• Guerita

Konisering = kejsarsnitt?

Hej alla.

Jag har just fått höra att en konisering, dvs avlägsnande av ett lager av livmodertappen pga cellförändringar, ofta innebär att man måste få kejsarsnitt. Detta pga av ärrbildning och att livmoderhalsen därför inte skulle kunna öppna sig som den ska.

Mitt första barn föddes genom kejsarsnitt då han var "överkokt" och stressad. Min dåvarande obstetriker sa ingenting om detta men nu undrar jag ju så klart om det kan vara det som gjorde att jag aldrig öppnades något nämnvärt och inte gick in i förlossningsskedet.

Ska väl nämna att jag inte bor i Sverige och att saker och ting funkar väldigt annorlunda här, framförallt är information något läkarna inte gärna lämnar ifrån sig. Det är lite "oroa dig inte lilla gumman, jag tar hand om det här"-attityd. Men jag är svensk så jag vill VETA :). Och så vill jag veta om det blir likadant nu med nummer 2 också... Så om någon har erfarenhet av detta eller info skulle det uppskattas.

• Svar på tråden Konisering = kejsarsnitt?
  • Avelyn

Jag har genomgått konisering. Har inte fått någon info om att det skulle leda till kejsarsnitt. Aldrig hört något om det.

• mamma till tre troll

har genomgått konisering o i januari födde jag vanligt ut en kille på 5kg enda som var för mig att jag hade lite ärrbildning o öppningen tog lite längre tid.. o när dem var där o hjälpte till så gjorde de MEGA ont.. men dem sa att de inte hindrade att föda vanligt efter en koniseing.

• swimle
    Avelyn skrev 2010-06-04 07:20:38 följande:
    Jag har genomgått konisering. Har inte fått någon info om att det skulle leda till kejsarsnitt. Aldrig hört något om det.

Det har jag med gjort, en ganska stor sådan hadde sista stadiet i cellförändringar, sis tror jag det hette!!

Jag och min make försöker få barn igen, det ända jag fått reda på är att det kan vara lite svårare att bli gravid, inget om att man måste snittas!

• sextiotalist

Jag är koniserad och fick kejsarsnitt då jag inte svarade på gelningen de gjorde för att få igång förlossningen.
    När jag pratade med läkaren efteråt så kunde de inte svara på om det berodde på koniseringen eller ej, det kan bero på det, men de hade inga vetenskapliga belägg för det. Men min läkares erfarenhet var att det som jag råkade ut för var vanligare hos koniserade kvinnor, men inte så vanligt att man skulle se det som en "biverkning"

• nian74

Jag har genomgått en konisering och fött två fyrakilos bebisar efter det - båda förlossningarna tog tre timmar! (var iofs mitt tredje och fjärde barn). De sa inget till mig om kejsarsnitt efter operationen.

• Friiida01

Jag tog faktiskt upp frågan med min barnmorska tidigare i veckan! Inte ett ljud om kejsarsnitt.

Däremot sa hon att eftersom livmoderstappen kortas ner så är det mindre som "håller emot" bebisen och det KAN bli en för tidig förlossning. Det beror dock helt på hur mycket man har tagit bort. Förr i tiden var tekniken inte lika fin som den är idag och man kunde ta bort en hel del, då var risken större. Men det var så längesen att dom som koniserades då är för gamla för att bli mammor idag!

Eftersom jag ställde frågan så tyckte hon att deras doktor skulle få kika på mig så jag fick ett svar och slapp tänka på det mer, så nästa vecka ska jag göra ett vaginalt ultraljud för att få veta hur mycket dom tog bort helt enkelt. Jag fick uppfattningen om att det normalt inte är ett problem alls, utan anledningen att dom kollar är snarare att jag frågade än något annat!

I allas journaler kan dom ju se vilka som har gjort en konisering så dom vet ju om det i vilket fall som helst!

• Guerita

Hej och tack för alla svar!

