• elinile

"Vanligt" hus utvändigt, gammaldags & lantligt invändigt, tips tack!! :-)

Min dröm har alltid varit ett gammalt fint hus med trägolv, mycket pärlspont, högt till tak, fina spröjsade fönster, vitmålad härlig trappa med pärlspont, gamla vitmålade möbler, dubbeldörr osv. osv... Drömmen kommer alltid vara ett sådant hus och någon gång kanske drömmen blir verklighet, vem vet... Men just nu är det inte aktuellt att vare sig flytta eller skaffa ett sådant hus överhuvudtaget eftersom de blir alldeles för dyra.

Vi bor i ett 1 1/2-planshus från -79, inga spröjsade fönster och inget speciellt så... Har påbörjat att byta ut nyare möbler mot gamla och försöker få till en inredning som känns gammaldags, men känner inte att jag lyckas så bra... Tips & idéer tack!! O ännu hellre bilder om ni har, ni som också bor i "nya" hus men inrett dem gammaldags, lantligt, vitt...

• Svar på tråden "Vanligt" hus utvändigt, gammaldags & lantligt invändigt, tips tack!! :-)
  • Lena

byt fönster och köksinredning när det blir aktuellt med invändig och utvändig renovering. Formen och modellen på fönstrena gör mycket för känslan. Så även dörrar och köksinredning.

• nilla 1972

hm, oftas lyckas man bäst med att föra in prular, färger med husets byghgnadsår. men  visst kan man ändra om helt om man vill. huvudsaken är att dun och fam, trivs

• Mon Amie

Hejhej!

Du behöver ju inte köra värsta shabbystilen utan en lite mer traditionell avskalad lantlig stil. Tänk på att detaljer gör massor.
    En enkelt knep, om ditt hus är av trä, är att tex måla det rött eller gult (i stället för blått t ex) och omgärda det med vackra vita staket och grindar.
    Plantera gammaldags växter såsom syren och schersmin i trädgården.

Vi jobbar på ett hus från 1978 och har väl lite samma "problem". Det gäller att hitta sin egen lantliga stil liksom.

vaniljdrom.blogspot.com/

• Needy

Vi har med ett "vanligt" hus..och ett gammalt sekelskifteshus har förr alltid vart min högsta dröm. Inte nu. Nu är min dröm ett nybyggt hus..
    MEN vi bor i ett tegelhus- enplans- som vi förvandlar till vårt drömhus.

Det är faktiskt detaljerna som gör det, som Mon Amie sa..

Lycka till.

• supersötasilversara

Spröjs på fönstren och fina spegelinnerdörrar. Sen kanske välja lister som är lite mer gammeldags. (+tapeter och golv såklart, men de där detaljerna gör nog sitt väldigt mycket!) Jag tror att det går bra att skapa ett lantligt hem i ett mordernare hus, med rätt möbler och inredning. Sen blir det väl aldrig som ett "äkta" lantligt gammalt hus med högt i tak och höga fönster, men det gör inget tycker jag.

Lycka till!

• elinile

Tack för era tips och idéer!! Har ni några tips på bloggar man kan gå in på? Förutom era egna som jag redan varit inne på...

• mrs Elliott

Vi har ett hus från 73 - vår stil är lite mer engelskt lantlig och blandad vilket passar bättre till ett tegel hus . Har några bilder i mitt album.

• Freiya

det finns ju några trådar här inne om vitt och lantlig inredning, de som hänger där inne har kanonfina bloggar!
    sen vill jag tipsa om en som inte bloggar längre, men hennes blogg ligger fortfarande uppe, finare hus och detaljer finns nog inte!
    www.spetsochsnor.blogspot.com/

Jag säger som de andra, detaljer detaljer detaljer! sätt upp fuskspröjs, det är skitenkelt. nya golv och tapeter, lite loppisfynd eller måla bara om några möbler slitet vitt.
    Man är ju faktiskt inuti huset när man ser inredningen, det är ju sällan man ser insidan och utsidan samtidigt ändå :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • elinile
    Freiya skrev 2010-06-14 19:09:43 följande:
    det finns ju några trådar här inne om vitt och lantlig inredning, de som hänger där inne har kanonfina bloggar!
    sen vill jag tipsa om en som inte bloggar längre, men hennes blogg ligger fortfarande uppe, finare hus och detaljer finns nog inte!
    www.spetsochsnor.blogspot.com/

Jag säger som de andra, detaljer detaljer detaljer! sätt upp fuskspröjs, det är skitenkelt. nya golv och tapeter, lite loppisfynd eller måla bara om några möbler slitet vitt.
    Man är ju faktiskt inuti huset när man ser inredningen, det är ju sällan man ser insidan och utsidan samtidigt ändå :)
    Har varit inne på hennes blogg, helt underbart hus!!! Fuskspröjs har vi funderat på, tips hur man gör egna??
  • nemo08

Vi bor i ett enkelt hus som är byggt 1962 och jag älskar också den lantliga stilen och försöker smyga i den lite här och var i huset (min man är ju inte helt såld på den linjen...!). Har lite bilder på min blogg och har även en blogglista till höger med mina favoriter- gå in på Fyra årstider, där snackar vi bullerbynlantligt (inte BARA vitt)!
    Jag målar lite egna småmöbler, hyllor, pallar som jag naggar lite med sandpapper för att få den "slitna looken".
    http://viktor08.blogspot.com/
    Lycka till! Helena

