• Trisk

När slutade ni läsa saga?

Hej! :)

Hemma hos oss så bor en läskunnig 7 årig tjej (blir 8 år i augusti) och en 3½ årig kille (bor hos oss varannan vecka) och om 2 månader så kommer det en tredje plutt till familjen. Just nu läser vi för tjejen 4 av 7 nätter och de övriga kvällarna läser hon själv. Så har vi nu haft det i 6 månader, delvis för att hon vill läsa själv en hel del och delvis för att hon ska lära sig att läsa bättre. Lillgrabben läser vi för varje kväll när han är här.

Till min fundering.. När slutade ni att läsa saga för era barn? Tycker nästan tjejen börjar bli för stor för det?

Vill gärna veta hur ni har gjort och vad ni tycker?! :)

Ha en god kväll allesammens!

• Svar på tråden När slutade ni läsa saga?
  • örtagård

Så länge hon vill bli läst för är det väl inget fel om hon läser själv också skulle jag tycka. xDet är ju väldigt utvecklande för läsförståelsen att lyssna och för koncentrationen och sen är det ju mysigt och ger närhet. Jag började inte läsa själv förrän jag var åtta-nio men jag var rätt lat . Man kan ju korta ner läsandet. Jag läser gärna en halvtimme för min femåring men önskade vi hann mer. Tiden räcker ju inte alltid till. De kan ju ta till sig mer avancerad litteratur om  man läser för dem för det mesta. Det är väl kanske inte alltid deras egen läsförmåga räcker till för den litteratur de kan ha behållning av. De kanske inte läser så snabbt heller att de hinner så många kapitel?

• Håkan Haglund

Jag håller med föregående. Varför sluta om det är mysigt att läsa.
    Vårt äldsta barn är en dotter som fyller nio. Vi läser för henne varje kväll. Vi har visserligen för ett par år sedan gått ifrån sagor och börjat med svårare böcker (hon är otroligt språkintresserad). Vi kommer under helgen att avsluta den näst sista delen i Narnia- serien, för att sedan påbörja den sista delen. Ett par-tre sidor per kväll är alldeles lagom...

Läs på tycker jag. Är hon intresserad och vill bli läst för; uppmuntra det!

♥ Molly 011124 ♥ Viktor 040921 ♥ Ludvig 071210 ♥
  • astalacasta

Min tjej har kunnat läsa själv i snart tre år nu, men vi läser fortfarande för båda barnen varje kväll, antingen var och en för sig (om vi båda föräldrar är hemma) eller för båda barnen samtidigt.

Jag kommer inte att sluta läsa kvällssaga förrän något av mina barn insisterar på att de hellre vill läsa själva. Högläsning är ju det bästa som finns!

• astalacasta

Kan tillägga att min mamma högläste för mig tills jag var i elvaårsåldern. Och jag tyckte det var så himla mysigt!

• Linastrumpan

Jag läser mer än gärna för mina barn så länge de vill. Min mamma (o pappa ibland) läste varje kväll för mig. Jag älskade kapitelböcker som de högläste långt upp i åldern (minns inte hur länge) Jag lärde mig själv att läsa som 4åring men att läsa själv är inte alls samma sak som att bli läst för- Om flickan vill läsa själv är det ju bra, vill hon att någon ska läsa tycker jag absolut att ni ska det Som andra sagt är det språkutvecklade att läsa själv men även att bli läst för då det oftare är "svårare" böcker man kan ta till sig om någon annan läser.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • vis69

Jag läste för mina pojkar tills den yngste var i 11-årsåldern, hur mysigt som helst!

• lördagsgodis

Jag var i elvaårdåldern när min mamma slutade läsa för mig (då ville jag läsa själv) och jag kommer läsa för mina barn så länge de vill det är ju så mysigt och en gemensam upplevelse!

En prins och en prinsessa
  • malla7

Blev själv läst för tills jag var 10 ungefär. Kommer ihåg att den sista boken var Nils Holgersson, tyckte att det var jättemysigt att bli läst för även om jag slukade böcker på egen hand från 7-8år. Tycker inte att man nånsin blir för stor för högläsning om det finns nån som orkar läsa. Lyssnar gärna på ljudböcker nu när ingen annan vill läsa för mig

• mandelblomma

sluta hur menar du nu ;)
    Jag tror vi slutade med högläsning när de blev tonåringar nästan och körde ut mig ur rummet ...
    man blir inte för stor förän då...;)

• Norrskenet

Barn blir aldrig för stora för att lyssna på när nån läser högt, tycker jag! Vi kommer att fortsätta läsa så länge barnen vill det, just nu är de äldsta 7 och 9 år och båda kan ju läsa själv, men vi läser för dem varje kväll. När vi fick vår minsting, som nu är 1,5 år så läste jag högt för dem i vardagsrummet, medan minstinge satt i sittern eller var i famnen, om jag var själv hemma med dem. Annars så turas vi om att lägga o läsa för barnen.

• Idun

Högläsning är mysigt i alla åldrar. Min mamma läste för oss en bit upp i tonåren iallafall- är bland mina starkaste barndomsminnen. Det är ju ett fantastiskt tillfälle att göra något mysigt tillsammans, dela en upplevelse och kunna reflektera tillsammans. 

• Idun

Men du kan tänka på att läsa sånt som hon inte riktigt klarar av att läsa själv ännu. Lite mer avancerat alltså. Det främjar läsintresset. 

• TwistedSister

Åh jag kommer läsa för mina barn så länge de vill, min äldsta är snart 8 och vi läser varje kväll. Minns att min mamma läste för mig långt efter att jag lärt mig läsa själv, hela sagan om ringen trilogin bland annat, det är ett trevligt sätt att umgås och slappna av på kvällen.

Svar på tråden När slutade ni läsa saga?