Det var första gången jag hörde det igår och jag koniserades i mitten på 90-talet och födde barn för ett par år sen utan att höra ett knyst om detta.

swimle skrev 2010-06-04 07:25:05 följande:
    Jag och min make försöker få barn igen, det ända jag fått reda på är att det kan vara lite svårare att bli gravid, inget om att man måste snittas!
    Jag har haft lätt för att bli gravid så det har inte koniseringen inverkat på.
    Friiida01 skrev 2010-06-04 08:01:44 följande:
    Däremot sa hon att eftersom livmoderstappen kortas ner så är det mindre som "håller emot" bebisen och det KAN bli en för tidig förlossning. Det beror dock helt på hur mycket man har tagit bort. Förr i tiden var tekniken inte lika fin som den är idag och man kunde ta bort en hel del, då var risken större. Men det var så längesen att dom som koniserades då är för gamla för att bli mammor idag!
    Det kan vara så att här i landet så har de använt den äldre tekniken lite längre och att det därför fortfarande finns kvinnor i barnafödande ålder som har detta problemet. Det är lite 3de världen där jag bor (eller 2da världen kanske beskriver bättre)
    mamma till tre troll skrev 2010-06-04 07:24:08 följande:
    har genomgått konisering o i januari födde jag vanligt ut en kille på 5kg enda som var för mig att jag hade lite ärrbildning o öppningen tog lite längre tid.. o när dem var där o hjälpte till så gjorde de MEGA ont.. men dem sa att de inte hindrade att föda vanligt efter en koniseing.
    Jag får känslan av att man här inte sätter igång förlossningar. Antingen startar de på egen hand eller så blir det kejsarsnitt. Kanske därför de säger att man måste göra KS om man är koniserad för att de inte vill sätta igång en naturlig förlossning...

Min förra läkare (vi har bytt den här gången) var en sån som inte gav någon info alls. När vi frågade efter profylax sa han att oroa dig inte, jag pratar dig igenom hela förlossningen. Sen försvann han på semester dagen innan BF och när han dök upp igen en vecka senare så sa han "ojdå här var det lite fostervatten, det blir kejsarsnitt i morgon bitti. Välkommen!" Och jag har aldrig fått någon förklaring till orsaken vilket nog är varför jag "griper efter halmstrån" så när jag hörde detta kändes det som att "aha en anledning!" om ni förstår :).
  • Minimalla

Jag har hört att det ibland kan gå trögt att öppna sig de första centimetrarna under förlossningen just på grund av ärrbildning, men det behöver inte vara så. Jag har själv  genomgått en konisering för ca 15 år sedan och har haft ett väldigt snabbt öppningsförlopp med båda mina barn. Innan jag blev gravid frågade jag flertale gånger  om det kan vara svårt att bli gravid efter en konisering, men har alltid fått svaret "snarare tvärtom". Jag har blivit gravid inom ett par månader alla tre gånger.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
  • CLT

Intressant!
    Jag har gjort konisering och första förlossningen slutade i akutsnitt, öppnade mig totalt 5 cm trots lång tid med värkstimulerande...
    Dessutom blev jag sjukskriven i v32 pga förkortad livmodertapp...Men den kanske var förkortad hela tiden pga koniseringen???
    Andra barnet blev det planerat snitt. Tredje barnet blir oxå planerat snitt tyvärr...

• Kickislillapojke

Hej! Jag gjorde en konisering förra året, allt gick bra när jag vaknade upp valde jag att åka hem direkt. Inga konstigheter alls! Men 12 dagar senare hamnade jag i en mardröm, såret på tappen brast och jag förlorade ca 2,5 liter blod. Läkaren sa att detta va extremt ovanligt och konstaterade även att jag har lätt för att blöda. Igår va jag på den årliga kontrollen (cellprov), det tog ca 15 min för henne att ens hitta tappen, hon sa att den va väldigt liten å kort. När hon väl hittade den följde flera minuter i fruktansvärd smärta, hon var tvungen att pressa borsten igenom ärrvävnaden som hade täckt öppningen.
    Känner fortfarande ilningar å molande :(

Svar på tråden Konisering = kejsarsnitt?