• Freiya
    elinile skrev 2010-06-14 19:46:31 följande:
    Har varit inne på hennes blogg, helt underbart hus!!! Fuskspröjs har vi funderat på, tips hur man gör egna??
    Jag såg i nåt nummer av drömhem & trädgård tror jag det var, att en tant hade gjort egna spröjs.Jag tror att hon helt enkelt öppnat fönstrena och byggt med lister inuti!
    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • nilla 1972

det viktigaste är att man tivs och att huset funkar för sina behov, dom målen vi har i dag me gammaldags känsla håller sig oftast tilöl romantisk stil mycket spets och vitt. men förr så var det nog väldigt uppblNDt också med olika stilar, det va arvegods + sådant som var modernt då.

se till att kunna leva och trivas i ditt hem.

skAa jag säga som har massor av ider å stilar i huvudet, men ja skapar en egen tråd för att inte ta över här.

ps. hoppas du får till det, kram nilla.

• ET01

Hej,
    sänder en bild på en tapet som är otroligt fin. Man riktigt känner hur bra man skulle trivas i ett rum med den på väggarna.
    Tyvärr skrev jag inte upp vad tapeten hette, men bakgrundsfärgen är vaniljgul med vita prickar.
    Jag lånade hem en våd av den från Colorama när jag fotade "Pösmunken" och "Sovande höna" åt www.skulpturen.se
  • elinile

Tack för fler svar! Vi håller precis på att förvandla vårt kök till mer lantligt. Bygger igen över skåpen med pärlspont o klär de öppna sidorna med pärlspont. Har också tagit bort ett överskåp för att sätta öppna hyllor. Blir finfint!! Men vi har ett problem... Tapeten... Kan verkligen inte bestämma oss!! Hittade drömtapeten i ett fik på Öland i helgen men den utgick ju givetvis för 5 år sen, suck... Ska ge mig på en efterlysning i en ny tråd tänkte jag! Den var vit med blomrankor i beige. Från Midbec, Paso Doble.

Har ni tips får ni gärna komma med dem!

ET01: Den tapeten du visar är superfin! Kommer från Boråstapeter, Bohéme. Men vill inte ha gult i köket...

• Annnah

Du kanske skulle starta en tråd för oss som vill renovera våra "nya" hus till ett gammalt utseende?
    -för vi är helt inne på det.
    Vi köpte ett modulhus (heter det så?) för ca 5 år sen. Byggt 82, bajsbrunt med orangea knutar, bajsbrunlaserade fönster där även spröjset är brunt....
    Men drömmen är ju lanligt, charmigt- nött och vitt, vilket vi håller på att sakta men säkert förvandla huset till.
    Utvändigt har vi målat om och rivit den forna altanen och byggt ett nytt uterum. Invändigt är vi också igång.
    Vi lyckades köpa ett utställningskök till halva priset så nu håller vi på att sätta in mina drömmarna lantkök- men till lagomt pris
    -men allt tar sin tid......

Kika på länken så kommer några bilder på hur det blev utvändigt efter att vi målat om och byggt nytt uterum ,om någon e intreserad:
    http://nybylivet.blogspot.com/2010/09/sahar.html

• FlaxMamma

Hej.. vi har ett sånt där fruktansvärt tråkigt 60-70 talshus som vi renoverat lantligt/modernt. vi har en del kvar men är på god väg. nu letar jag lite gamla fönster och dörrar som ska få bo i huset. titta gärna in på min blogg om du vill.
    Kram Linda

www.vitaloppan.wordpress.com
  • elinile
    Annnah skrev 2010-10-06 22:32:09 följande:

Du kanske skulle starta en tråd för oss som vill renovera våra "nya" hus till ett gammalt utseende?
    -för vi är helt inne på det.
    Vi köpte ett modulhus (heter det så?) för ca 5 år sen. Byggt 82, bajsbrunt med orangea knutar, bajsbrunlaserade fönster där även spröjset är brunt....
    Men drömmen är ju lanligt, charmigt- nött och vitt, vilket vi håller på att sakta men säkert förvandla huset till.
    Utvändigt har vi målat om och rivit den forna altanen och byggt ett nytt uterum. Invändigt är vi också igång.
    Vi lyckades köpa ett utställningskök till halva priset så nu håller vi på att sätta in mina drömmarna lantkök- men till lagomt pris
    -men allt tar sin tid......

Kika på länken så kommer några bilder på hur det blev utvändigt efter att vi målat om och byggt nytt uterum ,om någon e intreserad:
    nybylivet.blogspot.com/2010/09/sahar.html

Superfint!! En sån altan och tralldäck vill jag också ha!!
  • elinile
    FlaxMamma skrev 2010-10-06 23:54:35 följande:

Hej.. vi har ett sånt där fruktansvärt tråkigt 60-70 talshus som vi renoverat lantligt/modernt. vi har en del kvar men är på god väg. nu letar jag lite gamla fönster och dörrar som ska få bo i huset. titta gärna in på min blogg om du vill.
    Kram Linda

www.vitaloppan.wordpress.com
    Jättefint! Verkligen! Duktig du är på att renovera gamla möbler. Målar också en del, blir så himla fint!!
  • FlaxMamma

Tack så jättemycket:) vad kul, har du också en blogg? Så jag får se dina fina möbler?

Svar på tråden "Vanligt" hus utvändigt, gammaldags & lantligt invändigt, tips tack!! :-)