• paloma84

Är livmodertappen samma sak som livmoderhalsen?

Känner mig helt lost...

Är livmodertappen samma sak som livmoderhalsen?

Hur mycket jag än söker på nätet så blir jag ej klokare, och när jag ser på bilder så benämner de den lilla gången för livmoderhalsen.. Vilket jag alltid vetat vad det varit..

Men när man är gravid så snackar alla om tappen..

Så jag har sett framför mig hur det ska sticka ut en tapp ur livmoderhalsen, som typ skulle se ut som en "fågelnäbb som pickar neråt"... som ska utplånas och bli kortare, och som kan öppnas...

Men nu är jag totalt lost... för min teori stämmer ju inte ... tydligen...
    Inte så bra koll för att vara en andraföderska :o

• Svar på tråden Är livmodertappen samma sak som livmoderhalsen?
  • paloma84

www.clarian.org/ADAM/doc/graphics/images/en/19740.jpg

Så om man tittar på bilden, får de in ett finger så är man öppen ca 1cm.
    När de mäter tappens längd vid en vaginalundersökning med fingrarna, dvs livmoderhalsens längd, när man är stängd... Så drar de sina fingrar längs slidväggen och känner hur långt de kommer in och måttar på ett ungeför hur lång tappen/halsen känns...?

Så är tappen 4 cm lång och stängd, så känner dem det på utsidan längs slidväggen...?
    Är man exempelvis öppen 1cm och 1cm lång tapp så kan de ju känna barnets huvud..

Öppnar man sig då från livmodernssida, dvs innifrån och ut.. eller ska jag säga.. uppifrån och ner? :)

12 klick och inget svar.. ni kanske är lika vilsna som jag...?

Nä, det är massor man tror att man vet.. Men sen när jag kollar upp lite mer och ska bli lite mer specificerad så märker jag att jag har noll koll :)

• paloma84

Hm.. antingen är alla lika vilsna som jag...
    Eller är det en så dum fråga att ingen orkar svara...?

*puffar lite blygt*

• paloma84

hm.. seriöst.. 52 klick och ingen har ett hum?

Om ni inte vet.. kan ni inte säga det då?
    För det innebär ju att det är något som bm borde ta upp på Mvc isåfall, eftersom att större delen inte har någon aning om vad de snackar om när de snackar om sin tapp, vilket vi alla har gjort :)

• vitvåonågratill

Alltså...jag tror att livmoderhalsen och tappen är samma sak....fast på varsin sida så att säga...dvs på utsidan kallar man den livmoder tapp eftersom det är en tapp som hänger ner, men från insidan av livmodern är det livmoderhalsen....så har iaf jag tolkat det...känner dom hur mycket man öppnat sig så får dom in ett finger t.ex i livmoderhalsen men mäter dom längden på tappen så mäter dom på utsidan dvs i slidan. Ja, så har iaf jag fattat det som!

• Love family

Livmodertappen är en liten bit i yttre delen av livmoderhalsen. Det är den lilla tappen som man tex tar bort en bit av för att kolla om man har cellförändringar. Så Livmoderhalsen är den stora delen som har en liten tapp så dom hör väl ihop men med namn på 2 olika delar. Blev kanske lite grummligt skrivet....men två delar...en större och en mindre med 2 olika namn.....

• Emma04Kevin05
    Love family skrev 2010-06-05 13:35:15 följande:
    Livmodertappen är en liten bit i yttre delen av livmoderhalsen. Det är den lilla tappen som man tex tar bort en bit av för att kolla om man har cellförändringar. Så Livmoderhalsen är den stora delen som har en liten tapp så dom hör väl ihop men med namn på 2 olika delar. Blev kanske lite grummligt skrivet....men två delar...en större och en mindre med 2 olika namn.....
    Så har jag också uppfattat det!
  • paloma84

Åh, äntligen lite respons:)

Aha, så då är det så jag sen antog att det var...
    Livmoderhalsen är gången innanför och tappen är ju den del som omsluter den.

Och det är den som ska utplånas som de säger och sen öppnas, då är jag med :)

Blev lite konfunderad när jag sökte på "livmodertapp" på google och bilder och fick bara se livmoderhalsen, så jag tänkte bara "Var fan är TAPPEN?" :D

• Love family
    paloma84 skrev 2010-06-05 20:23:34 följande:
    Åh, äntligen lite respons:)

Aha, så då är det så jag sen antog att det var...
    Livmoderhalsen är gången innanför och tappen är ju den del som omsluter den.

Och det är den som ska utplånas som de säger och sen öppnas, då är jag med :)

Blev lite konfunderad när jag sökte på "livmodertapp" på google och bilder och fick bara se livmoderhalsen, så jag tänkte bara "Var fan är TAPPEN?" :D
    ja du, det är verkligen inte lätt att veta allt och man är rädd för att fråga för att man tror att man ska ses som en idiot..så kan jag känna ibland. Om jag ska vara lite ot så ett ex, det är inte många förstföderskor som vet att man blöder så länge efter en förlossning. På mvc fick inte jag info om det och jag vet många andra som inte fått det. Nu visste jag det men enbart för att jag levde ihop med en kvinna som fött barn själv:)
Svar på tråden Är livmodertappen samma sak som livmoderhalsen?