• Cecilia71

Rekommendationsbrev från präst

Hej!

Jag har blivit ombedd av två bekanta att skriva ett rekommendationsbrev i min egenskap av präst. Det ska bara vara en halv A4-sida, men det är svårt att veta vad som ska skrivas. Jag känner dem genom vänner, och vi har träffats i olika sammanhnag genom åren. Men har någon tips på hur ett rekommendationsbrev bör formuleras? Det finns liksom ingen mall som hjälp?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 09:12
    Det ska skrivas, eller översättas, till engelska. Jag gissar att det ska med till landet. Det ska alltså inte intyga sökandens religiositet, utan min bedömning av de sökande som blivande adoptivföräldrar.

• Svar på tråden Rekommendationsbrev från präst
  • Stårschan

Vad är syftet med rekommendationsbrevet? Vem ska läsa det?

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • snötnos

Hej!
    Det är i första hand barnhemmet som ska utse det barn som kommer att tilldelas paret som läser brevet. Referensbrevet är en bilaga i medgivandeutredningen som paret gör med kommunen och socialsekreteraren kan vilja ringa dig och/eller träffa dig också, för att få en kompletterande uppgift om vem du är.

Enligt kommunens anvisningar kan följande stå med:

Vad känner du till om sökandens erfarenhet och kontakt med barn?
    Hur ser du på sökandens möjlighet att klara av de krav och påfrestningar som det kan innebära att vara förälder till ett adoptivbarn?
    Beskriv de blivande föräldrarnas relation till varandra.'Finns någon ytterligare information som du tror kan ha betydelse för sammanhanget?
    Underteckna referentbrevet med namn, adress och telefonnummer samt datum.

Har även inboxat dig!
    Lycka till!

• M2003

Är det som egenskap av präst skall du sannolik intyga att de är aktivt Kristna - går i din församling och går i kyrkan. När vi har adopterat har vi i ett par av fallen behövt intyg på vår aktivitet inom vårt samfund eftersom barnhemmen har krävt adoptanter som är aktivt Kristna och mödrarna har önskat kristna föräldrar till sina barn som de skulle adoptera bort. Vår präst har då också berättat att var och en av oss engagerat oss i olika verksamheter inom kyrkan tex barnverksamhet, sitter i kyrkorådet etc.

• en glad

Det handlar säkert om Korea. De vill ha intyg från en präst om de sökandes "förträfflighet" som goda samhällsmedborgare (bara för att man som präst, i deras ögon, är en trovärdig person). Du behöver inte intyga deras religiositet eller så .....

• M2003

Det är nog viktigt att du kollar upp i vilket syfte de skall ha rekommendationen från just dig. Till två av våra länder behövdes flera olika rekommendationsbrev. Dels flera från "vanliga" personer, ett från skolan (ett av våra barns fröken fick skriva ett och utgå från ett av syskonens utveckling utifrån sin professionella syn på barn och barnutveckling) och ett från vår präst som jag skrev ovan.

• M2003
    en glad skrev 2010-06-04 22:03:47 följande:
    Det handlar säkert om Korea. De vill ha intyg från en präst om de sökandes "förträfflighet" som goda samhällsmedborgare (bara för att man som präst, i deras ögon, är en trovärdig person). Du behöver inte intyga deras religiositet eller så .....
    Det beror helt och hållet på från vilket land man skall adoptera! Från vissa barnhem är religiositeten väldigt viktig från andra räcker det att bara leva efter "kristna" värderingar. Men som sagt prästen måste fråga i vilket syfte och kolla noga med paret om de har någon form av rekommendation hur det skall skrivas!
  • en glad
    M2003 skrev 2010-06-04 22:50:36 följande:
    Det beror helt och hållet på från vilket land man skall adoptera! Från vissa barnhem är religiositeten väldigt viktig från andra räcker det att bara leva efter "kristna" värderingar. Men som sagt prästen måste fråga i vilket syfte och kolla noga med paret om de har någon form av rekommendation hur det skall skrivas!
    Det var därför jag noterade att jag skrev utifrån "Korea-perspektiv"!
  • miism

Vi har också med intyg från en präst i vår ansökan. Det brevet fylldes i på ett färdigt formulär och där stod ingenting om vår kristna tro utan det var enbart en bedömning av att vi skulle bli bra föräldrar till ett barn utifrån referentens tolkning. Att det skulle vara en präst som skrev intyget beror nog mer på att prästen ses som en pålitlig person i många länder. Så hör med dina vänner om först och främst vilket land det gäller och sedan vad brevet ska innehålla. Det skiljer sig åt väldigt mycket från land till land.

• M2003
    miism skrev 2010-06-05 12:32:39 följande:
    Vi har också med intyg från en präst i vår ansökan. Det brevet fylldes i på ett färdigt formulär och där stod ingenting om vår kristna tro utan det var enbart en bedömning av att vi skulle bli bra föräldrar till ett barn utifrån referentens tolkning. Att det skulle vara en präst som skrev intyget beror nog mer på att prästen ses som en pålitlig person i många länder. Så hör med dina vänner om först och främst vilket land det gäller och sedan vad brevet ska innehålla. Det skiljer sig åt väldigt mycket från land till land.
    ...och från barnhem till barnhem. Det kan vara olika krav från samma länder också.
Svar på tråden Rekommendationsbrev från präst