• Mandyyy

nekad semester som Timanställd?

Hej!
    Jag har en timanställning sen i julas.  När det blev dags för sommarschemat, satt jag upp vilka veckor jag kunde jobba heltid och vilka jag inte kunde då vi har bokat semester.

Men nu när jag fick hem mitt sommarschema ser jag att dem helt struntat i mina önskemål om semester. Dvs. jag har ingen semester överhuvetaget.

Har man inte rätt till semester 2-3 veckor när man är timanställd?

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 14:40
    som jag har förstått har man ingen rätt till att vara ledig för man är inte fastanställd?

• Svar på tråden nekad semester som Timanställd?
  • Birgitta2

Visst har du rätt till det. Det är ju bara att säga till. Du HAR rätt till semester, men obetald sådan eftersom du troligen får semesterersättning i pengar antingen varje månad eller vid årsslutet.

Alla har rätt till 25 dagars semester. Har man som tjänsteman kanske inte hunnit tjäna in betald semester men ändå väljer att ha 25 dagar, så blir resterande obetald.

Även du har rätt till semester. Men i vissa företag får man inte ta förskottssemester, men du tjänar in 2 dagar i månaden (25 dagar om året). Du går på timme, och får därmed obetald sem.

Det här är jätteluddigt, men har företaget kollektivavtal kan du läsa där.

• BillyX

Konstigt att de inte tar nån hänsyn.
    Har du is i magem kan du säga att eftersom du är timanställd bara kan gå när du vill eftersom du är anställd per timme?

• Mandyyy
    Birgitta2 skrev 2010-06-04 14:41:03 följande:
    Visst har du rätt till det. Det är ju bara att säga till. Du HAR rätt till semester, men obetald sådan eftersom du troligen får semesterersättning i pengar antingen varje månad eller vid årsslutet.

Alla har rätt till 25 dagars semester. Har man som tjänsteman kanske inte hunnit tjäna in betald semester men ändå väljer att ha 25 dagar, så blir resterande obetald.

Även du har rätt till semester. Men i vissa företag får man inte ta förskottssemester, men du tjänar in 2 dagar i månaden (25 dagar om året). Du går på timme, och får därmed obetald sem.

Det här är jätteluddigt, men har företaget kollektivavtal kan du läsa där.
    jaha ok.  Jag vet att jag får min semester ersättning varje månad. Så det blir ju en obetald semster, men det bryr jag mig inte så mkt om. Jag vill ju bara vara ledig med min familj. Särskilt när jag inte fått vara ledig en enda sommar på tre år.

Så,  då borde jag kunna ringa och säga att jag vill ha min semester som jag önskade?
  • Mandyyy
    BillyX skrev 2010-06-04 14:43:38 följande:
    Konstigt att de inte tar nån hänsyn.
    Har du is i magem kan du säga att eftersom du är timanställd bara kan gå när du vill eftersom du är anställd per timme?

Ja jag tycker det är märkligt. De bad mig ju skriva vilka veckor samt dagar jag inte kunde. Men sen ändå strunta blankt i det.

• Birgitta2

Eftersom du är timanställd så måste du inte ställa upp efter deras schema. Säg till dom att du faktiskt är uppbokad de två-tre veckorna. De har väl inget annat att välja på. Timanställda kan ju faktiskt tacka nej till jobb om de inte vill. Du får ju din lön månaden efter du arbetat.

• BillyX
    Mandyyy skrev 2010-06-04 14:45:37 följande:

Ja jag tycker det är märkligt. De bad mig ju skriva vilka veckor samt dagar jag inte kunde. Men sen ändå strunta blankt i det.

Fråga varför de gör som de gör och när du ska få ledigt.
  • Mandyyy
    BillyX skrev 2010-06-04 14:49:49 följande:
    Fråga varför de gör som de gör och när du ska få ledigt.
    Ja jag göra det. :)

Tack för svar!
  • BillyX

Är också timanställd och skriver på papper för ungefär en månad i taget. Har liksom du skrivit upp veckor jag vill vara ledig, och hoppas få jobba resterande. Har ej fått schema än men undrar hur jag skulle göra i ett läge där jag inte blir beviljad för de veckor jag önskat. Jag menar... jag är anställd per timme, jag kan väl vägra att jobba om jag inte skrivit på att jag ska jobba hela sommaren (t.ex. om ens avtal går ut innan veckorna börjar)?

