• dessan59

åksjuk

hej!
    min hund är 11 månader och har inte åkt bil jättemycket. han blir lätt åksjuk, hur hjälper jag honom med det? kan man förebygga åksjuka?

tacksam för svar

• Svar på tråden åksjuk
  • Norpan81

Låter kanske lite hemskt men min svärmors förra hund var hemskt åksjuk och det som hjälpte var att de sydde en "keps" åt honom så att han inte såg något när de åkte. Det hjälpte!

• dessan59

norpan
    tack för det svaret. jamen det måste väll finnas bättre sätt va?

• Norpan81

Det finns det säkert!

En del ger ju sina hundar åksjukepiller, vet inte om jag tycker att det är bättre att droga hunden?
    Just nu på rak arm kan jag inte komma på något bra alternativ. Dock kan jag lugna dig med att deras hund inte hade något emot "kepsen" han slapp må illa och kräkas när de åkte bil och var lugn och trygg med behandlingen.

• Lathundarna

DAP finns i sprayform som man kan spraya i bilen (främst där hunden kommer förvaras) en stund innan man ska åka. Man kan även träna hunden genom att först och främst ta sig in i bilen utan att bli låg/stressad, för att sen bygga vidare till att man stänger luckan, rullar ett par meter, etc, etc, etc.

• dessan59

Lathunden
    tack för ditt svar! men det här Dap, var finns det att köpa?och vad kostar det?

• Joico

Googla vettja
    http://webbutik.viskadalensdjurklinik.se/dap-spray-60-ml-p-63.html

Jag hade provat att träna på det först. Sitt i bilen utan att åka nånstans. Stäng sen dörrarna. Rulla ett par meter. Gulla inte med hunden och tyck synd om den, utan åk bil precis som om hunden inte varit med. Fortsätt så tills de går bra. Åk sedan till en plats där hunden får leka, men ingen lång bit. Visa att det är kul att åka bil, för då kmr man till roliga platser och får göra roliga saker.
    Ha för sjutton inte hunden i knät eller på golvet. Ska den vara i baksätet så använd bilsele. Helst i bagaget i bur! Lös i bagaget blir väldigt vingligt (och inte säkert)

• Lathundarna
    dessan59 skrev 2010-06-04 20:50:35 följande:
    Lathunden
    tack för ditt svar! men det här Dap, var finns det att köpa?och vad kostar det?
    Apoteket, djuraffärer, etc, etc.
  • dessan59

Annnan

ja idag räckte det att vi åkte 3 kilometer, sen var det dags, tycker så synd om honom! det börjar med att han börjar att dregla, sen kommer syndafloden kan jag säga.ja, vi får väll börja med att sitta i bilen, hoppa in och ut. ska ringa till vetrinären på måndag och fråga om det finns någon liten pilla i stället.har för mig att jag läst någonstans att postafen kan även hundar ta?

• Joico
    dessan59 skrev 2010-06-05 19:02:04 följande:
    Annnan

ja idag räckte det att vi åkte 3 kilometer, sen var det dags, tycker så synd om honom! det börjar med att han börjar att dregla, sen kommer syndafloden kan jag säga.ja, vi får väll börja med att sitta i bilen, hoppa in och ut. ska ringa till vetrinären på måndag och fråga om det finns någon liten pilla i stället.har för mig att jag läst någonstans att postafen kan även hundar ta?

Fast alltså.. om hunden bara är ovan, är detr inte bättre att försöka träna på det först och vänja hunden? Än att stoppa i den massa piller..

Ge inte hunden mat innan in ska åka och tränaträna innan ni åker på långa svängar. Hur har ni honom när ni åker? Knät? Bagaget? Bur? Baksätet?

• dessan59

ja, hunden är ovan att åka bil. vi får börja att åka mindre turer. det här med att ge tablett är väll för att jag är väldigt åksjuk själv. måste alltid ta en postafen om jag ska åka långt.
    men ska kontakta en vetrinär på måndag. han ligger på en filt i bagageluckan.

• Joico

Tänk på att en hundbur är både mycket säkrare för hunden att färdas, och kan vara positivt på åksjuka hundar. Hunden får ett begränsat utrymme och slipper vingla runt i bagaget, den kan hålla balansen när man bromsar och svänger.

Tyra, som givetvis åker i bur, har åkt "lös" i bagaget ett par gånger och man märker att hon inte alls trivs med det. Hon försöker sitta upp men vinglar bara när man svänger och bromsar. Hon lägger sig ner emellanåt , men sätter sig upp rätt fort igen. Hon kan liksom inte slappna av när hon inte får stöd av något

Svar på tråden åksjuk