• Pimpinellan

Bör minderåriga få hjälp att skaffa barn?

Idag går gränsen för att få utredning och t.e.x pergotime vid 18 och gränsen för IVF vid cirka 21-22. Vilken ålder tycker du ska gälla? Ska en 15-åring som försökt få barn ett år få hjälp? Eller tycker du kanske att ingen ska få hjälp om man inte fyllt 20?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör minderåriga få hjälp att skaffa barn?
  • Clobberella

Man får ju gifta sig vid 18, så logiskt sett borde man väl kunna få hjälp att skaffa barn från samma ålder.

• Garderobshylla

Över arton år är man myndig och då tycker jag att det är en okej ålder att börja få hjälp, men däremot görs det ju ingen utredning förrän man försökt minst ett år.

Tycker verkligen inte att det är bra att uppmuntra sextonåringar att skaffa barn, visst händer det så händer det. Men planerar man barn tycker jag absolut att man kan vänta några år till.

• MikuAndSaraLi

Det är korkat om en läkare tänkte  t.ex  "Stackars Annika - hon har försökt få barn sen hon var 13 och nu är hon 15. Måste ju hjälpa den stackaren."

• arkeologitjejen
    Clobberella skrev 2010-06-04 17:48:06 följande:
    Man får ju gifta sig vid 18, så logiskt sett borde man väl kunna få hjälp att skaffa barn från samma ålder.
    Jo, på ett sätt tycker jag att är man myndig så är man, men jag röstade ändå på 20 med hänvisning till att ens föräldrar har försörjningsansvar till 20 eller om det är 21 om man går i gymnasiet.
    Linnea 080310 & BF 100930
  • Clobberella
    arkeologitjejen skrev 2010-06-04 17:49:58 följande:
    Jo, på ett sätt tycker jag att är man myndig så är man, men jag röstade ändå på 20 med hänvisning till att ens föräldrar har försörjningsansvar till 20 eller om det är 21 om man går i gymnasiet.
    Jo det har du ju rätt i. lite knepigt det där att allt inte händer vid samma ålder...

Kan också tillägga att jag tror att ytterst få är lämpade att bli föräldrar vid 18, men i och med att man är myndig då så tycker jag det är upp till individen att avgöra.
  • fruis
    Clobberella skrev 2010-06-04 17:52:11 följande:
    Jo det har du ju rätt i. lite knepigt det där att allt inte händer vid samma ålder...

Kan också tillägga att jag tror att ytterst få är lämpade att bli föräldrar vid 18, men i och med att man är myndig då så tycker jag det är upp till individen att avgöra.
    Håller med. 18 får det bli.
  • lokisse

tog även jag 18 även om jag tror att det är väldigt fa som är redo att bli föräldrar da.
    man räknas ju inte ens som stor nog att handla en flaska vin att ta med hem. men det är den alder man blir myndig i sverige och borde vara den alder som man kan fa hjälp att skaffa barn.

Difficile est saturam non scribere
  • FannyGioia

Minst 18, kanske äldre. Måste fundera.

• FannyGioia

Fast om man har försökt i ett år när man är 18 tycker jag ändå att det är lite väl tidigt. 20 är fortfarande väldigt ung ålder. Äsch, jag vet inte.

• bridezilla

Här går nedre gränsen för IVF vid 25 år. Jag tycker man ska vara 20 år och ha iaf ett par års barnlöshet bakom sig. Jag tycker inte det ska handla om vilken ålder man tror är lämplig att bli förälder i, vården skall inte bygga på sådana värderingar. Däremot skall det finnas ordentlig grund för att man ska få hjälp, och jag tycker inte att den grunden finns förrän man är i 20-års åldern och har försökt ett par år utan att lyckas.

Svar på tråden Bör minderåriga få hjälp att skaffa barn?