• Faile

Det här med referenser?

Ska söka jobb nu för första gången på ett par år och upptäcker att nästan alla mina gamla referenser har slutat på de företagen jag jobbade åt då. Hur gör man då?

Som ex, på mitt förra jobb så är nya chefen nu en av mina gamla arbetskollegor. Hon vet visserligen på ett ungefär vad mina arbetsuppgifter var, men inte så mycket mer då vi jobbade på helt olika avdelningar.
    Lämnar jag henne som referens, eller min gamla chef som dock jobbar med något helt annat nu?

Eftersom detta gäller på samtliga mina tre sista arbetsplatser, känns det märkligt att tex lämna båda som referens då det blir väldigt många att kontakta.
    Vad är bäst?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 20:38
    Ska tillägga att mitt sista arbete lämnade jag för ett år sedan då jag fortfarande var mammaledig.
    Jobbet innan det är över 6år sedan och då blir det ju ännu svårare tycker jag, att veta hur man ska göra.

• Svar på tråden Det här med referenser?
  • Grönsiska

Jag har lite samma problem själv. Har också börjat söka jobb igen efter att ha varit hemma med barn i några år och sitter och funderar över hur jag ska göra med referenserna...

• sasssyy

alltså.. de måste ju inte jobba kvar på samma ställe som då för att vara referenser.. de måste ju bara ha jobbat med ELLER nära er...

• Faile
    sasssyy skrev 2010-06-05 00:10:01 följande:
    alltså.. de måste ju inte jobba kvar på samma ställe som då för att vara referenser.. de måste ju bara ha jobbat med ELLER nära er...
    Ok.
    Tidigare har ju mina referenser jobbat på företagen, så man har kunnat lämna nr till växel så den som ringer hör att min referens faktiskt är "äkta".
    Kändes som att det blir lite oseriöst att lämna mobilnr till någon som kanske är fotbollsmatch ( en är coach idag ) och ska ge mig bra referenser samtidigt som hejaklacken skanderar i bakgrunden 

Nu överdriver jag lite men det är ok då alltså att lämna privata nr som referenser, utan att någon reagerar över att det är konstigt?
  • sasssyy
    Faile skrev 2010-06-05 09:24:21 följande:
    Ok.
    Tidigare har ju mina referenser jobbat på företagen, så man har kunnat lämna nr till växel så den som ringer hör att min referens faktiskt är "äkta".
    Kändes som att det blir lite oseriöst att lämna mobilnr till någon som kanske är fotbollsmatch ( en är coach idag ) och ska ge mig bra referenser samtidigt som hejaklacken skanderar i bakgrunden 

Nu överdriver jag lite men det är ok då alltså att lämna privata nr som referenser, utan att någon reagerar över att det är konstigt?
    jag har BARA lämnat privata nummer som referenser. Har nog aldrig lämnat till företaget faktiskt och jag har inte gått arbetslös särskilt mycket i mitt liv

Jag brukar skriva ner referenserna på ett fint papperskort som jag lämnar vid en intervju, handskrivet med extra fin handstil (kaligrafipenna) där skriver jag namn, titel, vilken relation vi har/har haft (tex, kollega, fd chef osv) på vilket företag/arbetsplats vi jobbade tillsammans och så alla tänkbara telefonnummer till den personen, jobb, hem, mobil.. allt. Vet man någon särskild tid som är bra att ringa personen så brukar jag skriva till den. som tex när jag sökte lärarjobb och lämnade fd kollegor som referens så skrev jag att de har lektioner till 15.30 så efter det är det bäst att ringa om man vill få tag på personen
  • JA77

Givetvis kan du lämna de personerna som referenser - men kom bara ihåg att FRÅGA först! En person ska veta om att man är en referensperson. Får man jobbet är det också hyfs att ringa referenten och tacka efteråt.

• Ly75
    Faile skrev 2010-06-05 09:24:21 följande:
    Ok.

Men idag byter många arbetsplats emellanåt, så att ge någons privata mobilnummer är inte alls märkligt Och är de tex på fotbollsmatch kan de ju säga att de hörs vid senare. Jag ringer och tar referenser dagligen och många är upptagna eller sitter helt enkelt olägligt till (står i kön på ica osv), då bestämmer vi bara en tidpunkt när jag kan ringa upp igen.
  • Anova

Jag tycker gott man kan ta referenser från föreningslivet.. Det är länge sedan jag hade ett jobb som jag kunnat använda som referens, däremot är jag väldigt aktiv och sitter i flera styrelser och är engagerad i studieförbund. Mina referenser är folk jag aktiv jobbat med inom studieförbunden och i en av styrelserna, de är dessutom välkända i min hemstad så många känner till dessa.

Jag lämnar alltid nummer till deras tjänstetelefoner, aldrig privata nummer. Jag lämnar dessutom deras mailadress, om de vill kontakta referensen via annat än telefon.

• Kazeer

Jag har precis samma problem. De som finns på min referenslista, har alla lämnat sitt jobb. Den sista tiden har det varit rena strömhoppet Jag har bara deras tjänstenummer, ja eller det som var deras tjänstenummer.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Faile
    Anova skrev 2010-06-05 15:39:11 följande:

Jag tycker gott man kan ta referenser från föreningslivet.. Det är länge sedan jag hade ett jobb som jag kunnat använda som referens, däremot är jag väldigt aktiv och sitter i flera styrelser och är engagerad i studieförbund. Mina referenser är folk jag aktiv jobbat med inom studieförbunden och i en av styrelserna, de är dessutom välkända i min hemstad så många känner till dessa.

Jag lämnar alltid nummer till deras tjänstetelefoner, aldrig privata nummer. Jag lämnar dessutom deras mailadress, om de vill kontakta referensen via annat än telefon.

Ja, det är alltså inte mitt föreningsliv jag lämnar referenser från. Det är gamla chefer som sadlat om helt, från kostymnissar till bla fotbollsscoach osv.

Tack så mycket för alla era svar
Svar på tråden Det här med referenser?