• Lattemorsa

Tåliga, lättskötta blommor till balkong i söderläge?

"Trädgård", nåja..

Jag är hemskt sugen på lite trevliga tips om tåliga, hyfsat lättskötta blommor till balkong - att ha i kruka eller blomlåda typ.

Vi har stor balkong/terass i direkt söderläge, så det är sol hela dagen men finns även ett hörn med möjlighet till skugga. Någon som har tips om blommor som kan tänkas trivas under sådana förhållanden?

Jag har allt annat än gröna fingrar nämligen, men jag älskar blommor, tycker det är så vackert och vill gärna ha fint ute på balkongen!

Så, listiga tips mottages tacksamt från er som kan :)

Livet är ljuvligt.
  • Svar på tråden Tåliga, lättskötta blommor till balkong i söderläge?
  • ploten

Solrosor, tomater, ringblommor. Växer kanon på vår terrass i söderläge. Kräver inte något mer än ganska mycket vatten, om ens det...

• Champagne

Rosor, murgröna och gerbera hade jag i en balkonglåda i söderläge en gång. Det var nog den vackraste balkonglådan i hela kvarteret Det blommade konstant, bara att vattna rejält då och då.

• TheMother

Afrikansk Margurit (stavning??) hade jag när vi hade balkong i söderläge. Har inte heller gröna fingrar och det hände att jag missade att vattna dem både en och tre gånger. De kunde se jättetorra å träliga ut men bara de fick vatten så mådde de snabbt prima igen

Förra året hade jag förresten Dahlior, missade nog inte att vattna dem så ofta, men de stod väldigt oskyddat, hade sol nästan hela dagen och inge lä. Men de klarade det bra, blev inte blekta av solen eller så.

Mamma till Anton 080920
  • Lattemorsa
    ploten skrev 2010-06-04 21:34:46 följande:
    Solrosor, tomater, ringblommor. Växer kanon på vår terrass i söderläge. Kräver inte något mer än ganska mycket vatten, om ens det...
    Åååh, ringblommor! De är så fina, sådana hade jag i ett trädgårdsland när jag var typ 6-7 år. Hade sått dem själv (fick en sådan där fröpåse av mamma). Det ska jag definitivt testa.

Tack så mycket :)
    Livet är ljuvligt.
  • Lattemorsa
    Champagne skrev 2010-06-04 21:36:27 följande:
    Rosor, murgröna och gerbera hade jag i en balkonglåda i söderläge en gång. Det var nog den vackraste balkonglådan i hela kvarteret Det blommade konstant, bara att vattna rejält då och då.
    Ja, rosor tycker jag hemskt mycket om. EN miniros har jag här ute nu!

Vad roligt att höra! Jag har liksom varit lite fundersam kring huruvida blommor skulle kunna trivas här i solen eller ej.
    Livet är ljuvligt.
  • Lattemorsa
    TheMother skrev 2010-06-04 21:38:27 följande:
    Afrikansk Margurit (stavning??) hade jag när vi hade balkong i söderläge. Har inte heller gröna fingrar och det hände att jag missade att vattna dem både en och tre gånger. De kunde se jättetorra å träliga ut men bara de fick vatten så mådde de snabbt prima igen

Förra året hade jag förresten Dahlior, missade nog inte att vattna dem så ofta, men de stod väldigt oskyddat, hade sol nästan hela dagen och inge lä. Men de klarade det bra, blev inte blekta av solen eller så.
    Super, nu har jag massor av bra tips! :D Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Livet är ljuvligt.
  • TheMother
    Lattemorsa skrev 2010-06-04 21:40:34 följande:
    Ja, rosor tycker jag hemskt mycket om. EN miniros har jag här ute nu!

Vad roligt att höra! Jag har liksom varit lite fundersam kring huruvida blommor skulle kunna trivas här i solen eller ej.
    Rosorna vi köpte för två år sedan stod i solen hela sommaren. De tappade färgen helt
    Men sen beror det kanske på kvaliten på dem, kan jag tänka mig. De vi köpte var bland de billigaste.
    Mamma till Anton 080920
  • Lattemorsa
    TheMother skrev 2010-06-04 21:42:27 följande:
    Rosorna vi köpte för två år sedan stod i solen hela sommaren. De tappade färgen helt
    Men sen beror det kanske på kvaliten på dem, kan jag tänka mig. De vi köpte var bland de billigaste.
    Jag tror det är jätteolika beroende på vilken sort, och på kvalité!
    Den jag har nu står jättefin, och har gjort det länge, medan en jag fick av min mormor började hänga bara efter några dagar, sen dog den
    Livet är ljuvligt.
  • astalacasta

Om du vill ha perenner som kan stå kvar från år till år så rekommenderar jag kärleksört, murgröna, lavendel, salvia och alunrot.

• Lattemorsa
    astalacasta skrev 2010-06-09 20:45:25 följande:
    Om du vill ha perenner som kan stå kvar från år till år så rekommenderar jag kärleksört, murgröna, lavendel, salvia och alunrot.
    Lavendel är ljuvligt! Murgröna också supervackert, kan man ha den i riktigt stora krukor tro..? (såna där som står på marken).

Hah, idag fick jag en paprikaplanta i present!
    Få se nu hur länge jag lyckas hålla liv i den där ute...
    spädbarn sover aldrig - de ligger bara på laddning.
  • astalacasta
    Lattemorsa skrev 2010-06-10 17:12:16 följande:
    Lavendel är ljuvligt! Murgröna också supervackert, kan man ha den i riktigt stora krukor tro..? (såna där som står på marken).

Hah, idag fick jag en paprikaplanta i present!
    Få se nu hur länge jag lyckas hålla liv i den där ute...
    Du kan absolut ha både lavendel och murgröna i kruka, och de är dessutom snygga tillsammans i samma kruka
Svar på tråden Tåliga, lättskötta blommor till balkong i söderläge?