• jassikan

Vad har du för typ av anställningsavtal? Får du nytt för vajre schema eller har du timanställning under en viss tid?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770480.HTM
    Semesterledighet och semesterdagar
    5 § När det gäller en anställning som avses pågå i högst tre månader och som inte varar längre tid, får det avtalas att semesterledighet inte ska läggas ut. I sådant fall har arbetstagaren rätt till semesterersättning.

11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.
       Har beslut om förläggning av semesterledigheten träffats på något annat sätt än genom överenskommelse med en arbetstagare eller dennes företrädare, ska arbetsgivaren underrätta arbetstagaren om beslutet. Underrättelsen ska lämnas senast två månader före ledighetens början. Om det finns särskilda skäl, får den lämnas senare, dock om möjligt minst en månad före ledighetens början.

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det.

Men tänk på att det kan finnas avvikande villkor i ev. kollektivavtal.

• Skånetös67

Jag jobbar som timanställd och är inte med i a-kassan. Jag bestämmer helt och
    hållet hur och när jag vill jobba på sommaren. Arbetsgivaren tycker det är helt ok
    att jag lägger min ledighet hur jag vill. Därav behöver jag inte jobba jul, nyår, mid-
    sommar och vid skolavslutningar om jag inte vill. Passar mig ypperligt. Jobbar mycket under resten av året.

• BillyX
    sannapannapådal skrev 2010-06-04 18:01:57 följande:
    Jag jobbar som timanställd och är inte med i a-kassan. Jag bestämmer helt och
    hållet hur och när jag vill jobba på sommaren. Arbetsgivaren tycker det är helt ok
    att jag lägger min ledighet hur jag vill. Därav behöver jag inte jobba jul, nyår, mid-
    sommar och vid skolavslutningar om jag inte vill. Passar mig ypperligt. Jobbar mycket under resten av året.
    Ja fast hur gör man då i TS fall?
  • gosmamman

Nu vet jag inte var du jobbar men när jag jobbat kommunalt inom barnomsorgen så har man ingen rätt alls när man är tim anställ, då är det bara att tacka och ta emot för att ,man får jobba. Har man en bra chef som planerar så tar dom hänsyn till ditt önskemål, men dom har inge förplikterlser alls att göra det, du har ju ingen betald semester som timanställd eftersom du får semester ersättning på lönen. Men obetald semester kan dom ge dig om dom e "snälla", men som sagt inga förpliktelser där heller. Bara att jobba och se glad ut, tyvärr måste jag säga ibland.

Man behöver dock inte vara fast för att ha semester, månadsanställd räcker för att du ska ha rätt till semester.

Jag har sprungit i detta ekorrhjul av timvik så länge att jag vet precis vad du går igenom och jag tänker på dig, det är skit, men det är iaf jobb :o/

• Sfinxen

Jag tycker att du ska stå på dig och säga att du är uppbokad de där veckorna.

Om du kan tänka dig att jobba någon vecka av din tänkta semester, så kan du ju erbjuda arbetsgivaren att jobba vecka X mot att de ger dig en fast anställning, alt 1-årskontrakt el.dyl.

Lojalitet är inte ett ensidigt förhållande, där arbetstagaren är lojal mot arbetsgivaren men inte tvärtom. Konstigt nog verkar arbetsgivare ha så svårt, så svårt att fatta detta..

• SunnyDay

Semesteransökningar är bara önskemål, arbetsgivaren måste inte rätta sig efter det, om alla skulle söka semester samma 2 veckor går det ju inte ihop...

• jessicolors

Eftersom du har en timanställning är du bara anställd timme för timme så att säga, du har inga skyldigheter att gå in att jobba och arbetsgivaren har ingen skyldighet att ge dig si eller så mycket jobb. Du kan jobba precis när du vill och de kan låta bli att ge dig jobb hur de vill.

