• Nettisen

    Bli gravid efter hormonspiral?

    Hej hej!
    Har en liten fråga, mitt bäbissug har börjat växa sig hutlöst!
    Har en dotter på 2 1/2, och det tog 1 år innan jag lyckades bli gravid med henne. Därför är min fråga om nån (eller flera för all del)
    kan berätta hur lång tid det kan ta innan man blir gravid efter en hormonspiral (som jag har denna gång).
    Jag är en planeringsmänniska ut i fingertopparna, men inser ju att det är svårt när det gäller att bli gravid (märkte det förra gången).
    Men jag vill inte vänta in i det sista med att ta ut den och sen tar det lååång tid.
    Snälla någon berätta hur fort eller lång tid det tog för dig/er!
    Går det fortare än efter minipiller tro?
    //mvh Nettisen

  • Svar på tråden Bli gravid efter hormonspiral?
  • Nettisen

    Jag måste flytta upp denna, vill så gärna höra om det
    finns nån som blivit gravid efter HORMONSPIRALEN,
    hur lång tid tog det??!!

  • Unna

    Hej, ser att ingen har svarat.

    Jag själv har aldrig haft hormonspiral bara koppar. Men min bästa kompis som nu är gravid i v.12 blev gravid första månaden efter hon tagit ut sin hormonspiral. Direkt alltså!

    Man har ju hört lite olika om just hormonspiral. Ibland hör man att det kan bli väldigt lätt att blir gravid direkt den tas ut eftersom alla hormoner finns kvar i kroppen....men i nästa stund hör man att det ska vara svårare. ???

    Lycka till!

    Kram Unna

  • Evangeline

    Jag har haft hormonspiral i två omgångar. Första gången blev jag gravid nästan direkt (typ två månader eller nåt), nu har jag tagit ut den för två månader sen och ännu har inget hänt, men det är ju bara att jobba på

  • Meja2

    Hej Nettisen!!

    Jag tror det är väldigt olika hur man reagerar efter en hormonspiral. För mej har det tagit tid jag tog ut min för 1 år sedan och än har det inte blivit nått. Förhoppningsvis blir det denna gång (har haft äl i helgen).

    Hoppas det går bättre för dej och sök hjälp tidigt om mensen krånglar, det finns hjälp att få så att mensen och äl kommer ifas.

    Kramar och lycka till!!!

  • Muminmamman

    Jag väntar andra barnet och blev gravid direkt när jag tagit ut min hormonspiral. Lycka till!

  • ika34

    Hej Nettisen!

    Jag tog ut min hormon spiral (Levonova) i början på Maj i år, jag blev gravid i Juli på andra ägglossningen (som slutade i MA i V12). Läkaren som tog ut min spiral sa att det är mycket individuellt hur lång tid det tar innan ÄL kommer igång, det beror på om man har ÄL eller inte under tiden man har spiralen. Det ser man på om man har blödningar eller inte när man har spiralen, har man det går det snabbare annars kan det ta upptill 6 mån innan ÄL kommer igång.
    Ika

  • Idapida

    Ika34, det låter hemskt! jag har inte haft en droppe blod sen jag satte in min spiral, betyder det att jag inte har ÄL??
    Funderar just på om jag ska ta ut spiralen i god tid eller om jag ska vänta...
    Är det någon här som har haft Levonova utan blödningar som ändå har blivit gravid snabbt??

  • Ajan

    Instämmer med Idapida-hjälp! jag har ju inte haft en droppe blod. Tog ut spiralen i augusti, hoppas vi slipper vänta 6 mån bara på att ÄL ska komma igång. ..

    Jag tycker att du Nettisen ska ta ut spiralen nu. Jag blev gravid direkt efter minipiller, så varför inte prova det tills du är redo!

  • ika34

    min läkare sa så till mig, men kom i håg att allt är helt individuellt, och läkare kan ha olika erfarenheter.

    Jag har haft Levonaspiralen 2 gånger första gången hade jag inga blödningar alls, men fick mens 4 veckor efter att jag tog ut spiralen och ÄL därefter, så det MÅSTE inte ta så lång tid.

    Ring till Gyn/BM och fråga

    Lycka till

Svar på tråden Bli gravid efter hormonspiral?