• nnx

Köpenhamns Tivoli

Vi tänkte besöka Tivoli för första gången i sommar och undrar nu vad ni har för erfarenheter och tips om stället. Vilka är de bästa restaurangerna? Är toafaciliteterna fräscha? Finns det nåt bra och roligt  för en treårig kille där? Annat som kan vara bra att veta som ni vill dela med er av? Tack.

• Svar på tråden Köpenhamns Tivoli
  • Fikabröds Kungen
    nnx skrev 2010-06-04 13:11:44 följande:
    Vi tänkte besöka Tivoli för första gången i sommar och undrar nu vad ni har för erfarenheter och tips om stället. Vilka är de bästa restaurangerna? Är toafaciliteterna fräscha? Finns det nåt bra och roligt  för en treårig kille där? Annat som kan vara bra att veta som ni vill dela med er av? Tack.
    Har tyvär ingen erfarenhet,men precis som er så har vi planerat att åka dit i sommar med 2 killar på 2,resp 4 år.
  • Trillian

Vi har inte varit på Tivoli i år än, men om det är som det brukar vara finns det oftast massor för mindre barn att göra. De flesta karusellerna är barnkaruseller. Det finns också en liten musiklekplats där man kan banka och blåsa i olika markfasta instrument om man vill ta en liten karusellpaus.

Akvariet är väldigt omtyckt av mina barn. Det är ett saltvattenakvarie modell större under Konsersalen. Mina ungar är specialintresserade av fiskar, jag vet inte om det är vanligt. Det finns iallafall hajar och massor med andra fiskar.

Vi har aldrig ätit på de finare restaurangerna på Tivoli, utan brukar nöja oss med korv, hamburgare eller en pasta. Helt ok överlag, aningens dyrare än det är på stan förstås. Kaffet är rätt dåligt. Fika, med sockerchocker som får den tröttaste unge att orka uthärda att mamma åker Himmelskibet någon timme till finns överallt.

Toaletterna brukar vara fräscha. De finns inte på så många ställen men själva tivoliområdet är ju inte så stort så det brukar vara lätt att hinna i tid. Köerna är sällan länga, det finns många toaletter på samma ställe, och om man står med ett hoppande, olyckligt barn i kön blir man ofta framsläppt till nästa lediga toa.

Helgkvällarna på Tivoli kan vara rätt röriga. Men sällan så det känns hotfullt på något vis.

• nnx

Tack så mycket för informationen!

Vet någon möjligtvis om det kostar att gå på toa där? Maken påpekade att det är vanligt att betala på en del toaställen i Köpenhamn nämligen.

• Trillian

Jag bor i Malmö så jag bor sällan på hotell i Köpenhamn, men jag har vänner som bott här: www.nebo.dk/    de var nöjda .

Toaletterna på Tivoli är gratis vad jag kan komma ihåg. Men på huvudbangården kostar det om ni tar tåget  .

• vackrastarflow
    Trillian skrev 2010-06-05 21:27:17 följande:
    Jag bor i Malmö så jag bor sällan på hotell i Köpenhamn, men jag har vänner som bott här: www.nebo.dk/    de var nöjda .

Toaletterna på Tivoli är gratis vad jag kan komma ihåg. Men på huvudbangården kostar det om ni tar tåget  .
    Nej det är gratis även på Hovedbangården Jag brukar åka med tåg till Köpenhamn och jag måste alltid kissa när jag kommer fram. Då kilar jag ner till toaletten på stationen eftersom det är gratis och fräscht (det sitter två tanter och håller koll).
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-05 09:55:05 följande:
    Trillian

Vet du om något bra hotell i närheten som du kan reka ?
    Eftersom Tivoli ligger väldigt centralt så finns det massor av hotell runt omkring.
    Här finns massor av hotell:
    www.sembo.se/accommodation/City.aspx&type=0&packagename=1&producttype=accommodation
    Om länken inte funkar så skriv in Köpenhamn i boende och sen Visa hela utbudet. Om du zoomar in på kartan kan du se att Tivoli finns utmarkerat och sen att det finns massor av hotell där omkring.
  • vackrastarflow

Vi brukar förresten äta på Hard Rock Cafe som ligger i anslutning till Tivoli. Gott och roligt Kanske inte billigaste hamburgaren i stan men det ligger lite mer kvalitet bakom det.
    www.hardrock.com/locations/cafes3/cafe.aspx&MIBEnumID=3&src=homepage_locationdropdown
    De har en trevlig barnmeny också.

