• Anonym (frågande)

Visst måste man väl få ge sina barn puss och kram?

Av en anledning gör soc en utredning i vår familj och min dotter var på samtal där i veckan. Hon är 8,5 år. De hade pratat kring beröring. VAd hon tyckte om pussar och kramar och vem som brukade göra det med henne. Dottern sa då att det är jag (mamma) som brukar det. Och hon fick då rita hur hon tyckte det kändes. När hon berättade för mig avd soc frågat henne om blev jag så här frågande: är det fel att ge sina barn pussar och kramar? Min dotter tycker om närkontakt, kommer gärna fram och ger puss och kram. Är det konstigt att man pussar och kramar sina barn,tex när man hämtar/ lämnar, när de kommer em från aktiviteter osv

• Svar på tråden Visst måste man väl få ge sina barn puss och kram?
  • Klumpedumpe

Nej, det är inte fel att ge sina barn pussar och kramar!
    Jag pussar och kramar min dotter (2,5år) massor av gånger varje dag, ibland stjäl jag ofrivilliga kramar och pussar. Hon å andra sidan pussar oss (mamma/pappa/bonussyskon) när hon känner för det.

Men skulle ett barn via ovilja mot närhet så får man tänka om, en av bonusdöttrarna visar tydligt att hon tycker det är jobbigt med för mycket närhet och då får närhet ske på hennes villkor.

Varför är ni under utredning?

• Nyfiken gul

jag pussar och kramar mina tre söner för glatta livet... den älsta fyller snart 12 och än så länge har han inga protester. Han vill gärna ha en godnattpuss och kramas gärna och vill också gärna sitta i knät om han får och kan eller bara sitta nära.
    Mellansonen på 10 är kanske inte allt för kramig men har inget emot att jag gör det och han får givetvis också pussar.
    Lillsonen på 2 år är världens mest kramsjuka kelgris och pussar och kramar både mig och pappa , farmor och mormor.

jag tycker inte pussar och kramar är fel oavsett ålder, däremot kan jag ha vissa betänkligheter över att man pussar sina barn på munnen när dom är äldre. Att man pussas med dom som små gör mig inget, men skolbarn och pussar på munnen , nja... och inte heller att ideligen pussa och krama och klämma och känna i tid och otid. det gör mig också lite fundersam.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (M)

vad är det för fel att pussa sin mamma på munnen... oavsett ålder.. ?!
    Min mamma får ibland puss på munnen trots att jag är 27år. Dock inte bland folk, om jag får bestämma =)
    Pussar å kramar min son på snart 3år rätt mycket. Han kan komma ibland själv å ge en puss och/eller en kram. Bara mysigt. Visa att man tycker om varandra.
    Jag älskar min son, min mamma, min pappa, pojkvännen... men inte alla på samma sätt såklart. Å det är ju inte samma känsla som förmedlas i de pussarna, men pussas ju dessutom på olika sätt. beroende på om det är en vänskaplig puss, en myspuss med sonen eller en kärleks/passionerad puss till pojkvännen...

Sen finns det ju, tyvärr, de som tar det på ett annat sätt. Personer som pussar på barnen av andra anledningar. Sådant tycker jag bland det värsta som finns!!!!!!

• MissLillan

Hmm Jag tror inte du ska fundera på det så mycket. Vet inte varför ni är under utredning. Men att fråga om beröring på det viset är nog för att komma fram till om det har hänt något annat kanske med barn i skolan, lärare eller någon annan vuxen. Det behöver absolut inte vara riktat mot dig som mamma!

• Lille Gris

Jag vet inget om socutredningar egentligen och ännu mindre varför just ni blir utredda. Men kan det inte vara ett steg i utredningen att se om barnet känner sig älskad av dig/er föräldrar och även hur ni visar er kärlek?
    Och förstås, som redan har skrivits, se om det förekommer kroppskontakt från något håll som barnet inte uppskattar lika mycket.

• Mother of 5
    Anonym (M) skrev 2010-06-03 22:16:35 följande:
    vad är det för fel att pussa sin mamma på munnen... oavsett ålder.. ?!
    Min mamma får ibland puss på munnen trots att jag är 27år. Dock inte bland folk, om jag får bestämma =)
    Pussar å kramar min son på snart 3år rätt mycket. Han kan komma ibland själv å ge en puss och/eller en kram. Bara mysigt. Visa att man tycker om varandra.
    Jag älskar min son, min mamma, min pappa, pojkvännen... men inte alla på samma sätt såklart. Å det är ju inte samma känsla som förmedlas i de pussarna, men pussas ju dessutom på olika sätt. beroende på om det är en vänskaplig puss, en myspuss med sonen eller en kärleks/passionerad puss till pojkvännen...

Sen finns det ju, tyvärr, de som tar det på ett annat sätt. Personer som pussar på barnen av andra anledningar. Sådant tycker jag bland det värsta som finns!!!!!!
    Jag pussar mina barn på munnen, men de är 5år och neråt. Men att pussa sina vuxna barn på munnen är för mig helt bisarrt.

Jag skulle bli fullständigt vansinnig om min mamma gjorde det (jag är 28).
  • Bangbang

Jag pussar mina barn 1 och 2½ hela tiden. Har även pussat min mamma i vuxen ålder. Herremin att pussa sina syskon, barn eller föäldrar anser då jag inte alls som något konstigt.

Svar på tråden Visst måste man väl få ge sina barn puss och kram?