• Guerita

Niclas eller Niklas

Hur är det med stavningen egentligen? Vi letar ett internationellt gångbart namn och Niklas har varit på tal. Men för att stämma bättre med makens språk så skulle Niclas vara att föredra. Nu vill jag bara försäkra mig om att det INTE kommer uttalas NISLAS av någon grammatiskt korrekt person (typ Cewin). Så vilken regel gäller för C före L?

• Svar på tråden Niclas eller Niklas
  • Bluemint

Jag kan inte tänka mig att någon skulle få för sig att uttala det Nislas Glad Jag känner en Niclas.

• Guerita
    Bluemint skrev 2010-06-04 19:40:40 följande:
    Jag kan inte tänka mig att någon skulle få för sig att uttala det Nislas Glad Jag känner en Niclas.
    Nej jag tycker inte det jag heller egentligen. Ville egentligen bara dubbelkolla med de vise på FL innan man låser sig alltför mycket Skrattande.

Så är Niclas fint, fult eller mittemellan? Tycker det är svårt att hitta ett riktigt bra pojknamn nu när favoriten gick till nummer 1. Fast än vet vi inte vad tvåan blir men flicknamn har vi redan klart.
  • bomullshuve

Personligen tycker jag bara att det är både finare och känns mer "korrekt" om det stavas med K. Du kanske får vara beredd på att många stavar fel...

• Guerita
    bomullshuve skrev 2010-06-04 19:48:52 följande:
    Personligen tycker jag bara att det är både finare och känns mer "korrekt" om det stavas med K. Du kanske får vara beredd på att många stavar fel...
    Jo men mest i Sverige och det bor ju inte så många där så procentuellt sätt så kanske det blir färre fel med ett C...
  • Guerita
    Guerita skrev 2010-06-04 19:51:04 följande:
    Jo men mest i Sverige och det bor ju inte så många där så procentuellt sätt så kanske det blir färre fel med ett C...
    Fast instinktivt så stavar jag Niklas med k ska jag väl tillägga, men ibland får man inte sin vilja igenom till 100% :)
  • BillyX

Ett av få namn där jag tycker båda stavningarna funkar.
    Men finns ens Niclas utomlands? Är väl snarare Nicholas där...?

• Tottelina

I vilken världsdel är detta namn ens att betrakta som internationellt undrar man ju rent spontant för det första.. ?

٩๏̯͡๏)۶
  • vackrastarflow

Nja, internationellt blir det först när han heter Nicholas. Av de två alternativen i rubriken, är Niklas finast enligt mig.

• norgesessan

Niklas...Har svårt för att föreställa mig Niclas i utlandet....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Niclas eller Niklas