• Trillian

vackrastarflow-Fast tanken är väl att man ska betala tanterna? Det brukar jag göra och de brukar inte verka det minsta förvånade .

• lovely storm

jag rekommenderar alltid BAKKEN framför TIVOLI.

1. GRATIS INTRÄDE
    2. MATEN ÄR MKT BILLIGARE
    3. KARUSELLERNA LIGGER NÄRMARE VARANDRA

Tågtrafiken går var 20 minut till och från bakken (klampenborg) tar ca 20 minuter från centralstationen inne i köpenhamn.

PS. men som sagt gå in på respektive hemsida för info, smaken är som baken DELAD Flört

• vackrastarflow
    Trillian skrev 2010-06-06 09:34:58 följande:
    vackrastarflow-Fast tanken är väl att man ska betala tanterna? Det brukar jag göra och de brukar inte verka det minsta förvånade .
    Jag tror inte tanken är att betala tanterna, däremot kan man ju göra det om man vill. De får betalt för att sitta där, och alla pengar du lägger på deras fat går rakt ner i deras ficka

Jag har faktiskt aldrig sett nån betala där och jag har varit där rätt många gånger (fattar inte varför jag alltid blir så kissnödig efter jag åkt tåg hehe). Inte heller har jag sett nån köpa stringtrosorna som hänger i fönstret hihi!
  • Svana

Hej TS! Jag  bor i Köpenhamn. Kan varmt rekommendera Tivoli, vi är där flera gånger per år (har årskort) Tivoli är perfekt för 3-åriga pojkar. Mycket karuseller för barn i den åldern. De öppnade en ny Rasmus Klump-lekplats i maj. Den älskar min son och den är ju gratis. Jag rekommenderar att äta snabb-maten, gå på pizzerian mitt emot entrén till himmelskibet eller att välja något finare. De klassiska danska ställen brukar inte vara bra, så det har vi slutat prova. Hard Rock är också ett bra alternativ som någon sa. Om man ska jämföra Bakken och Tivoli så är ju Bakken bra mycket billigare, men Tivoli är vackrare. Bakken är ju bara karuseller och fulla danskar med hockey-frilla, hehehe. Jag känner att Bakken är något jag skulle ha gillat som tonåring. Tivoli har mycket  mer att bjuda på tycker jag :) Hotell känner jag inte till efters om vi bor här, men de är i alla fall många runt Tivoli.

• Trillian
    vackrastarflow skrev 2010-06-06 09:45:10 följande:
    Jag tror inte tanken är att betala tanterna, däremot kan man ju göra det om man vill. De får betalt för att sitta där, och alla pengar du lägger på deras fat går rakt ner i deras ficka

Jag har faktiskt aldrig sett nån betala där och jag har varit där rätt många gånger (fattar inte varför jag alltid blir så kissnödig efter jag åkt tåg hehe). Inte heller har jag sett nån köpa stringtrosorna som hänger i fönstret hihi!
    De har ju ett litet dricksfat som är avsett för just en slant. Alla som jag sett har betalat. Men, spela roll. Drickskulturen skiljer sig en del mellan Sverige och Danmark.

Bakken tycker jag också är ett väldigt bra alternativ. Speciellt som det ligger i en park så man kan ta sig en liten paus bland träden om ungarna börjar bli överspeedade. Fast om man vill semestra i stan är det ju rätt smidigt att bara promenera till Tivoli istället för att ta tåget till Bakken. Bakken kan vara rätt stökigt mitt i sommaren också, speciellt fram på kvällen.
  • Trillian
    lovely storm skrev 2010-06-06 09:45:00 följande:

jag rekommenderar alltid BAKKEN framför TIVOLI.

1. GRATIS INTRÄDE
    2. MATEN ÄR MKT BILLIGARE
    3. KARUSELLERNA LIGGER NÄRMARE VARANDRA

Tågtrafiken går var 20 minut till och från bakken (klampenborg) tar ca 20 minuter från centralstationen inne i köpenhamn.

PS. men som sagt gå in på respektive hemsida för info, smaken är som baken DELAD Flört

Så mycket närmare varandra ligger väl inte karusellerna ändå? Det är ju inga jätteområden det handlar om precis .
Svar på tråden Köpenhamns Tivoli