Med andra ord behöver du inte jobba alls om du inte kan/vill/har lust, vilket betyder att om du har valt att ha vissa veckor på sommaren utan jobb finns det inget arbetsgivaren kan göra - du kan naturligtvis ta ledigt dessa 3 veckor! Finns inget arbetsgivaren kan göra åt det. Vad ska de göra liksom? Du har ju ingen anställning och därmed ingen arbetsplikt.
    Skrämmande hur många det är här i tråden som tror att du måste jobba och inte har något att säga till om, har ni ingen aning om vad en timanställning innebär?

Nej, säg till din arbetsgivare att du inte jobbar dessa veckor och fråga hur det kommer sig att de inte har tagit hänsyn till de uppgifter du lämnat.

• SunnyDay
    jessicolors skrev 2010-06-07 12:12:56 följande:
    Eftersom du har en timanställning är du bara anställd timme för timme så att säga, du har inga skyldigheter att gå in att jobba och arbetsgivaren har ingen skyldighet att ge dig si eller så mycket jobb. Du kan jobba precis när du vill och de kan låta bli att ge dig jobb hur de vill.

Med andra ord behöver du inte jobba alls om du inte kan/vill/har lust, vilket betyder att om du har valt att ha vissa veckor på sommaren utan jobb finns det inget arbetsgivaren kan göra - du kan naturligtvis ta ledigt dessa 3 veckor! Finns inget arbetsgivaren kan göra åt det. Vad ska de göra liksom? Du har ju ingen anställning och därmed ingen arbetsplikt.
    Skrämmande hur många det är här i tråden som tror att du måste jobba och inte har något att säga till om, har ni ingen aning om vad en timanställning innebär?

Nej, säg till din arbetsgivare att du inte jobbar dessa veckor och fråga hur det kommer sig att de inte har tagit hänsyn till de uppgifter du lämnat.
    Jovisst har du rätt i att hon kan göra så, men för den har som ambition att behålla timanställningen och kanske få fast tjänst i framtiden är det beteende som du rekommenderar inte så lyckat enligt mig...
  • BillyX
    jessicolors skrev 2010-06-07 12:12:56 följande:

Jag instämmer. Å andra sidan, kan det hända att hon INTE har en timanställning i sommar utan ett vikariat och då kan man inte bara strunta i de veckorna.
  • jessicolors
    SunnyDay skrev 2010-06-07 20:29:05 följande:
    Jovisst har du rätt i att hon kan göra så, men för den har som ambition att behålla timanställningen och kanske få fast tjänst i framtiden är det beteende som du rekommenderar inte så lyckat enligt mig...
    Frågan var om TS måste jobba eller inte, och om hon har rätt att ha semester/vara ledig - svaret är att hon måste inte jobba, hon är anställd per timme och arbetsgivaren har inte auktoritet att bevilja/neka semester.

Jag skriver som någon annan gjort tidigare att lojalitet går åt båda hållen. TS har tydligt redogjort för vilka veckor hon inte kan jobba och arbetsgivaren har helt uppenbart struntat i detta. Tycker du att en sådan arbetsgivare är att krypa för?
    Det gynnar alla i längden att stå upp för vad som är rätt och riktigt istället för att vara som rö för vinden och tacksamt slicka i sig vilken skit som helst. Och de som är villiga att gå på timmar är guld värda för arbetsgivarna som enligt lag måste ge sina fastanställda semester. Hur skulle det gå till utan timanställda? Nej du, jag tror inte de släpper TS så lätt även om hon väljer att inte jobba de veckor hon redan INNAN schemaläggning meddelat att hon inte kan.

@BillyX - har TS redogjort för vilka veckor hon inte kan jobba är det arbetsgivarens problem oavsett om det är ett vikariat eller inte. AG frågade efter vilka tider TS kunde arbeta, TS svarade och AG ignorerade. Även om det är ett vikariat har TS rätt att EJ jobba de veckor hon inte kan - i synnerhet eftersom hon meddelat detta (på begäran) INNAN hon blivit tilldelad schema. Vill hon neka arbete de veckorna kan hon göra det.

Arbetsgivare är inte enväldiga härskare och fria entreprenörer som går på timmar är inte slavar. Är du visstidsanställd är det en annan femma, men som extrapersonal följer en viss frihet.
Svar på tråden nekad semester som Timanställd?