• Anonym

Vart hittar jag skilsmässopapper?

Vart hittar jag skilsmässopapper på nätet?
    Har sökt på skatteverket men ej hittat.
    Jag orkar inte längre.
    När jag känner mig ledsen, bryr sig inte min man. Han bara skäller på mig.
    När jag är sjuk får han mig att få dåligt samvete för då skulle ju han ha gjort
    både det ena och det andra.
    Allt är fel på mig, allt allt allt, jag orkar inte mer!
    Snälla berätta vart jag kan finna dessa papper om någon vet.

• Svar på tråden Vart hittar jag skilsmässopapper?
  • NovaAlexandra

Det är väl så enkelt att du lämnar ett papper där det står "vi, makarna siochså önskar äktenskapsskillnad" Och underskrivet av båda och det lämnas till tingsrätten!

• mammutten81

Nä, vad kort och kylig jag lät!
    Förlåt.
    Min vännina gick till tingsrätten och hämtade papper.
    Kolla med dom.

• montja

Ååå vad irriterade jag kommer inte på nu men de på skattekontorets folkbokförings sida borde kunna svara vart du ska vänd dig. Hittade detta på näetet iaf www.skilsmassaonline.se/

• mammutten81

Nova, nej det är det inte.
    Min vänina var tvungen att fylla i en blankett och sedan betala typ 300 när den skulle lämnas in.
    Och mannen kanske inte alltid vill skriva under.

• Jojjanna

När jag skilde mig så begärde jag papper hos tingsrätten och sen fyllde vi i papperen var för sig... jag tror att det räcker att bara den ena skriver på! Om ni har barn så får ni ju sedan vänta i 6 månader innan skilsmässan går igenom = den så kallade "betänketiden".

En viktig sak som ni inte bör glömma när ni skiljer er är att göra en ordentlig BODELNING!!! Enligt en jurist jag pratat med nu efteråt så ska det helst göras en formell bodelning via ett ombud. Vi visste inte om att det skulle göras då men enligt juristen så kommer den annars att hänga kvar resten av livet! När någon av er sedan dör så kommer bodelningen från skilsmässan att göras innan någon annan kan få ut något arv... låter långsökt att behöva tänka på sånt nu men det känns ju trist att sånt ska hänga kvar så länge!

• Anonym

Tack!
    Jag har hittat pappren nu. Ska sätta mig och läsa igenom dem.
    Tack!

• Sannive

Vägrar han att skriva på kan du alltid lämna in en enskilld ansökan om äktenskapskillnad. Det som händer då är att ni får 6 månaders betänketid.
    Det kostar 450 att lämna in ansökan i expeditionsavgift.
    Har du fler frågor så skicka mig gärna ett litet meddelande, så kan jag tipsa om vart du kan vända dig!
    -styrke kram-

Svar på tråden Vart hittar jag skilsmässopapper?