• Anonym (Lurad?)

Barnförsäkring, dyrt eller billigt?

Hade i veckan en oberoende försäkringsmäklare hemma hos oss som hjälpte oss gå igenom våra försäkringar. Nu vet jag ju att han vill sälja men för honom spelar det ju ingen roll vilket bolag vi väljer eftersom han får provision från alla bolag.
    I vilket fall så det bolag som verkade ha bäst avtal när man jämförde de stora bolagen var Trygg Hansa. det var i alla fall min uppfattning. Vi tog maxbelopp med eftersom vi har råd med det. mDet gör att försäkringen kostar 173 kronor i månaden från det att barnet är sex månader, de första sex månaderna är gratis.

Nu tycker min far att vi för det första inte bordet tecknat försäkring redan eftersom det är onödigt... Jag är helt av motsatt åsikt. Och för det andra tycker han att försäkringen är dyr. Försökte förklara för honom att det bolag jag har idag så skulle det kosta 125 kronor i månaden och den försäkringen var nog ungefär hälften så bra som den på trygghansa...

Är det dyrt, 173 kronor i månaden?
    Vad kostar din barnförsäkring och i vilket bolag har du den?

I frsäkringen ingår även föräkring mot ekonomisk invaliditet. Dvs om mitt barn skulle bli arbetsoförmogen till låt säga 50% så betalar försäkringen ut en viss summa enligt en tabell. Min far hävdar att mitt barn då troligen kommer få delvis sjukpension ioch därmed få pengar från staten och får barnet pengar från staten så kommer försäkringsbolaget inte att betala ut den engångssumma som försäkringen säger sig ge vid ekonomisk invaliditet. Min far säger tvärt emot vad försäkringsmäklaren sa till oss...
    Vem har rätt? Min far eller försäkringsmäklaren?

Tycker försäkringar var svårt redan innan och nu undrar jag om jag har blivit lurad?

• Svar på tråden Barnförsäkring, dyrt eller billigt?
  • Philippa

Du har absolut INTE blivt lurad och det är jätteviktigt att försäkra så fort som möjligt!

• Anonym

Nej, din pappa har helt fel!
    Man ska teckna försäkringar så tidigt som möjligt för att minska risken att man hinner upptäcka några sjukdomar eller annat avvikande.
    Och försäkringar är dyrt, men om man det blir så att måste nyttja försäkringen så är det värt det.

Och statens hjälp vid sådana tillfällen är ett skämt. Det är definitivt inte så enkelt som att man får sjukpension om det är något, de kan mycket väl bedöma det som att man är arbetsförmögen ändå.
    Sjukpensionen är dessutom skamligt låg, ersättning från en försäkring drygar ut det. Dessutom kan en försäkring bekosta hjälpmedel som är bättre och dyrare och som staten anser vara onödiga.

Min man har ett handikapp och han får tack vare sin barnförsäkring ut några tusen extra i månaden. Vilket är till stor hjälp eftersom han pga sitt handikapp har svårt att klara ett arbete.

Så strunta i din far som uppenbarligen inte vet vad han pratar om.

• Anonym (Lurad?)
    Philippa skrev 2010-06-04 08:54:01 följande:
    Du har absolut INTE blivt lurad och det är jätteviktigt att försäkra så fort som möjligt!
    Ja så kände jag med! Att man ska försäkra så fort som möjligt!
    Jag tog ju en gravidförsäkring och köpte till extra paketet och då gälelr ju den 6 månader efter födelsen men självklart ville jag ju ändra det till en barnförsäkring så fort som möjligt!
  • Anonym (Håller med)

Hej!
    Jag håller med föregående skribenter.
    En barnförsäkring ska tecknas fortast möjligt, helst redan när barnen ligger i magen...

Vi tecknade Trygg Hansas vänta barn, när jag var gravid, och sen övergick den i en barnförsäkring när barnet var fött, de första 6 månaderna var gratis precis som du skriver.

Vi har denna försäkring på båda barnen, och betalar precis som du ca 170 kr per barn.
    Min son råkade ut för en olycka för ca två år sedan, och när vi ringde Trygg Hansa var de mycket bra att ha att göra med. Det är också viktigt.

• Anonym (Lurad?)

Tack för era snabba svar!
    Och speciellt tack till dig anonym som berättade om din man, då vet jag att jag visst får ut pengar från försäkringen om det skulle vilja sig riktigt illa!

För precis som du skriver så är ju sjukpensionerna löjligt låga och kan barnförsäkringen dryga ut den så är det ju perfekt! Ingen önskar ju åt sitt barn att lev apå sjukpension men man vill ju kunna hjälpa om så är fallet!

Och jag hade själv räknat med nästan 200 kr imånaden på barnförsäkring. Det måste få kosta, det är ju trots allt det dyrbaraste jag har!

• tree

Hej!

Vi har också kommit fram till att Trygg-Hansa är bästa försäkringen, men var den där försäljaren från försäkringsrådet? De är inte oberoende, nämligen. När en "sann" mäklare, som verkligen kan och får sälja alla försäkringarna, uttalade sig så sa han att Skandia hade den bästa. Men på det fina pappret som försäljaren som kom hem till oss hade så verkade det ju inte så. Och det är ju svårt att få tillräcklig information om försäkringarna på hemsidan. Jag har haft Trygg-Hansas barn och olycksfallsförsäkring, och har nu Trygg Vuxen, mycket bra försäkring! Lutar åt att det dottern också får den (min man har Skandias motsvarande, och den har också funkat bra för honom).

• Anonym (Lurad?)
    tree skrev 2010-06-04 09:15:16 följande:
    Hej!

Vi har också kommit fram till att Trygg-Hansa är bästa försäkringen, men var den där försäljaren från försäkringsrådet? De är inte oberoende, nämligen. När en "sann" mäklare, som verkligen kan och får sälja alla försäkringarna, uttalade sig så sa han att Skandia hade den bästa. Men på det fina pappret som försäljaren som kom hem till oss hade så verkade det ju inte så. Och det är ju svårt att få tillräcklig information om försäkringarna på hemsidan. Jag har haft Trygg-Hansas barn och olycksfallsförsäkring, och har nu Trygg Vuxen, mycket bra försäkring! Lutar åt att det dottern också får den (min man har Skandias motsvarande, och den har också funkat bra för honom).
    Exakt hur oberoende han är är svårt att säga... han får mellan 15-30% beroende på vilket bolag han säljer från så helt oberoende är han nog inte. Skandia satte han som tvåa hos oss och hem- och bilförsäkringar skulle vi ha kvar hos Länsförsäkringar för i vårt län är de helt enkelt bäst (där kunde han ju ha sålt till oss med för jag var beredd att byta men mäklaren sa stopp)...

Men från försäkringsrådet tror jag inte han var vad det nu är :D
    Han har en egen firma i vilket fall så mycket vet jag och att han lämnade papper från myndigheten som inspekterar hans arbete...

Men jag kände mig inte lurad igår och bör nog egentligen inte lyssna på min far för han verkar ju inte veta vad han pratar om! Min far hävdade ju att mäklaren ljög för oss när han sa att man inte får ut från försäkringen och staten samtidigt vilket någon i tråden visat att man visst får.
Svar på tråden Barnförsäkring, dyrt eller billigt?