• mammas elin

    brun me 50+

    Hej

    Har en dotter som fylde 2 år nu 3 juni har solskyd 50+ till hene min pappa är ganska mörk kommer från österike så så mörka är vi inte men nu har jag smörjt henne på armr och i ansiktet men hon blir inte röd utan brun hon ser utt som om hon har en bondbräna dagis har varigt dåliga på att smörja henne men hon har inte blivigt bränd
    hon har oftast sol hatt på huvudet  men det händer att den åker av tit som tätt men hon har jätte mycket hår på huvudet hjälper det något

    ska man vara lika försiktig som föra året med solen eller är det lite bätre i år vi var inte ute så mycket då som vi hoppas kuna vara i år kuna åka i väg på sem

    tacksam för svar

  • Svar på tråden brun me 50+
  • Solskyddsexpert

    Hej!

    Som jag förstår dig har du en flicka som nu är 2 år gammal. Du undrar om hennes hud nu är automatiskt bättre skyddad i solen idag än när hon var yngre, för att hennes hud har "vant sig" vid solen? Så är tyvärr inte fallet. Din dotter har tur som har en hudtyp som gör att hon inte bränner sig lätt, men eftersom hon är så pass liten och hennes pigmenteringssystem ännu inte är färdigutvecklat är det viktigt att skydda henne (det gäller alla små barn!).

    Små barn ska man försöka hålla i skuggan och skydda med kläder och gärna solglasögon. Barn har tunt hår, så det räcker tyvärr inte som skydd utan försök att se till att hon har hatten på. Ska ni åka på semester till varmare breddgrader rekommenderar jag solfaktor SPF 50+.

    Hälsningar Mette

Svar på tråden brun me 50+