi fick senare komma på en enklare "vi har gift oss fest" och henne hade vi också hippa för.

Men om det är ett stort bröllop där många gemensamma vänner är bjudna men inte jag så hade jag nog faktiskt inte gått på hippan heller.

Stitch längtar efter Lilo
  • Anonym (mh)

När jag gifte mig för 3 år sedan så ordnade mina kollegor en hippa där det var blandat killar och tjejer. Ingen från jobbet var bjuden, men några var i kyrkan och tittade. Sen fick jag även en vanlig möhippa av de vänner som var bjudna på bröllopet.

• Anonym (hemlig)

Tack så mycket för alla svar.

Jag kommer inte att gå eftersom jag inte gillar att man ska göra något mot henne som hon inte vill. Dessutom känner jag att det blir lite för dyrt för en kväll med en kollega som jag inte ens pratar med dagligen.

Återigen: tack för svaren!

Svar på tråden Möhippa fast inte bjuden på bröllopp?